Gå til innhold

Irritabel tarm, erfaringer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, tanta mi sliter med irritabel tarm og i det siste har det blitt verre, så jeg tenkte å høre her om noen har erfaringer eller hva som kan hjelpe. Hun har tatt sånn prøve for å se i tarmene og de fant ingenting. Før måtte hun akutt på do, men regelmessig så det var mulig å ta turer ut osv. Nå får hun ikke gjort noen ting for plutselig må hun på do og klarer ikke å holde igjen, og da er det bare diaré.

Nå tør hun nesten ikke å spise og klarer ikke å gå ut døra engang. Er det noen som vet hva slags mat som kan hjelpe, evt. kosttilskudd eller lignende? hun er til utredning hos lege, men der tar ting tid og i mellomtiden sliter hun veldig..

setter pris på hjelp jeg kan få her =)

Anonymous poster hash: b49f0...606
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har i det siste kommet mye informasjon om low fodmap og hvordan det kan hjelpe på irritabel tarm. Handler om at enkelte typer karbohydrater provoserer tarmen, mye en skal holde seg unna men etterhvert kan en prøve seg fram og se om det er noe av det en tåler allikevel.

Jeg har hatt god utnytte av å lese om dette og ha kostliste.

AnonymBruker
Skrevet

Lav fodmap ja :) Mange gode ressurser på det nå, og det hjelper 7 av 10!

Anonymous poster hash: 51a9f...014
Skrevet

Når man har kroniske problemer med fordøyelsen, er det all grunn til å mistenke at det kan komme av kostholdet. Prøv å kutte ut brød og annen "melmat", og eventuelt også melk. Kutt også ut tilsatt sukker, brus og snop.

Det menneskelige tarmsystemet er ikke designet for korn og kornprodukter. Vi mangler de nødvendige enzymene i tarmen for å fordøye ubearbeidet korn. Du har kanskje lagt merke til at mais kommer ut igjen like hel.

Lag all mat selv, fra grunnen av, og styr unna ferdigmat og halvfabrikata. Da er det lettere å ha full kontroll med hva man får i seg.

Det kan også være matvareallergi. Stadig flere reagerer på blant annet gjær og gjærekstrakt.

Balder- klinikken i Oslo er dyktige på fordøyelsesproblemer. De tester også for matvareallergier. Jeg fikk god hjelp der, etter å ha gått med kronisk diaré i flere år. Etter et halvt år der jeg unngikk enkelte matvarer, var jeg frisk igjen.

Skrevet

Lav fodmap anbefales! Magen er nesten normal igjen nå :hoppendeglad:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...