Gå til innhold

Hvordan har folk råd......


Diva

Anbefalte innlegg

Flytt på landet!! Bygg et passe stort helt nytt hus til 1,5 millioner. Istedet for 2 millioner på en liten leilighet...

Jeg ville iallfall prioritert det. Nå leier vi en leilighet på nesten 60 kvm, til 2800 kr i mnd. Og vi bor på landet. :) Skal bygge oss hus etterhvert, nåe jeg er ferdig å studere, og fått meg jobb... Gleder meg til å bo i et helt nytt hus på landet, med hage og natur rundt seg.

Hilsen tidligere byjente...

Jeg vet ikke om jeg ville gjort det på den måten.

Det lønner seg sjelden å bygge hus "på landet" mht. salg av bolig senere.

Huset koster jo det samme, tomten er selvsagt billigere. Man får ikke igjen det man har lagt ut om huset skal selges senere.

Jeg ville heller kjøpt et ferdig hus om jeg skulle flyttet på landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om jeg ville gjort det på den måten.

Det lønner seg sjelden å bygge hus "på landet" mht. salg av bolig senere.

Huset koster jo det samme, tomten er selvsagt billigere. Man får ikke igjen det man har lagt ut om huset skal selges senere.

Jeg ville heller kjøpt et ferdig hus om jeg skulle flyttet på landet.

Det stemmer nok ikke overalt, det er store forskjeller. Ulike faktorer kan bidra til at også små steder kan bli "pressområder". Som f.eks etablering av nye arbeidsplasser oev.

Her hvor jeg bor, og det er IKKE et stort sted, lønner det seg å bygge framfor å kjøpe.

Men, Andrine, skal du bygge et hus til 1,5 mill, blir det et VELDIG nøkternt hus. Vi skal bygge til våren, og selv om tomta ikke koster allverden, ligger ikke prisnivået på selve husleveransen, grunnarbeid osv lavt.

Vi bygger et helt vanlig hus av middels størrelse, og regner med å komme på ca 2,1 mill. Da koster tomta ca 200 000.

Hos oss blir nok grunnarbeidet dyrt, i og med at vi skal ha en stor kjeller, med garasje i. Men da sparer vi jo garasjeutgiften senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vet ikke om jeg ville gjort det på den måten.

Det lønner seg sjelden å bygge hus "på landet" mht. salg av bolig senere.

Huset koster jo det samme, tomten er selvsagt billigere. Man får ikke igjen det man har lagt ut om huset skal selges senere.

Jeg ville heller kjøpt et ferdig hus om jeg skulle flyttet på landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør endre boligbeskatnig (mer skatt på store boliger) slik at de enslige eldre som fremdeles bor i 200-300 m2 leil. på Frogner må selge og flytte til nye små leil.

Tror du at det bare er enslige eldre som bor i store boliger?

Og hvorfor skal man bruke skattepolitikk for å tvinge disse ut av sine hjem? Fordi de er gamle? Fordi de er enslige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Skjønner hva du mener... :(

Jeg føler også at den yngre garde som er på husjakt ikke får sjansen fordi middelaldrende folk med god og stabil økonomi, kommer foran til stadighet og byr over.

Savner et slags opplegg som kan hjelpe de yngre til å få innpass på markedet...

::bygge luftslott::

Skal de som selger ta hensyn til den yngre garden da? Selvfølgelig er det kjedelig med de prisene som er nå, men selvfølgelig ønsker de som selger å få mest mulig for boligen.

Kanskje kommunene burde gå inn, og gi de tilskudd eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok ikke overalt, det er store forskjeller. Ulike faktorer kan bidra til at også små steder kan bli "pressområder". Som f.eks etablering av nye arbeidsplasser oev.

Her hvor jeg bor, og det er IKKE et stort sted, lønner det seg å bygge framfor å kjøpe.

Men, Andrine, skal du bygge et hus til 1,5 mill, blir det et VELDIG nøkternt hus. Vi skal bygge til våren, og selv om tomta ikke koster allverden, ligger ikke prisnivået på selve husleveransen, grunnarbeid osv lavt.

Vi bygger et helt vanlig hus av middels størrelse, og regner med å komme på ca 2,1 mill. Da koster tomta ca 200 000.

Hos oss blir nok grunnarbeidet dyrt, i og med at vi skal ha en stor kjeller, med garasje i. Men da sparer vi jo garasjeutgiften senere.

Neida, det blir ikke et nøkternt hus. Det blir et fint hus som ikke er kjeeempestort, med 4 soverom. Vi vet hvor vil vil flytte, og har flere vennepar som nettopp har bygd seg hus- så jeg vet hva jeg snakker om... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et vennepar kjøpt i 2002 en gjennomsn. 3 roms andelsleil. på Majorstuen til 2' date='4 mill. De har da 30000 kroner i husleie og lån i måneden.[/quote']

Enten lyver de eller så betaler de ned lånet på langt kortere tid enn det som er vanlig med boliglån. Med dagens rentenivå tilsvarer 28.000 i renter/avdrag (Har trukket fra 2.000 kroner i husleie som er vanlig for leiligheter av denne typen) en løpetid på 8 - 9 år forutsatt at de har lånt 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal de som selger ta hensyn til den yngre garden da? Selvfølgelig er det kjedelig med de prisene som er nå, men selvfølgelig ønsker de som selger å få mest mulig for boligen.

Kanskje kommunene burde gå inn, og gi de tilskudd eller noe.

Jeg skjønner jo at de ikke kan ta hensyn til det.

Men jeg har vitterlig lov til å være irritert og frustrert over det. Det blir så skjevt i boligmarkedet! Det er DET jeg mener. Om kommunen hadde kunnet hjelpe hadde jo det vært supert, det blir vanskeligere og vanskeligere. Men jeg tror det er ganske lite sannsynlig at noen vil gripe inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...