Gå til innhold

Vil ingenting, orker ingenting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært langtidssykemeldt grunnet utbrenthet, men er veldig klar for å få tilbake livet mitt... Problemet er at alt jeg vil, er å ligge i senga.

I dag våknet jeg faktisk tidlig. Vanligvis sover jeg til langt på dag. Men jeg ligger fortsatt i senga, og kjenner at jeg ikke orker å stå opp eller gjøre noe. Jeg vil ikke ha det sånn! Where to start?

Anonymous poster hash: 1ee11...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå deg en tur.

Lag gode frokoster.

Legg en plan for morgendagen før du legger deg, så,du har en grunn til å stå opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det sånn selv. Sjekk med blodprøver at du ikke har lavt b12 eller noe som kan forklare dette.

Hvis ikke så prøv å gjør ting du syntes var gøy før du traff veggen.

Vær sammen med folk som gjør deg glad.

Finn en hobby.

Du må bare starte en plass. Men start i det små :) Lykke til.

Jeg bruke forøvrig tiden på skytebanen:) hehehe.. Da kunne jeg ikke tenke på alt som var kjipt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å tenke på hvordan du føler deg etter en lang dag i senga.

Se for deg at du står opp i 07 eller 08 tiden på morgenen. Deretter kan du tenne litt lys på kjøkkenet/ i stua mens TVen surrer i bakgrunnen eller litt radio/musikk du liker. Så kan du lage deg en god næringsrik frokost. Se litt på TV. Gjøre litt husarbeid om det trengs så du føler det er rent og pent rundt deg. Ta deg en god dusj. Finn deg en liten hobby eller les en bok. Gjør noe du føler er nyttig. Gå deg en tur i naturen. Pust inn og pust ut. Nyt dagen og føl at du har gjort mer enn å bare ligge i senga.

Lykke til :)



Anonymous poster hash: a0e3e...e5c
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så nydelige dere er! Jeg er veldig overrasket over svarene jeg har fått. Takk for gode råd og omtanke.

Hilsen TS

Anonymous poster hash: 1ee11...54a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært arbeidsledig en stund og blir veldig lat av det. Kan lett sove til kl 1, se på dårlig dag tv og gjøre ca ingenting resten av dagen. Blir lettere deprimert av det.

Så. Jeg har sagt til meg selv at jeg skal stå opp kl 9 hver dag. Komme meg ut av huset rundt 11 og være ute minst 2 timer. Da går jeg gjerne en tur, stikker innom biblioteket, kafé, etc. Når jeg er hjemme igjen føler jeg meg mye bedre og får gjerne gjort husarbeid og andre ting.



Anonymous poster hash: 0ebe0...406
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette blir litt av det samme som nevnt over. Struktur på hverdagen er viktig. Klarer du å sette opp et eller to mål pr dag? Feks at du en dag skal gå tur i 15-20 minutter (mer eller mindre, vet ikke hvor mye du orker). Prøv å finne ut hva som vil være en passelig aktivitetsmengde for deg. Det kan kanskje være krevende i starten pga manglende motivasjon, men det blir bedre. Hvis du har en venn/venninne du kan alliere deg med, så kunne dere jo ha gjort en avtale om å møtes, da blir det mer forpliktende for deg.

Ønsker deg lykke til :)



Anonymous poster hash: 649cb...602
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Dørstokkmila er ofte veeeeldig lang når man har hatt en dårlig periode. Jeg ville satt meg et par mål relativt tidlig på dagen som innebar å gå ut av huset, enten det er å handle/poste brev etc. Når man har kommet litt i gang er det ofte litt lettere å fortsette. Ellers er det nok lurt å ta litt om gangen. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Jeg går utifra at du får oppfølging fra psykolog?

Som andre sier så er det viktig med rutiner og struktur. Ikke tenk på alt du burde gjøre. Tenk på hva du VIL gjøre.

Sett opp en plan for dagen. Klokka da SKAL du stå opp, ta en dusj og stelle deg. Klokka da SKAL du ha inntatt en god frokost og deilig kopp kaffe/te. Klokka da SKAL du ut en tur i frisk luft. Ta frem øreproppene og skru på yndlingsmusikken mens du tar en lang spasertur. Unn deg en god kaffe på yndlingscafé'en din. Kanskje ta med deg en bok som du kan lese mens du slapper av?

