AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #1 Skrevet 13. april 2015 Har slitt mye med svimmelhet etter måltider nesten hver dag i over ett år nå. Har ikke snakket med lege om det fordi jeg bare har tenkt det har kommet av litt hodepine (i ny og ned), kanskje litt lenge siden siden sist måltid, har sovet dårlig, mensen og andre unnskyldninger, hehe. Har levd på det at "det blir sikkert bedre". Nå er jeg iallfall veldig lei av det. Er vel svimmel rundt 1-2 timer etter selve måltidet. Har sett litt på hvilke måltider hvor jeg blir svimmel, og det er alle måltider, bortsett fra middag (da fyller jeg som regel magen med MASSE proteiner og grønnsaker). Resten av måltidene spiser jeg alltid mye brød og frokostblanding. Etter disse måltidene begynner jeg å kaldsvette litt, blir veldig svimmel (må sitte i en time), får skjelvinger og blir veldig urolig. Har søkt litt rundt på nettet å kjenner meg veldig igjen i det som står om "Reaktiv hypoglykemi". Hadde aldri hørt om det før... Har bestilt time hos legen, så skal ta det opp med henne når jeg skal dit (om 1 mnd). Mens jeg venter så skal jeg iallfall teste ut om jeg føler meg noe bedre hvis jeg kutter ned på karbohydrater. Selv om det er vanskelig, hehe. Uansett! Er det noen der andre som har denne sykdommen (hvis det er en sykdom da)? Hva slags symptomer får dere hvis dere spiser for mye karbohydrater? Og må man kutte det ut helt? I samme slengen, har dere noen enkle frokosttips til meg?? Aner ikke hva jeg skal spise til frokost som er sånn halvveis lettvint og passelig godt... Kom gjerne med noen andre tips, råd og erfaringer! Og er det noe annet jeg ikke tåler ift. det jeg spiser? Noen som har det på samme måte? Setter stor pris på alt som er! Anonymous poster hash: c81d0...bef
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #2 Skrevet 13. april 2015 Ts her. Er forresten 22 år, har ingen andre fysiske plager og er ellers sunn og frisk Anonymous poster hash: c81d0...bef
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #3 Skrevet 14. april 2015 Jeg føler virkelig med deg. Jeg har det akkurat slik som deg, og jeg tror også at det handler om reaktiv hypoglykemi. Dersom man har reaktiv hypoglykemi lager kroppen litt mer insulin enn den skal, eller den har litt for god effekt. Det som skjer er ikke nødvendigvis at blodsukkeret blir lavere enn hva godt er, men at det faller mye raskere enn normalt. Når det går så fort, tror kroppen at man har alt for lavt blodsukker selv om man egentlig ikke har det. Den oppfører seg dermed akkurat likt som når diabetikere får føling, man blir skjelven, uvel, svett, svak og svimmel, får hodepine osv. Det er altså det raske fallet som utløser symptomene, ikke et farlig lavt blodsukker. Når dette skjer, bør man spise litt mat, da går det over etter hvert. Ikke spis sukker og slikt som får blodsukkeret til å stige veldig mye, for da trigger du bare et nytt anfall litt senere. For å unngå anfall bør man spise minst 4 måltider pr. dag med mat ikke får blodsukkeret til å stige for mye, for det er da sjansen øker for at insulinproduksjonen din tuller med systemet. Jeg var veldig plaget. Etter en del prøving og feiling, klarte jeg å redusere de daglige anfallene. Da formen ble mer stabil, kunne jeg så smått prøve ut flere kombinasjoner for å se hvordan jeg reagerte, men det var ikke noe jeg klarte å gjøre når det sto på som verst. Jeg har funnet ut at jeg må spise frokost tidlig hver dag, og den må inneholde en stor prosent proteiner. Det beste for meg er å spise mye egg til frokost. Da kan jeg ta en liten brødskive og litt grønt til. Dersom jeg gjør dette hver morgen, tåler jeg en lunsj med brødskiver og pålegg dersom jeg spiser en middag med nok protein om ettermiddagen. Det er jo ikke alltid jeg har så lyst på disse eggene, og ofte må jeg tvinge det i meg. Men det er den eneste måten jeg kan redusere anfallene på. Det er ikke sikkert du har like god effekt av egg, men det kan være et greit utgangspunkt til du finner mer ut av det. Nå som jeg er mer velregulert kan jeg av og til klare å gå 5 timer uten mat, til å begynne med måtte jeg spise minst hver tredje time. Jeg tåler ikke å spise måltider med for liten prosent proteiner. Brødskiver og melk, frokostblandinger eller havregrøt kan jeg bare glemme. Jeg kan heller ikke spise for mye frukt. Da blir jeg garantert dårlig. Det holder heller ikke med en liten skinkeskive på skiva, det må mer til enn det. Jeg tåler karbohydrater til en viss grad. Jeg må bare være veldig nøye med å spise nok og riktige proteiner og velge karbohydrater som ikke får blodsukkeret mitt til å stige for mye. Dersom jeg av og til skeier ut med raske karbohydrater, må jeg alltid passe på å spise godt med proteiner kort tid i forveien, og jeg må ha i bakhodet at jeg kan bli dårlig av det likevel. Det er kjedelig å måtte være så nøye med det jeg spiser, men det er likevel mye bedre enn å være så dårlig hver eneste dag slik jeg var før. Dersom en med reaktiv hypoglykemi tar en blodprøve under et "anfall", vil ikke blodprøven vise et unormalt lavt blodsukkernivå. Du kan risikere å bli avfeid med at du er litt hysterisk eller har angst. Eller så tror jeg legen vil gi deg generelle råd som ligner på det jeg sier her. God bedring. Anonymous poster hash: c21f8...246
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå