Gå til innhold

Hvordan har folk råd......


Diva

Anbefalte innlegg

Jeg har en enebolig på Oslo vest slik dere snakker om, og er så vidt pasert 30 år. -Og her er hvordan vi fikk det til.

Vi hadde vær vår leilighet før vi møttes. Da de ble kjøpt i sin tid sa folk akkurat det samme om boligprisene som nå.

Så flyttet vi sammen, solgte den ene leiligheten. Så giftet vi oss, brukte gevinsten på den ene leiligheten til å gjøre et byks ned på lånet på den leiligheten vi beholdt. Så ville vi ha hus. Da satt vi med en leilighet sentralt i Oslo uten særlig gjeld, som vi solgte på takst. Kjøpte da hus med 2.mill kontankt og 2.1 i lån. Samtidig hadde vi brukt laaaaaang tid på å finne drømmehuset. Bare det var en prosess på over halvannet år.

Det som er viktig å tenke er at heller ikke foreldrene våre flyttet rett inn i hus i Oslo 3 eller 7. De bygget seg opp fra mindre leiligheter eller rekkehus de også akkurat som vi må. Mulig at flere i den genrasjonen hadde hus da de fylte 30, men så etablerte de seg også en god del år før det vi gjør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja.. Pjusk greier jo faktisk å forklare' date=' men noen av dere klarer faktisk ikke annet enn å misunne![/quote']

Får nok følelsen av det, ja....

Jeg sa:

Hvem har snakket om å bruke dette som kantsten? Vet du i det hele tatt hva morenesten er? Jeg har bygget opp en hel skråning til bed.

Hva er problemet ditt egentlig?? Dette er jo helt latterlig!

Og siden du er så himmelfallen over at det er dyrt å etablere en hage, tror jeg at jeg aner hva slags hage du ønsker å ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den artikkelen så jeg i forrige uke, og jeg ble såpass provosert at jeg (vi) muligens kommer til å sende synseren(e) en aldri så liten feedback på mail.

Det er absolutt ikke alle unge som er kresne og MÅ bo på Løkka eller Frogner. Jeg har ikke skyhøye krav, men selv i de mindre fristende/"pop`e bydelene, så er det forferdelig vanskelig å finne noe, virker det som.

Jeg er faktisk heller ikke interessert i å reise en time hver vei hver dag for å komme meg på jobb. Jeg krever ikke å bo sentralt, men langt ut på landet passer dårlig om man jobber i byen - synes jeg.

Jeg har reist langt både til skole og jobb i lang tid tidligere, og er gørr lei av at "hele" dagen går med til reising.

Jeg kan fint bosette meg på landet jeg, men der er det ofte verre med jobber.

Samboeren min har en utdanning som lønner seg, om en først er så heldig å få jobb selvfølgelig. Sett at han får seg jobb og med lønna han regner med å få, så kan han få på rundt 750 000,- med normale lånebetingelser.

Jeg kan få (om jeg ikke skulle studere videre, så skulle jeg og selvfølgelig tatt opp lån og kjøpt) rundt 552 500 i lån med min inntekt, og sambo rundt 750 000 med sin.

Det blir da til sammen 1 302 500.

Har tatt en liten sjekk på finn.no og sett på leiligheter i hele Oslo i en priskategori mellom 400 000 og 1 250 000.

De fleste leilighetene er, vil jeg si, langt fra byen, og mange er også noe små for oss to + pus. Jeg er ikke nødt til å bo i byen, men jeg vil heller ikke bo så langt unna at det er et ork å komme seg dit. Jeg har ikke bil og er avhengig av off. kommunikasjon.

Men, det er ikke oss det egentlig dreier seg om nå,- men jeg må si jeg føler med de som er unge, uten noe særlig egenkapital og fartstid innen boligmarkedet.

For å si det sånn :

Jeg kunne IKKE kjøpt leilight alene i Oslo!

DET synes jeg er råttent!

Sambo, med sin en del høyere lønn, hadde også hatt noe problemer med å finne leilighet alene til de prisene som er nå.

Det er absolutt enklere når man er to, men da er det igjen viktigere med ekstra plass, slik at det ikke er for trangt heller.

Har ikke sjekket priser i Akershus og Buskerud, men det er jo absolutt en mulighet å bosette seg andre steder enn i Oslo og. Men det er ikke alltid det passer med det en gjør for levebrødet/utdannelse.

Vil på tampen fremdeles presisere at prisene er ville nå, og jeg må si dette bekymrer meg litt.

Hvor vil dette ende ?

Det stiger og stiger og stiger, og om ikke lønningene stiger snart også, så spørs det om vi ikke må sette opp telt i en park ;)

Ønsker alle boligjaktende lykke lykke til, i allefall. Håper dere får det til før eller siden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har akkurat funnet en annonse på et nybygg med små 2 roms leiligheter til 310 000 så kanskje det er håp for meg likevel :) Med husleia + nedbetaling av lån blir det akkurat det jeg har råd til å måneden. fellesgjelda begynner man å betale ned om ti år så jeg må finne meg noe nytt før den tid, ellers blir det for dyrt.. men det hadde jeg vel gjort uansett... Eneste minuset er at jeg ikke har bil og det vil ta omtrent en time til jobben hver dag. Men NOE må jeg ofre hvis jeg noen gang vil forlate redet!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange klager over at leilighetene de har råd til er for små. Men, man kan da ikke forvente å flytte rett inn i enebolig rett etter ferdige studier. Ett sted må man begynne, og en toroms er god nok plass for to stykker, inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis dere planlegger å få barn bør dere ikke ta opp maks lån. Bankene reduserer maks lånebeløp utfra antall barn. Barn gir økte utgifter og også ofte reduserte inntekter. Ta med dette i regnestykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest Anonymous

Skjønner ikke at en legger ut så mye personlig informasjon om ens egen økonomi her...

Hvis lykken er en flott bolig i sentrale strøk tror jeg en er avhengig av litt flaks når en går ut på boligmarkedet.

Dessuten arv. I tillegg god inntekt (helst to gode inntekter). Se opp for store lån. Det er ikke sannsynlig at en vil beholde høy inntekt gjennom hele livet (det er mest sannsynlig noen få år og da tar en gjerne tjangsen på store lån... og det går bra frem til neste 'krakk'). Det er en viss gjennomtrekk i strøket :-). Ikke minst skilsmisse burde en unngå (ellers er en ute av strøket :-)). Statistikken sier at det er få enslige her :-) Ikke uten grunn. Da må en flytte. Så lykken er tilsynelantende stor :-)

Uansett hvor man bor. Er lykken bare hus, bil, hytte, penger....

Tror jeg ikke. En har like mange depresjoner her. Fallhøyden er ennå større. Tror ikke lykken er proposjonal med formuen.

Det er ikke sikkert at boliprisene vil holde seg slik fremover. Det var ingen eksperter som trodde på et krakk i slutten av 80 tallet. Mange av de som tar store lån idag var ikke gamle da. En kraftig nedgang kommer og da er hemmeligheten å ikke ha så store lån. Sitt heller på gjerdet og kjøp når alle som hadde store lån må selge.

hilsen en som bor der eneboligene går for 5-8 mill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan helt fint kjøpe seg en stor leilighet til under

1 600 000,- i Oslo. Snakker da ikke Oslo sentrum, men Oslo er Oslo. Finnes jo mange flotte bydeler man kan finne seg en flott leilighet!!

Vålerenga, Etterstad, Hasle/Hovin, Kalbakken - flotte grøntarealer i nærheten også.

På Etterstad kan du f.eks. få en treroms på ca 70 kvadrat til rundt 1 500 000. Med stor fin balkong og fine grøntområder mellom lavblokkene. Kort vei til sentrum.

Litt lenger ut av byen kan du få store fine leiligheter til den summen du nevner, f.eks. på Hauketo eller i Prinsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nå at det er bedre å kjøpe en liten leilighet først. Da har dere noe å starte med + at dere eier den. Slipper å kaste pengene ut av vinduet ved å leie. Da er det lettere å kjøpe noe større senere.

Og som de fleste andre må dere sikkert forsake mange andre goder i startfasen!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Her har vi samlet inntekt på 70 000 etter skatt i mnd.

3 barn og hus på Oslo Vest. Lån på 3.5 mill :o .

Vi klarer oss fint, men vi har et forferdelig kjøkken som vi ønsker å pusse opp, og barn som ønsker seg sportsutstyr, og en bil som er litt sliten, så det er nok å bruke pengene på.

Vi har pusset opp mye, huset er gammelt og trenger stadig vedlikehold.

Blir lite penger kule klær, frisører, fancy ferier og restauranter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi samlet inntekt på 70 000 etter skatt i mnd.

3 barn og hus på Oslo Vest. Lån på 3.5 mill :o .

Vi klarer oss fint, men vi har et forferdelig kjøkken som vi ønsker å pusse opp, og barn som ønsker seg sportsutstyr, og en bil som er litt sliten, så det er nok å bruke pengene på.

Vi har pusset opp mye, huset er gammelt og trenger stadig vedlikehold.

Blir lite penger kule klær, frisører, fancy ferier og restauranter.

Med så høy nettoinntekt, og lån på "kun" 3.5 mill., burde det da være rom for både kule klær og frisør??! Kan ikke forstå annet.... :o Da sammenligner jeg med min egen inntekt, mine egne lån, og hva jeg har råd til utenom! Har to barn, så det er ikke det at jeg bruker hele lønna på meg selv.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi fikk bare 1,2 mill i lån. :( (Vi har tilsammen 400 000 i studielån og et billån på 130 000.) Man får ingenting for den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vi fikk bare 1,2 mill i lån. :( (Vi har tilsammen 400 000 i studielån og et billån på 130 000.) Man får ingenting for den prisen.

Vi kjøpte et rekkehus 30 minutter unna Oslo sentrum for den prisen. (For 2 år siden...)

Men jeg tror dere må senke litt på kravene, for NOE får man da til 1,2 mill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi betalte 840 000 for vår etroms (30 kvadrat). For ikke veldig mye mer kunne vi fått en noe større, men det var egentlig ikke interessant når vi bare skulle bo i oslo 3-4 år.

Dette fikk vi fult lån til med kun en inntekt da jeg studerer. Så på hans lønn og mitt studielån hvorav lånedelen blir satt av til sparing klarer vi oss egentlig veldig bra. Og hans lønn er ikke formidabel.

Men, situasjonen endres når vi flytter "hjem" igjen. Ved salg her er vi på god vei til å finannsiere hus hjemme. Med vår bitte lille leilighet herifra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Samboer og jeg kjøpte i sommer, vi valgte å kjøpe en leilighet på grünerløkka med lavt innskudd (kun 400 000), men relativt høy fellesgjeld (550 000, vil øke til 900 000 pga totalrenovering av gården). Vi er begge under utdanning, og hadde nok ikke fått lån alene. Et smart triks å kjøpe noe i en relativt falleferdig gård hvor renovering er planlagt, da blir inskuddet ofte lavt, fellesgjelden ikke avskrekkende (ennå), men banken kan jo ikke si noe på at fellesgjelden kommer til å øke betraktelig i tiden fremover. Så lenge man selv vet at man takler husleieøkningen, så er det jo greit. Her har det blitt kjempeflott!

