ingennavnledig Skrevet 15. april 2015 #1 Skrevet 15. april 2015 Hei! Jeg har operert ut visdomstenner i to omganger, og gruet meg forferdelig begge gangene. Jeg brukte all ledig tid til å google etter erfaring fra andre som hadde gått gjennom det samme, med mange spørsmål surrende i hodet. Ja, alle mulige spørsmål faktisk. Så nå, etter både å ha snakket med lege, tannlege, oralkirurg og lest meg opp på nett, skal jeg prøve å skrive ned den informasjonen jeg har. Dette for å hjelpe dere som leter etter informasjon :-) Vil først understreke at dette handler om _operasjon_ og ikke vanlig trekking hvor tennene har kommet opp! Den første gangen jeg skulle operere gruet jeg meg så mye at jeg svetta som en gris, fikk pustebesvær og gråt (veldig flaut). Jeg hadde heller ikke fått vite at man kunne få beroligene før man skulle operere. Jeg var på det offentlige tannlegekontoret, hvor de hadde en oralkirurg som utførte operasjoner. Så - til selve inngrepet. Det aller verste er bedøvelsesprøyta, noe som i for seg ikke gjør så vondt, men som er ubehagelig psykisk. Men lokalbedøvelsen er din beste venn, du kjenner absolutt ingenting etterpå og underveis. Noen ganger har de adrenalin i bedøvelsen i tillegg, så du kan begynne å bli litt shaky, men dette hjelper mot angsten, faktisk! Da bedøvelsen hadde begynt å fungere, fikk jeg et lite glass med skyllevann som skulle spyttes ut etter ca 1 min. Så forsikret de seg om at bedøvelsen fungerte, før de var i gang. Jeg fikk et forkle over hodet slik at jeg ikke skulle se noe, som var beroligene for meg. Han satte igang, og jeg kjente ingenting. Det hele tok 30 min, 20 min med forberedelser og 10 min med operasjon+sy sting og legge inn gasbind. Den andre gangen jeg opererte (idag) var prosedyren det samme, og det tok like lang (kort!) tid å få ut de to tennene. Men denne gangen hadde jeg på forhånd fått sobril fra legen. Dette hjalp en del, men da særlig tiden før jeg skulle til tannlegen, for det gjorde at jeg gruet meg ikke noe særlig. (jeg tok 30 mg 4 timer før og 30 mg to timer før) Når du først ligger der og har fått bedøvelse bryr du deg ikke noe særlig uansett siden du ikke kjenner noe, men det var godt å være berolighet likevel. Verden var et fint sted å være. Men vær obs på at man kan få litt dårlig bedømmingsevne av sobrilen, jeg insisterete på en klem fra oralkirurgen før han i det hele tatt var ferdig fordi jeg var så takknemlig og glad for at det var over og at jeg var så "modig"! Og husk at du ikke kan kjøre bil :-) Tips: - Ta gjerne med deg headset og musikk du liker, hvis du synes lyder er ubehagelig (det er ikke SÅ mye lyder, altså). - Er du livredd, be om sobril eller annen beroligende, det er MYE mindre risikabelt enn narkose! - Handle inn mat uten biter som kan samle seg rundt operasjonssåret. F.eks yoghurt, potetmos, gele/sjokoladepudding, most avokado osv. Lurer du på noe så spør meg!! Ikke lett å komme på alt :-) Det er forøvrig 12 timer siden jeg opererte nå, og formen er super. Kjenner selvfølgelig litt, men ikke mer en litt "kløe". Kan sammenlignes med et lite gnagsår kanskje :-D 1
nattsvermer Skrevet 2. september 2015 #2 Skrevet 2. september 2015 Søkte på forumet og fant denne tråden. Tannlegen min klarte i dag å overtale meg til å fjerne visdomstennene mine nede kirurgisk siden de ligger under benet. Hun har gjort det selv og sa at det føles omtrent som når de borer og lager fylling. Noen som er enig i dette? Sprøyte/bedøvelse og boring er jeg ikke redd for, men jeg har aldri fjernet noen tann, så jeg er litt redd for det ukjente, rett og slett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå