Gå til innhold

Hvordan har folk råd......


Diva

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner selvfølgelig ikke Pjusks økonomi i detalj, men dersom jeg skulle ha satt meg i tilsvarende situasjon ville nok budsjettet ha sett omtrent slik ut:

Boliglån: 12.000

Billån: 5.000

Kommunale avgifter: 500

Forsikringer: 2.000

Telefon/TV/aviser: 2.000

Strøm: 3.000

Barnehage/SFO: 6.000

Transport: 4.000 (Bensin, bompenger etc.)

Vedlikehold bil: 1.000

Alminnelig, nødvendig vedlikehold hus: 1.000

Mat: 8.000

Alt i alt blir dette relativt faste kostnader på 44.500 i måneden. De 5.500 som da blir ”til overs” skal dekke klær, frisørbesøk, fritidsaktiviteter, ferie, møbler osv. osv. for fire mennesker. Ikke noe liv i fattigdom, men ei heller noen overflod. Selvfølgelig er det mulig å leve og bo lang billigere, men det er heller ikke noe problem å gjøre det langt dyrere.

Hadde jeg bodd i Oslo-området, hadde jeg i hvert fall ikke fått sove om natten dersom jeg hadde tre små barn, 2 millioner i gjeld og under 25.000 i måndeden utbetalt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hva med meg som er 23 år og singel og vil flytte for meg selv? (bor fortsatt hos foreldrene mine)

jeg har ingen egenkapital (har nettop begynt med bsu sparing) så i banken får jeg max 500.000 i lån og har en inntekt på ca 12000 i mnd. Det eneste jeg da kan kjøpe som er over 30 m2 med det lånet er enleilighet i et nybygg, men der er fellesgjelda så høy at om noen år blir husleia for høy for meg.

så hvis jeg ikke vil vente med å flytte til jeg blir nærmere 30 :roll: (eller til jeg finner meg en mann :hoho: ), må jeg ta til takke med en hybel på 15 kvadrat og det er ikke akkurat noe som frister :o

jeg har også sett på leiligheter rett utenfor oslo (mot lillestrøm, lørenskog og skedsmo) og der er det lavere innskudd, men husleia er skyhøy.

Å leie blir like dyrt som å eie så da velger jeg eie. Å leie er å kaste penga ut av vindu spør du meg...

Er det ikke det ene så er det det andre... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig vi har et høyt forbruk, for til tross for relativt gode inntekter ville det blitt vanskelig å betjene ett lån på 15.000 i mnd.

-Og hva når renta går opp? Da kan 15.000 kjapt bli til mye, mye mer. Slikt må man jo også ta høyde for når man låner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg føler også at den yngre garde som er på husjakt ikke får sjansen fordi middelaldrende folk med god og stabil økonomi, kommer foran til stadighet og byr over.

...men sånn har det alltid vært! Nå er jeg 42, men da vi skulle inn på boligmarkedet første gang, så hadde vi den samme problemstillingen.

Jeg er klar over at prisene er ganske ville nå, selv hadde jeg aldri hatt råd til å kjøpe noe i Oslo idag. Men på den annen side - for 15 år siden kjøpte jeg et rekkehus til 750' noen mil utenfor Oslo, fordi jeg ikke hadde råd til å kjøpe tilsvarende i Oslo til over en million. Da var boliglånsrenta 16%!

Nå har vi et hus som antagelig er verdt 3-4 millioner, men vi har jobbet på det i mange år, og lagt ned masse penger i vedlikehold og oppgradering. Jeg er så veldig enig med Pjusk - det koster ufattelig mye! Vi har også mye utbetalt hver mnd, men når du har kostnader som Pjusk beskriver hver mnd, så merkes det godt!

Jeg har regnet litt på dette. 750' til 16% rente tilsvarer 4 millioner til 3% rente. Så usikkerheten nå er jo bare om rentenivået holder seg - hvis du kan binde renta i 10 år på noe i nærheten av 4 %, så er jo betingelsene likevel mye bedre nå enn for 15 år siden - selv om prisene har gått opp.

Og for mange, så ser vi jo at de heller vil betale dyrt for noe lite og sentralt, istedet for å ha litt reisevei. Da er det et valg man tar. Jeg skulle gjerne ha vært med på oppgangen i Oslo, men fordi jeg var forsiktig, så kjøpte jeg heller noe som ikke ga meg noen kjempeboom. Hvis ikke du har flaks i boligmarkedet så tar det tid å bygge opp kapital - og når jeg blir skikkelig middelaldrende så har jeg jaggu tenkt å nyte godt av det! Det er ingen menneskerett å kunne kjøpe drømmeboligen sin før man fyller 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg, gjest!

(- og det sier jeg ikke bare fordi du var enig med meg... :wink: )

Foreldrene mine hadde også lån til 16% rente - det tok nesten knekken på dem.

Og jeg synes også at man som middelaldrende skal nyte godt av det arbeidet man har lagt ned. Jeg har høyere utdannelse og har allerede jobbet i over 10 år (jeg er snart 34 år). Jeg tjener godt, men det er ikke helt tilfeldig. Og jeg bruker penger målrettet på hus, hjem og familie - ikke på annet privat forbruk i særlig høy grad. Da jeg studerte tok jeg opp minimalt med studielån - selv da jeg studerte i Tyskland. Jeg hadde opptil tre jobber ved siden av skolen. At jeg er resurssterk mht. økonomi + utdannelse + arbeidserfaring i dag, er noe jeg har jobbet målrettet for.

Nå skal det også sies at jeg har vært heldig som kunne bo hjemme den perioden jeg studerte i Oslo og at jeg var heldig som kom inn på eiendomsmarkedet i 1996 - da var prisene annerledes enn i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Monica*: Hadde jeg vært deg så hadde jeg nettopp satset på et nybygg. Bodd der i et par år, for så å selge. Kjøpt meg en 2-roms, som er lettere å selge siden.

Kjøper du på prosjekt er det ofte rimeligere enn å kjøpe når de er ferdigstilt. Du betaler da en mindre sum først, og så mere etterhvert. I denne tiden kan du legge deg opp penger mens du bor hjemme. Ikke benytt deg av BSU-en før du har spart den helt opp. Ta heller mer lån!

Kanskje kan du rekke å spare opp ca 100 000 før du flytter inn?

Fellesgjelda er ofte avdragsfritt de første årene. Sjekk dette. Da stiger husleia betraktelig, men da har du kanskje flyttet?? Dessuten er dokumentavgiften lavere ved nykjøp av selveier enn ved kjøp av brukt selveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest i dag

Jeg og min samboer er henholdsvis 24 og 25 år gamle og har nettopp kjøpt 1/2 2-mannsbolig til 1,7 mill i Akershus. Denne må også pusses opp for flere hundre tusen om den skal komme opp til den standarden vi ønsker. Nå vil vel kanskje en del spørre seg om hvordan vi klarer dette - svaret er hardt arbeide og en stor posjon vilje! Med viten har vi kjøpt objekter som må pusses opp, og gjør mesteparten av dette selv. Siste leilighet vi hadde brukte vi 3 mnd på å pusse opp. Vi var der hver eneste dag etter jobb!! i mange timer og ga oss ikke før vi hadde fått det slik vi ønsket. Nevner også at jeg har en ekstra jobb utenom min fulltidsjobb, og at vi begge tar på oss ekstra arbeide om mulighetene byr seg. Ikke har vi spesielt godt betalte jobber heller. Slitsomt? Ja absolutt, men så får vi jo også igjen for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi har nettopp kjøpt oss enebolig i Akershus, betalte 2.8 mill. Vi har tatt opp 2 millioner i boliglån, i tillegg har jeg 200 000 i studielån.

Når jeg leser innleggene her blir jeg nesten litt redd for at vi har tatt oss vann over hodet. Vi har ikke over 50 000 utbetalt hver måned. (Da måtte vi vel hatt årsinntekt på over 1 mill tilsammens??) Vi har vel kanskje 40 000 utbetalt, og regnet egentlig med å klare oss fint med dette. Har vi tatt helt feil??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser innleggene her blir jeg nesten litt redd for at vi har tatt oss vann over hodet. Vi har ikke over 50 000 utbetalt hver måned. (Da måtte vi vel hatt årsinntekt på over 1 mill tilsammens??) Vi har vel kanskje 40 000 utbetalt' date=' og regnet egentlig med å klare oss fint med dette. Har vi tatt helt feil??[/quote']

Vi har i underkant 50.000,-, men som sagt har vi gjort mye med eiendommen/huset som også koster penger. I tillegg har vi to barn som også er "dyre i drift"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ca 32000, 2 mill i gjeld og et barn i barnehage. Går greit det. Men ingen ekstra luksus (untatt at vi unner oss en flaske vin og god mat hjemme).

Nå har vi fått et barn til, bil og går litt opp i lønn begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er samme gjest. Jeg har selv tre barn ubder skolealder, jeg har selv bygget nytt hus... Men vi har 1/2parten av inntektene som dere har, derfor må jeg :hoho: når du sier du ikke har råd til å unne deg hudpleie o.l.... Da må noe være galt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg er samme gjest. Jeg har selv tre barn ubder skolealder, jeg har selv bygget nytt hus... Men vi har 1/2parten av inntektene som dere har, derfor må jeg :hoho: når du sier du ikke har råd til å unne deg hudpleie o.l.... Da må noe være galt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er samme gjest. Jeg har selv tre barn ubder skolealder, jeg har selv bygget nytt hus... Men vi har 1/2parten av inntektene som dere har, derfor må jeg :hoho: når du sier du ikke har råd til å unne deg hudpleie o.l.... Da må noe være galt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er samme gjest. Jeg har selv tre barn ubder skolealder, jeg har selv bygget nytt hus... Men vi har 1/2parten av inntektene som dere har, derfor må jeg :hoho: når du sier du ikke har råd til å unne deg hudpleie o.l.... Da må noe være galt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Jeg er samme gjest. Jeg har selv tre barn ubder skolealder, jeg har selv bygget nytt hus... Men vi har 1/2parten av inntektene som dere har, derfor må jeg :hoho:  når du sier du ikke har råd til å unne deg hudpleie o.l.... Da må noe være galt!

husk

11 TONN morenestein :hoho::hoho::tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
En gang må man jo bare hoppe i det!

Det er da også mye kjekkere og betale på vårt eget enn å betale leige!

I all ufornut i denne diskusjonen, er i hvertfall dette det mest fornuftige som er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...