Gå til innhold

Morfin og ritalin, blir ikke det litt kluss?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne med ADD som går på ritalin. Hun har operert kneet nylig og får morfin. Er ikke det helt motsetninger? Noen som har erfaringer med hva som kan/vil skje når hun både tar morfin og ritalin? Kjenner jeg blir bekymra....

Anonymous poster hash: 74227...9c7
Videoannonse
Annonse
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Rekna med legane veit kva dei gjer.

AnonymBruker
Skrevet

Rekna med legane veit kva dei gjer.

Joda, håper det.... men legen på sykehuset vet vel ikke hva fastlegen skriver ut? Det er jo noen medisiner som ikke skal "blandes"... leger gjør mye feil, så jeg lurer på om noen har erfaringer med dette?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne med ADD som går på ritalin. Hun har operert kneet nylig og får morfin. Er ikke det helt motsetninger? Noen som har erfaringer med hva som kan/vil skje når hun både tar morfin og ritalin? Kjenner jeg blir bekymra.... Anonymous poster hash: 74227...9c7

Det er ikke problematisk så lenge det er forskrevet av noen som vet hva de gjør.

Man kan godt ha behov for å dempe smerteimpulser selv om ma. bruker ritalin, og ritalin og morfin virker på forskjellige stederi kroppen.

Hva er det du er redd for at skal skje?

Anonymous poster hash: ffdf1...af8

AnonymBruker
Skrevet

Takk!

Vel, jeg bare vet at noen legemidler ikke skal blandes, og om hun kanskje kunne bli psykotisk eller få hjertestans eller noe siden virkningene på medisinene er helt motsatt av hverandre... men da er bekymringene lagt til side :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk! Vel, jeg bare vet at noen legemidler ikke skal blandes, og om hun kanskje kunne bli psykotisk eller få hjertestans eller noe siden virkningene på medisinene er helt motsatt av hverandre... men da er bekymringene lagt til side :)Anonymous poster hash: 74227...9c7

Det er en grunn til at medisinstudiet er så langt som det er. Hvorfor stoler du ikke på legens vurdering når det gjelder noe som er så enkelt som dette?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en grunn til at medisinstudiet er så langt som det er. Hvorfor stoler du ikke på legens vurdering når det gjelder noe som er så enkelt som dette?

Ha! Leger kan faktisk gjøre feil de også. En turnuslege satt bestemoren min på antibiotika uten å justere dosen med blodfortynnende. Det gikk ikke særlig bra - hun havnet på sykehus med store indre blødninger.

Anonymous poster hash: 246ca...302

Gjest Canario
Skrevet (endret)

Har operert tre ganger tidligere og venter på dem fjerde. Gikk (og går) på ritalin under to av de og alle gangene (inkludert den jeg skal ha nå) har jeg fått beskjed om å ta ritalin som normalt. Dette er ved tre forskjellige sykehus, to offentlige og et privat.

Går nok helt fint :)

Endret av Canario
AnonymBruker
Skrevet

Takk!

Vel, jeg bare vet at noen legemidler ikke skal blandes, og om hun kanskje kunne bli psykotisk eller få hjertestans eller noe siden virkningene på medisinene er helt motsatt av hverandre... men da er bekymringene lagt til side :)

Det viktige her er å huske på at det at medisiner "virker motsatt" ikke behøver å bety at de rent strukturelt krangler noe med hverandre. Mange medisiner oppleves ganske like for de som bruker dem, men de virker ofte likevel på helt forskjellige måter. Google for eksempel ibuprofen og paracetamol og se på 2D-/3D-fremstillinger av den kjemiske oppbygningen, så ser du et eksempel.

Det er fint å være på vakt, dersom ikke den aktuelle legen vet hva annet man tar, men selv om jeg skjønner hvorfor man kan tenke at noe sløvende og noe sentralstimulerende antagelig kommer dårlig overens trenger det absolutt ikke være slik. De virker på forskjellige ting. En god del går jo også på medisiner for å dempe bivirkninger av andre medisiner, altså på medisiner med motsatt effekt. (Så kan man si at det er for å motvirke bivirkninger, ikke motvirke ønskede virkninger/effekter, men hva er egentlig en bivirkning? Også en virkning på samme måte som andre, bare en man ikke ønsker seg.)

Anonymous poster hash: 2ce6b...596

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha! Leger kan faktisk gjøre feil de også. En turnuslege satt bestemoren min på antibiotika uten å justere dosen med blodfortynnende. Det gikk ikke særlig bra - hun havnet på sykehus med store indre blødninger. Anonymous poster hash: 246ca...302

Selvfølgelig kan leger gjøre feil, men det er overhode ikke det vi snakker om.

Her er det snakk om to relativt vanlige medikamenter gitt på vanlige indikasjoner, og som ikke er vanskelige å håndtere.

Man skal være bra dum som lege for å gjøre feil med en så enkel forskrivning. Dobbeltsjekker du når bilmekanikeren din har skiftet vindusviskere også?

Hvr kommer denne enorme mistilliten mot leger fra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...