Gå til innhold

Avslag hos DPS


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen min mener jeg ikke får hjelp hos DPS fordi jeg ikke er syk nok. Så jeg lurer på om hun har bagatellisert problemene mine i henvisningen (som jeg ikke har sett).

Jeg har angst av alle typer, spesielt sosial angst - klarer ikke gå ut alene, ikke snakke i telefon osv.

Deprimert - tenker hver dag at jeg ikke vil leve og alt er bare svart. Sover 18 timer i døgnet fordi jeg ikke vil være våken.

Masse tvangstanker og handlinger som tar masse tid.

Hvor syk må man være for å få hjelp av DPS? Må jeg prøve på selvmord før jeg får hjelp eller??

Anonymous poster hash: edb29...ebe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uff, trist å høre. Kan du snakke med fastlegen din og fortelle henne hvordan du føler deg? Er du suicidal vil jeg tro det er mer enn nok for å få hjelp.



Anonymous poster hash: e669d...1c3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff, trist å høre. Kan du snakke med fastlegen din og fortelle henne hvordan du føler deg? Er du suicidal vil jeg tro det er mer enn nok for å få hjelp.

Anonymous poster hash: e669d...1c3

Fastlegen min var skikkelig ufin mot meg forrige gang da hun sendte henvisninga. Virket ikke som om hun ville sende den engang fordi hun mente jeg ikke trengte psykolog.. Jeg klarte ikke engang motsi henne fordi jeg ble helt satt ut over hvor slem hun var..

Ts

Anonymous poster hash: edb29...ebe

Skrevet

Du er så absolutt "syk nok" (synes det er teit å gradere hvor syk man er, føler man at man trenger hjelp, så trenger man hjelp) for å få komme på dps.

Hvis du føler legen dim bagatelliserer problemene dine så synes jeg du skal bytte lege. Problemet nå (i alle fall der jeg bor) er at det er stor pågang på dps så de er nødt til å avvise mange. Det virker som at man er nødt til å være psykotisk for å få hjelp nå til dags. Nei, bytt lege og få ham/henne til å skrive en skikkelig henvisning, evt. legg deg inn på akuttpost hvis selvmordstankene blir sterke. Litt større sjanse å få komme på dps med en henvisning derfra, selv om du ikke er garantert hjelp derfra heller. Går du til psykolog?

  • Liker 3
Gjest chisandra
Skrevet

Fastlegen min var skikkelig ufin mot meg forrige gang da hun sendte henvisninga. Virket ikke som om hun ville sende den engang fordi hun mente jeg ikke trengte psykolog.. Jeg klarte ikke engang motsi henne fordi jeg ble helt satt ut over hvor slem hun var..

TsAnonymous poster hash: edb29...ebe

Du må virkelig få deg en ny lege.
AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen min var skikkelig ufin mot meg forrige gang da hun sendte henvisninga. Virket ikke som om hun ville sende den engang fordi hun mente jeg ikke trengte psykolog.. Jeg klarte ikke engang motsi henne fordi jeg ble helt satt ut over hvor slem hun var..

Ts

Anonymous poster hash: edb29...ebe

Så fælt! Jeg stemmer også for å bytte lege, men hvis det ikke er et alternativ ville jeg f.eks skrevet ned en dårlig dag for deg som du gir til legen. Forklar hva du sliter med, hvordan det hemmer deg i hverdagen, og ville tanker du tenker når du føler deg langt nede. Det kan kanskje være lettere enn å prøve å formulere seg muntlig.

Håper du får den hjelpen du trenger! :hug:

Anonymous poster hash: e669d...1c3

Skrevet

Fastlegen min var skikkelig ufin mot meg forrige gang da hun sendte henvisninga. Virket ikke som om hun ville sende den engang fordi hun mente jeg ikke trengte psykolog.. Jeg klarte ikke engang motsi henne fordi jeg ble helt satt ut over hvor slem hun var..

Ts

Anonymous poster hash: edb29...ebe

Hva med å bytte fastlege? Ellers synes jeg du skal klage på avslaget fra dps om du mener det er uriktig, jeg er ikke inne på dette - men du burde ha mulighet til det.

Står det noe om hvordan du kan klage i avslagsbrevet?

Kanskje du kan skrive et brev å legge ved klagen for å forklare grundigere hvordan du opplever hverdagen, avslaget og behovet for hjelp?

Håper du finner en løsning på dette :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Oppsøk privat psykolog. Eventuelt bytt fastlege.



Anonymous poster hash: 64d7f...0e4
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen min mener jeg ikke får hjelp hos DPS fordi jeg ikke er syk nok. Så jeg lurer på om hun har bagatellisert problemene mine i henvisningen (som jeg ikke har sett).

Jeg har angst av alle typer, spesielt sosial angst - klarer ikke gå ut alene, ikke snakke i telefon osv.

Deprimert - tenker hver dag at jeg ikke vil leve og alt er bare svart. Sover 18 timer i døgnet fordi jeg ikke vil være våken.

Masse tvangstanker og handlinger som tar masse tid.

Hvor syk må man være for å få hjelp av DPS? Må jeg prøve på selvmord før jeg får hjelp eller??

Anonymous poster hash: edb29...ebe

Hei! Jeg har akkuratt kommet inn i DPS for noen dager siden. Har hatt et par timer med ambulante team som tok meg i mot. Synes de er svært flinke jeg da. Men nå står det også i min henvisning at jeg hadde et selvmords forsøk som jeg hadde. Tror nesten at det må gå så langt før du får hjelp oss dem... dumt det! Ellers tror jeg at du må sette deg på liste og må vente lenge.