På denne måten så innarbeider du deg rutiner som du forbinder med kos og ikke minst du kommer deg ut av kåken(viktig!!!) Etterhvert som rutinen sitter så vil det bli enklere å innarbeide nye rutiner som sakte, men sikkert bringer deg tilbake til hverdagen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde psykolog, men jeg greide ikke å komme meg på timene... Så det sklei litt ut. Kanskje prøve igjen nå:)

Takk for mange fine forslag, som egentlig alle handler om det samme; struktur på dagen og en plan :)

Og dere, så mye lettere ting går takket være denne lille tråden her! I går gikk jeg tur med musikk, og jeg kom meg opp av senga kl 10 i dag. Utrolig!

Anonymous poster hash: 1ee11...54a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Jeg hadde psykolog, men jeg greide ikke å komme meg på timene... Så det sklei litt ut. Kanskje prøve igjen nå :)

Takk for mange fine forslag, som egentlig alle handler om det samme; struktur på dagen og en plan :)

Og dere, så mye lettere ting går takket være denne lille tråden her! I går gikk jeg tur med musikk, og jeg kom meg opp av senga kl 10 i dag. Utrolig!

Anonymous poster hash: 1ee11...54a

Anbefaler deg virkelig å sette i gang igjen med psykolog nå som du er i ferd med å komme deg ovenpå igjen. Det er mye småting som kan bli nøstet opp i og ikke minst verktøy og hjelpemidler du kan få slik at prosessen til å bli frisk igjen går enda raskere :)

Så bra at du kom deg ut :) Nyt våren for alt den er verdt :blomst:

Endret av Runforit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger i senga, men det er fint vær ute. Kommer jeg meg ut på tur i dag tro?:)

Jeg synes ting har gått greit de siste dagene, men jeg er så fryktelig asosial... Har liksom aldri lyst til å være sammen med noen...

Anonymous poster hash: 1ee11...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Ligger i senga, men det er fint vær ute. Kommer jeg meg ut på tur i dag tro? :)

Jeg synes ting har gått greit de siste dagene, men jeg er så fryktelig asosial... Har liksom aldri lyst til å være sammen med noen...

Anonymous poster hash: 1ee11...54a

Ut i sola! Av og til er en bok en fin venn i sola ;)

Endret av Runforit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært arbeidsledig en stund og blir veldig lat av det. Kan lett sove til kl 1, se på dårlig dag tv og gjøre ca ingenting resten av dagen. Blir lettere deprimert av det.

Så. Jeg har sagt til meg selv at jeg skal stå opp kl 9 hver dag. Komme meg ut av huset rundt 11 og være ute minst 2 timer. Da går jeg gjerne en tur, stikker innom biblioteket, kafé, etc. Når jeg er hjemme igjen føler jeg meg mye bedre og får gjerne gjort husarbeid og andre ting.

Anonymous poster hash: 0ebe0...406

Hadde det på samme måte da jeg gikk arbeidsledig. Kunne sove til langt på dag og ikke gjøre så mye. Alle var jo på skole eller jobb på dagen. Ble fort til at jeg bare satt og så på tv eller spilte på pcn. Viktig ned rutiner i hverdagen. Siste uken ble jeg flinkere til å komme meg ut og gjøre ting. Heldigvis fikk jeg meg jobb relativt fort.

Anonymous poster hash: 4ef5e...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går utifra at du får oppfølging fra psykolog?

Som andre sier så er det viktig med rutiner og struktur. Ikke tenk på alt du burde gjøre. Tenk på hva du VIL gjøre.

Sett opp en plan for dagen. Klokka da SKAL du stå opp, ta en dusj og stelle deg. Klokka da SKAL du ha inntatt en god frokost og deilig kopp kaffe/te. Klokka da SKAL du ut en tur i frisk luft. Ta frem øreproppene og skru på yndlingsmusikken mens du tar en lang spasertur. Unn deg en god kaffe på yndlingscafé'en din. Kanskje ta med deg en bok som du kan lese mens du slapper av?

På denne måten så innarbeider du deg rutiner som du forbinder med kos og ikke minst du kommer deg ut av kåken(viktig!!!) Etterhvert som rutinen sitter så vil det bli enklere å innarbeide nye rutiner som sakte, men sikkert bringer deg tilbake til hverdagen :)

Jeg er ikke TS, men er i en lignende situasjon som henne. Problemet er at når vekkerklokka ringer tenker jeg "hva er poenget med å stå opp?", og så legger jeg meg igjen. Å lage en plan fungerer som regel ikke for meg, jeg bryter planene uansett.

Anonymous poster hash: bb6ab...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...