Vår leilighet har boa på 46 kvadratmeter, 2 rom (vi bygger om til 3-roms nå, lager sovealkove). Den krever endel oppussing, men det tar vi etterhvert. Vi er lykkelige over å det hele tatt ha kommet oss inn på markedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Prisene er så sinnsyke bare i Norge. Mine venner i andre land har forlengst kjøpt seg hus eller leilighet (de fleste er rundt 30 og nyutdannede). Ingen land i verden har så skjev beskatning der det er 10 ganger høyere fortjeneste ved plassering av kapital i bolig enn å ha den i banken/aksjer. Å investere alt i en gjenstand er i utgangspunktet usikkert. Man må diversifisere risiko. Klart regjerenig ønsker at folk skal bo sammen (høy skatteklasse 1 for enslige og skattefradrag på lånerenter). Det er umulig for en enslig å kjøpe leil. i Oslo med en studielån på 230 000, ingen egenkapital og ca. 300000 i lønn. De som sier at de hadde spart opp selv enten arvet 80-100 000 etter tanter eller har spist spagetti og fiskepinner i flere år og jobbet fra 08-23 hver dag.

Et vennepar kjøpt i 2002 en gjennomsn. 3 roms andelsleil. på Majorstuen til 2,4 mill. De har da 30000 kroner i husleie og lån i måneden. Gutten jobber på akkord i et datafirma og dama i Telenor. Ellers ville de ikke klart det.

Man bør endre boligbeskatnig (mer skatt på store boliger) slik at de enslige eldre som fremdeles bor i 200-300 m2 leil. på Frogner må selge og flytte til nye små leil. Så må det være forbudt å kjøpe småleil. uten å bo der selv (da fjerner vi bolghaier som tjener på stakkars studenter som må leie 20m2 hybler til 5500 i mnd) og forby å videreselge hele bolgblokker.

Så er det med Markagrensen - dette er jo helt tullete -

Oslo vokser uansett men blir langstrakt skjeiv by. Den står for fall snart. Egentlig provoserer jeg mange her men realiteten er at bolig er ikke alt.

Hvis man leier hele livet så får ikke barna problemer med en skyhøy arveavgift :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi fikk bare 1' date='2 mill i lån. :( (Vi har tilsammen 400 000 i studielån og et billån på 130 000.) Man får ingenting for den prisen.[/quote']

Ingenting? :o

Vi betalte 850 000 for treroms i Oslo, nå trengte den litt oppussing, men det brukte vi under 100 000 på. Bruker like lang tid til Grünerløkka som min klassevenninne som bor på Skøyen. Går greit å bo i Oslo Nord også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er mye som er dyrt i Norge, men så har vi jo høye lønninger også.

Et vennepar kjøpt i 2002 en gjennomsn. 3 roms andelsleil. på Majorstuen til 2' date='4 mill. De har da 30000 kroner i husleie og lån i måneden. [/quote']

Jeg har nesten det samme i lån, men betaler på ingen måte 30.000,- i renter og avdrag.... Jeg betaler i overkant av 1/3 av denne summen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt på landet!! Bygg et passe stort helt nytt hus til 1,5 millioner. Istedet for 2 millioner på en liten leilighet...

Jeg ville iallfall prioritert det. Nå leier vi en leilighet på nesten 60 kvm, til 2800 kr i mnd. Og vi bor på landet. :) Skal bygge oss hus etterhvert, nåe jeg er ferdig å studere, og fått meg jobb... Gleder meg til å bo i et helt nytt hus på landet, med hage og natur rundt seg.

Hilsen tidligere byjente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren tittet først på leiligheter, men fant ut at det heller lønte seg å kjøpe hus,da de fleste leilighetene hadde husleie på 3-4tusen i mnd pga borettslag o.l... det hadde blitt for mye da vi også måtte betalt ned på lånet..

Vi endte opp med å kjøpe et lite gammelt hus til 800 000 (riktignok ikke i Oslo, men sentralt i Østfold). Vi har pusset opp for rundt 200 000, og skal bygge på huset til våren. Likevel lønte det seg, med tanke på at en leilighet med litt størrelse også ville kostet minst 800 000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...