AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #1 Skrevet 14. april 2015 Til vanlig har jeg ingen store problemer med mat, jeg spiser og holder en stabil vekt. Men jeg gruer meg alltid veldig til å skulle spise usunn mat. Gruer meg til kafébesøk og nå også sydentur med en venninne, for da kan jeg ikke bare spise den maten jeg vil. Jeg vet at det ikke skader med noe usunt innimellom, jeg spiser jo uansett litt sjokolade i helgen, men jeg greier likevel ikke å slå meg til ro med det. Har holdt på slik i noen år, så det går tydeligvis ikke over av seg selv. Hva nå? Anonymous poster hash: d4bb7...8f5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #2 Skrevet 14. april 2015 Hva ser du på som usunn mat, og hva spiser du til vanlig?Anonymous poster hash: 5a50a...7ef 1
Gjest Gjesp Skrevet 14. april 2015 #3 Skrevet 14. april 2015 Hvorfor MÅ du spise usunt fordi om du reiser på ferie? 10
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #4 Skrevet 14. april 2015 Hva ser du på som usunn mat, og hva spiser du til vanlig?Anonymous poster hash: 5a50a...7ef Korprodukter som ikke er grove, fritert mat, fett bearbeidet kjøtt, fet saus, fete meieriprodukter, tilsatt sukker osv. Til vanlig spiser jeg mye grønnsaker, grove kornprodukter, magre pålegg, magert kjøtt, kylling, fisk, karbonadedeig, frukt, cottage cheese/kesam, egg, bønner/linser osv. Hvorfor MÅ du spise usunt fordi om du reiser på ferie? Jeg MÅ ikke, men det er vanskeligere å komme utenom, spesielt når jeg ikke bare kan ta hensyn til meg selv. Anonymous poster hash: d4bb7...8f5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #5 Skrevet 14. april 2015 Dere kan vel inngå et kompromiss, hvis det er slik at dere har forskjellig syn på mat. Gå på steder der de har et variert utvalg, så kan du spise din type mat og hun sin. Høres ikke hyggelig ut å grue seg i hvert fall.Anonymous poster hash: 5a50a...7ef 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #6 Skrevet 14. april 2015 Dere kan vel inngå et kompromiss, hvis det er slik at dere har forskjellig syn på mat. Gå på steder der de har et variert utvalg, så kan du spise din type mat og hun sin. Høres ikke hyggelig ut å grue seg i hvert fall.Anonymous poster hash: 5a50a...7ef Det er klart vi kan det, men det burde jo ikke være nødvendig! Det burde ikke være så farlig å spise vanlig pasta på restaurant en dag. Men det er det, dessverre. Anonymous poster hash: d4bb7...8f5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #7 Skrevet 14. april 2015 Det er klart vi kan det, men det burde jo ikke være nødvendig! Det burde ikke være så farlig å spise vanlig pasta på restaurant en dag. Men det er det, dessverre. Anonymous poster hash: d4bb7...8f5 Har du snakket med en fagperson om dette? Har du alltid hatt det samme synet på feks pasta?Anonymous poster hash: 5a50a...7ef 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #8 Skrevet 14. april 2015 Har du snakket med en fagperson om dette? Har du alltid hatt det samme synet på feks pasta?Anonymous poster hash: 5a50a...7ef Nei, det har jeg ikke gjort. Kvier meg for å gjøre det, i og med at det er et ganske tullete problem. Tja, har vel hatt det samme synet på usunn mat i rundt 5-6 år. Det betyr ikke at jeg ikke har spist usunt på den tiden, men at jeg ikke har spist det uten en form for panikk eller anger i ettertid. Anonymous poster hash: d4bb7...8f5
Lutetium 71 Skrevet 14. april 2015 #9 Skrevet 14. april 2015 http://no.wikipedia.org/wiki/Ortoreksi 5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #10 Skrevet 14. april 2015 http://no.wikipedia.org/wiki/Ortoreksi Kjenner meg igjen i noen av punktene, gitt ... Anonymous poster hash: d4bb7...8f5 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #11 Skrevet 14. april 2015 Kjenner meg igjen i noen av punktene, gitt ... Anonymous poster hash: d4bb7...8f5 Du, det synes jeg det er flott at du innrømmer overfor deg selv. Det er det ikke mange som gjør. Det kan være lurt å snakke med noen om dette, for sånn som det er nå, begrenser det jo livet ditt noe voldsomt. Lykke til! Anonymous poster hash: eff9b...184 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #12 Skrevet 14. april 2015 Du, det synes jeg det er flott at du innrømmer overfor deg selv. Det er det ikke mange som gjør. Det kan være lurt å snakke med noen om dette, for sånn som det er nå, begrenser det jo livet ditt noe voldsomt. Lykke til! Anonymous poster hash: eff9b...184 Takk, tror jeg Det har du helt sikkert rett i. Men hvem snakker man om sånt med? "Hei, hvordan går det?" "Jo altså, jeg har tydeligvis skikkelig problemer med å spise usunn mat, hehe ..." Anonymous poster hash: d4bb7...8f5 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #13 Skrevet 14. april 2015 Takk, tror jeg Det har du helt sikkert rett i. Men hvem snakker man om sånt med? "Hei, hvordan går det?" "Jo altså, jeg har tydeligvis skikkelig problemer med å spise usunn mat, hehe ..." Anonymous poster hash: d4bb7...8f5 Ja. Det er jo et reelt problem. Så snart man har skyldfølelse etter måltider hvis de innebærer noe usunt, så er det et problem vil jeg si... Anonymous poster hash: 23991...a06
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #14 Skrevet 14. april 2015 Takk, tror jeg Det har du helt sikkert rett i. Men hvem snakker man om sånt med? "Hei, hvordan går det?" "Jo altså, jeg har tydeligvis skikkelig problemer med å spise usunn mat, hehe ..." Anonymous poster hash: d4bb7...8f5 Vel, du kan jo ta kontakt med http://www.iks.no/kanskje? Faktisk synes jeg du har beskrevet problemet ditt godt allerede. Du gruer deg til ting som skal være lystbetonte som ferier og kafebesøk. Det er dumt, for det er jo ikke den fysiske helsen din det går på heller. Anonymous poster hash: eff9b...184 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #15 Skrevet 14. april 2015 Kjenner meg igjen i noen av punktene, gitt ... Anonymous poster hash: d4bb7...8f5 Jeg har det på samme måte. Blir stressa hvis jeg blir bedt bort eller blir bedt med på restaurant. Kan stresse med det i flere uker. Anonymous poster hash: bc515...284
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #16 Skrevet 15. april 2015 Vel, du kan jo ta kontakt med http://www.iks.no/kanskje? Faktisk synes jeg du har beskrevet problemet ditt godt allerede. Du gruer deg til ting som skal være lystbetonte som ferier og kafebesøk. Det er dumt, for det er jo ikke den fysiske helsen din det går på heller. Anonymous poster hash: eff9b...184 Takk, får se om jeg tør en dag. Det virker fryktelig skummelt, nesten uvirkelig, å skulle ringe dit. Jeg har det på samme måte. Blir stressa hvis jeg blir bedt bort eller blir bedt med på restaurant. Kan stresse med det i flere uker.Anonymous poster hash: bc515...284 Har ingen støttende ord å komme med, annet enn at du ikke er alene! Det er fælt å bruke så mye energi på noe som folk flest gjør helt spontant. Har du forsøkt å gjøre noe med det? Eller bare tilpasset deg reglene dine, slik jeg har gjort? Anonymous poster hash: d4bb7...8f5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #17 Skrevet 15. april 2015 Jeg har slitt med akkurat samme problem - panikk etter å ha spist pizza eller pasta, grudd meg til mat på ferieturer og kompensert med lite mat før restaurantbesøk ol. Jeg sliter ikke med problemet lengre, men det hadde tatt mye kortere tid å bli frisk om jeg tok kontakt med IKS eller en psykolog - derfor anbefaler jeg deg å gjøre akkurat dette. Det er ikke et farlig problem du har, og det er bare deg selv det går utover - men det er