Gå til innhold

Tror dere jeg har anemi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal til lege denne uken, men lurer på om noen kan svare hva dere tror.

Jeg var i ulykke der jeg mistet en del blod for snart 2 mnd siden. Det var ikke snakk om så store mengder at jeg trengte blodoverføring altså, men jeg ristet ukontrollert hele resten av dagen på sykehuset og de sa det var pga blodtapet. Jeg opererte også etter ulykken der jeg selvsagt også blødde.

Samtidig fikk jeg ikke tatt p-pillen min før 7-8 timer etter pga operasjon, så jeg blødde gjennom det største nattbindet de hadde og måtte skifte hver time. Slik var det i nesten en uke etter.

Etter dette har jeg sovet utrolig mye, og gjør det fortsatt. Har vært i selskap og har måtte legge meg kl 10 senest (selv om jeg samme dag ligger til kl 11 ca) fordi jeg har vært så trøtt. Før har jeg kunnet legge meg lett mellom 2-3 om natta. Om jeg prøver å stå opp litt tidlig får jeg så sterk hodeverk at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Så dagene er ekstremt korte for min del.

Jeg har også veldig mye hodepine. Det føles som at det blir verre og verre, men samtidig har jeg fått svært sterke smertestillende i mange uker og jeg tar nå mindre og mindre smertestillende, så det kan være derfor det føles verre og verre.

Jeg har hodeverk nå også i skrivende stund, så det er vanskelig å skrive dette.

Jeg har også for noen uker siden flere ganger hatt problemer med å puste.
Jeg har hatt mer enn nok med smertene etter operasjon og har vært på sykehus 2-3 ganger i uken, så det er derfor jeg ikke har dratt til legen før nå.

Virker dette som anemi, eller noe helt annet? Må jeg ta blodprøve og vente flere uker på svar før jeg evt får behandling? Det er veldig slitsomt å være så trøtt og ha så mye hodepine



Anonymous poster hash: 4bdb7...323
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare kjøpe hemojern, spise mye rødt kjøtt/leverpostei osv? C-vitamin fremmer jernopptak så husk apelsinjuice til brødskiva.



Anonymous poster hash: 601a1...0fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare kjøpe hemojern, spise mye rødt kjøtt/leverpostei osv? C-vitamin fremmer jernopptak så husk apelsinjuice til brødskiva.

Anonymous poster hash: 601a1...0fe

Man skal ikke ta jern som kosttilskudd med mindre man har fått påvist jernmangel. Og jeg vet ikke om jeg har jernmangel.

Selvfølgelig spiser jeg leverpostei og jernrik mat, men det hjelper null niks. Drikker også mange glass med appelsinjuice hver dag.

-TS

Anonymous poster hash: 4bdb7...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom blodprosenten(HB) din er lav setter de nok igang tiltak og behandlig med en gang :) De får svaret nesten umiddelbart! Den bør være på 15, jeg lever med en på 11,0-11,5 og har det helt greit. Er du nede i 8 vil de nok undersøke deg nærmere evt. sette igang tiltak. Høres ut som du har mistet mye blod over en periode og det kan være at kroppen sliter med å få opp nivået igjen. Bra at du drar til lege å får sjekket ut :) Lykke til og god bedring!



Anonymous poster hash: 0efb1...836
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom blodprosenten(HB) din er lav setter de nok igang tiltak og behandlig med en gang :) De får svaret nesten umiddelbart! Den bør være på 15, jeg lever med en på 11,0-11,5 og har det helt greit. Er du nede i 8 vil de nok undersøke deg nærmere evt. sette igang tiltak. Høres ut som du har mistet mye blod over en periode og det kan være at kroppen sliter med å få opp nivået igjen. Bra at du drar til lege å får sjekket ut :) Lykke til og god bedring!

Anonymous poster hash: 0efb1...836

Tusen takk!

Anonymous poster hash: 4bdb7...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om en blodstatus, så får du svar. Ingen her på forumet kan fjernanalysere blodet ditt.

Anonymous poster hash: e1110...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg syns ikke nødvendigvis det du forklarer er indikativt for anemi, selvom det er umulig å utelukke det som årsak uten å kjenne blodverdiene dine.

Det er svært vanlig å føle seg slapp og ha smerter etter en ulykke. Spesielt i ulykker som førte til skade (og blodtap). Grunnen til dette er at svært mange celler vanligvis dør, og at "opprydningsarbeidet", i tillegg til nydannelse av celler, er svært energikrevende. Det er vanlig å ha behov for økt menge søvn og næring i en periode etter en slik ulykke. Du snakker også om hodepine, noe som er et kjent ettermen av å ha vært i en ulykke. Normalt går denne over etter kort tid.

Jeg vil derfor anbefale deg å spise godt og få nok søvn. Dette kan bedre noen av symptomene. Du bør også ta en liten tur til legen (!), for å se om det ikke kan være andre årsaker.

I tillegg er jeg rimelig sikker på at du ble transfundert med blod på sykehuset dersom du var tilstrekkelig hypovolemisk (og som følge anemisk/pseudoanemisk) ved innkomst, og at de nok ikke hadde skrevet deg ut med en for lav "blodprosent". Du nevner også menstruasjon som en mulig forklaring på din eventuelle anemi, og det er jo en viss mulighet for at det kan gi deg en liten og forbigående anemi, selvom dette er en mer vanlig årsak hos de som blør kraftig og kronisk hver måned, gjerne med et lavt inntak av jern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være så mangt, ikke rart om du ligger litt under på blodprosent, men det er ikke sikkert det trengs å gjøres noe med. Får legen din til å ta en hb. Reagerer egentøig mest på at du tok p-piller ifm operasjon, det skal man nemlig ikke pga blodpropprisiko....

Anonymous poster hash: e32fb...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være så mangt, ikke rart om du ligger litt under på blodprosent, men det er ikke sikkert det trengs å gjøres noe med. Får legen din til å ta en hb. Reagerer egentøig mest på at du tok p-piller ifm operasjon, det skal man nemlig ikke pga blodpropprisiko....

Anonymous poster hash: e32fb...c43

Jeg har gått på p-piller også når jeg har hatt operasjon som ikke har vært nødvendig å gjøre (denne operasjonen jeg tok etter ulykken var jo nødvendig å gjøre med en gang) og de synes sikkert det er greit at jeg gjør det fordi jeg har medisinske grunner til å gå på p-piller.

Så det er ingenting å reagere på.

Hei!

Jeg syns ikke nødvendigvis det du forklarer er indikativt for anemi, selvom det er umulig å utelukke det som årsak uten å kjenne blodverdiene dine.

Det er svært vanlig å føle seg slapp og ha smerter etter en ulykke. Spesielt i ulykker som førte til skade (og blodtap). Grunnen til dette er at svært mange celler vanligvis dør, og at "opprydningsarbeidet", i tillegg til nydannelse av celler, er svært energikrevende. Det er vanlig å ha behov for økt menge søvn og næring i en periode etter en slik ulykke. Du snakker også om hodepine, noe som er et kjent ettermen av å ha vært i en ulykke. Normalt går denne over etter kort tid.

Jeg vil derfor anbefale deg å spise godt og få nok søvn. Dette kan bedre noen av symptomene. Du bør også ta en liten tur til legen (!), for å se om det ikke kan være andre årsaker.

I tillegg er jeg rimelig sikker på at du ble transfundert med blod på sykehuset dersom du var tilstrekkelig hypovolemisk (og som følge anemisk/pseudoanemisk) ved innkomst, og at de nok ikke hadde skrevet deg ut med en for lav "blodprosent". Du nevner også menstruasjon som en mulig forklaring på din eventuelle anemi, og det er jo en viss mulighet for at det kan gi deg en liten og forbigående anemi, selvom dette er en mer vanlig årsak hos de som blør kraftig og kronisk hver måned, gjerne med et lavt inntak av jern.

Takk for et utfyllende svar. Jeg har hatt problemer nå i 2 mnd og jeg drar jo til legen fordi jeg føler det ikke blir noe bedre. Snarere tvert i mot. Du sier jo du og at hodepine skal gå over etter kort tid. 2 mnd er vel ikke kort tid?

De tok kun blodprøve på akuttmottaket som var litt over en dag før operasjon og også da før jeg fikk store menstruasjonsblødninger. De tok ikke blodprøver etter dette. Det skal også sies at jeg hadde menstruasjon uken før ulykken i tillegg og jeg har nå hatt menstruasjon igjen i snart 2 uker, så jeg blør mer enn nok derifra i tillegg..

-TS

Anonymous poster hash: 4bdb7...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke ta jern som kosttilskudd med mindre man har fått påvist jernmangel. Og jeg vet ikke om jeg har jernmangel.

Selvfølgelig spiser jeg leverpostei og jernrik mat, men det hjelper null niks. Drikker også mange glass med appelsinjuice hver dag.

-TS

Anonymous poster hash: 4bdb7...323

Hemojern kan du fint ta, jo.

Anonymous poster hash: 601a1...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det nytter ikke å drikke juice om du ikke gjør det SAMMEN med leverposteiskiva.



Anonymous poster hash: 601a1...0fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...