Anonymous poster hash: 08fc8...852

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk avslag 3 ganger før jeg kom inn. Over en periode på 8 år... Det måtte et skriv fra sykehuset selv til for at jeg skulle få komme inn (ble innlagt, de så hvor traumatisert jeg ble av all lidelsen og presiserte i journalen min at jeg skulle få hjelp psykisk hvis jeg senere trengte det).

Poenget mitt er at de er kjempestrenge på hvem som får plass, i allefall her jeg bor. De har sprengt kapasitet og jeg får behandling av akuttpersonalet selvom jeg ikke er et akutt tilfelle, pga dårlig kapasitet.

Anonymous poster hash: 9783a...9c2

AnonymBruker
Skrevet

du må ikke være suicidal for å få tilbud på DPS, men ofte handler det om kvaliteten på legens henvisning, og ofte handller det om at det er veldig mange andre der som også trenger hjelp så tilbudet blir ofte kortvarig. Dessverre begynner det å bli slik her til lands at for mange må en investere penger i egen helse og at man sakte men sikkert svekker det offentlige tjenestetilbudet.



Anonymous poster hash: 1f61c...a5a
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er lettere for deg hvis du drar på legevakten, da vurderer de deg godt og evt innleggelse. Lykke til og god bedring

Gjest imperio
Skrevet

Vet du hva.... hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg byttet fastlege, gjøres med et par tastetrykk på nett.
Du er absolutt "syk nok". Jeg var akkurat slik som deg og jeg fikk DPS innvilget

Skrevet

Fastlegen min var skikkelig ufin mot meg forrige gang da hun sendte henvisninga. Virket ikke som om hun ville sende den engang fordi hun mente jeg ikke trengte psykolog.. Jeg klarte ikke engang motsi henne fordi jeg ble helt satt ut over hvor slem hun var..

Ts

Anonymous poster hash: edb29...ebe

Her er det jo tydelig at problemet er at fastlegen er den som har gjort en dårlig jobb med søknaden fordi vedkommende ikke har bedt om hjelpen du spør om, og ikke du som ikke trenger hjepen en DPS kan gi deg.

Jeg ville byttet fastlegen tvert og bedt om hjelp på nytt.

  • Liker 2
Skrevet (endret)

du må ikke være suicidal for å få tilbud på DPS, men ofte handler det om kvaliteten på legens henvisning, og ofte handller det om at det er veldig mange andre der som også trenger hjelp så tilbudet blir ofte kortvarig. Dessverre begynner det å bli slik her til lands at for mange må en investere penger i egen helse og at man sakte men sikkert svekker det offentlige tjenestetilbudet.

Anonymous poster hash: 1f61c...a5a

Eller at man faktisk må være i psykose for å få time på DPS...

(Er min erfaring. Norsk psykiatri er til for dem med schizofreni og akutte psykoser. Ikke for oss andre, vanlige dødelige. Alle andre blir nedprioritert som bare faen.)

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er nødt til å være helt åpen med fastlegen din og fortelle det du skriver her.


Men ja, DPS er kjipe, og som med akuttpsykiatrisk legevakt, så er det faktisk ikke noe mer hjelp å få der enn at de lar deg prate litt for så å sende deg ut igjen.
ingen kan hjelpe deg i dine problemer utenom deg selv.



Anonymous poster hash: 21e65...a84
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var innlagt for selvmordsforsøk og fikk umiddelbart etter utskriving avslag fra oppfølging av DPS.
Så virkelig ikke mye tak eller hjelp i det systemet der skal jeg love deg.
Vet også om 4 stk som har bedt om hjelp gang på gang og er døde nå!



Anonymous poster hash: 21e65...a84
Skrevet

Jeg støtter forslagene om å bytte fastlege og være helt åpen om hva du ønsker med den nye. Jeg har en veldig flink lege og fikk godkjent søknaden til DPS med en gang, og jeg har ikke på langt nær like mange eller alvorlige problemer som mange av dere over her. Før han sendte søknaden ba han meg om å ringe rundt til psykologer på egenhånd for å få time, men han sendte søknad til DPS fordi en av tingene jeg sliter med er telefonangst.

AnonymBruker
Skrevet

Håper du får en psykolog som kan norsk. Min bare misforstår det jeg sier og noen ganger mener hun jeg skal være tankeleser. Hvordan går veien videre nå sier hun, du må jo vite det selv. Så begynner jeg å snakke og ting går på kryss fordi hun mener angående medisinering, og jeg tror hun mener noe annet. Ble kluss med medisiner også, ringte å sa jeg var tom. Hun mente jeg var misbruker, men hun hadde tatt feil dato. Så jeg fikk ikke medisiner på flere dager så jeg må begynne opptrapping på nytt. Er ikke bare bare å komme dit heller.

Anonymous poster hash: d6339...4fd

Skrevet

Som de andre sier: du bør bytte fastlege, til en du kan fortelle åpent hvordan du har det.

Noen steder er dessverre presset på dps så stort at bare de med psykoselidelser slipper til, andre med "lettere" psykiske lidelser blir overlatt til private psykologer. (Noen har refusjonsavtale, så du betaler det samme som på dps, men ventelistene er lange.)

Kommunene har også en psykiatritjeneste hvor du kan få hjelp og samtaler.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...