allikevel ikke bra for hodet ditt. Du skal ikke få dårlig samvittighet av mat, for ingen matvarer bør kategoriseres som ja/nei. Jeg har allikevel noen tips - for det første, prøv å utfordre deg selv. Spis pizza eller pasta, og innse at det faktisk ikke endrer kroppen din noe. Overse skyldfølelsen, spis opp hele tallerkenen, og se på deg selv i speilet morgenen etter. Du blir ikke fit og sunn av en salat, heller ikke dvask og usunn av en pizza. Når du er på restaurant - bestill kjøtt/fisk/fulg, be om å få salat ved siden av uten olje. Mange restauranter har også stekte grønnsaker som side-dish, der du også kan be om å få det uten olje over. Om du ikke spiser potet/ris, be de om å bytte det ut med grønnsaker. Sånn sett pleier de fleste restauranter å være greie på den. Gå i matbutikker til lunsj, som også vil gjøre at du sparer penger, og har litt mer kontroll over eget inntak Anonymous poster hash: 86e53...0fc
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #18 Skrevet 15. april 2015 Jeg har slitt med akkurat samme problem - panikk etter å ha spist pizza eller pasta, grudd meg til mat på ferieturer og kompensert med lite mat før restaurantbesøk ol. Jeg sliter ikke med problemet lengre, men det hadde tatt mye kortere tid å bli frisk om jeg tok kontakt med IKS eller en psykolog - derfor anbefaler jeg deg å gjøre akkurat dette. Det er ikke et farlig problem du har, og det er bare deg selv det går utover - men det er allikevel ikke bra for hodet ditt. Du skal ikke få dårlig samvittighet av mat, for ingen matvarer bør kategoriseres som ja/nei. Jeg har allikevel noen tips - for det første, prøv å utfordre deg selv. Spis pizza eller pasta, og innse at det faktisk ikke endrer kroppen din noe. Overse skyldfølelsen, spis opp hele tallerkenen, og se på deg selv i speilet morgenen etter. Du blir ikke fit og sunn av en salat, heller ikke dvask og usunn av en pizza. Når du er på restaurant - bestill kjøtt/fisk/fulg, be om å få salat ved siden av uten olje. Mange restauranter har også stekte grønnsaker som side-dish, der du også kan be om å få det uten olje over. Om du ikke spiser potet/ris, be de om å bytte det ut med grønnsaker. Sånn sett pleier de fleste restauranter å være greie på den. Gå i matbutikker til lunsj, som også vil gjøre at du sparer penger, og har litt mer kontroll over eget inntak Anonymous poster hash: 86e53...0fc Så godt å høre fra noen som har vært der! Gir meg litt håp om at det kan bli bedre Greide du å komme deg ut av det på egenhånd? Å utfordre seg selv er nok veien å gå. Men hva gjør man da når man legger seg for kvelden og panikken kommer krypende? Eller du angrer til du blir kvalm? Det er ikke veldig lenge til neste gang jeg skal ut og spise. Skal da forsøke å spise "vanlig mat" uten å få panikk. Krysser fingre og tær for at det går bra ... Anonymous poster hash: d4bb7...8f5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #19 Skrevet 15. april 2015 Til vanlig har jeg ingen store problemer med mat, jeg spiser og holder en stabil vekt. Men jeg gruer meg alltid veldig til å skulle spise usunn mat. Gruer meg til kafébesøk og nå også sydentur med en venninne, for da kan jeg ikke bare spise den maten jeg vil. Jeg vet at det ikke skader med noe usunt innimellom, jeg spiser jo uansett litt sjokolade i helgen, men jeg greier likevel ikke å slå meg til ro med det. Har holdt på slik i noen år, så det går tydeligvis ikke over av seg selv. Hva nå? Anonymous poster hash: d4bb7...8f5 Kafeer har jo også sunn mat... Anonymous poster hash: b9be9...1cf
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #20 Skrevet 15. april 2015 Når du skal på ferie kan du feks ta med sukkerfri sjokolade? Anonymous poster hash: 38ee2...1fb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå