Gjest Raggy Skrevet 15. april 2015 #21 Skrevet 15. april 2015 Jeg har forstått det slik at mennesker med depresjoner ofte begynner med desperat negativ grubling når de merker at en depresjon er på gang? De tror at grublingen kan føre til at de finner årsaken til at de begynner å bli deprimert, mens den har motsatt effekt, for å gruble over barndom, fortid, ekser etc vil jo gjerne føre til at man ender opp med en depresjon. Altså er denne grublingen for selv å finne årsaken til depresjonen et no-no. Jeg er ikke selv plaget med depresjoner men jeg har opplevd deprimerte mennesker og det som har slått meg er at de fokuserer på alt som har vært galt i livet deres, hvis de for eksempel husker 99 gode barndomsminner og 1 dårlig, så biter de seg fast i den 1 dårlige og fokuserer igjen og igjen på den men dette er vel en del av sykdomsbildet. Hvis jeg var deg ville jeg søkt på depresjon + grubling, tror du vil få mange gode råd der :-) . Anonymous poster hash: 6d090...324 Dette stemmer ikke for min del. Jeg fokuserer på positive tanker og gode minner, gjør positive ting og er munter, men innvendig så er det liksom dødt. Vil bare sove og ikke se noen, ser ikke meningen i noe.. Kjenner ikke glede.. Vet at riktig fokus hjelper så det gir nok en bedre hverdag, men for min del så løsner ikke depresjonen av den grunn. Legene sier det er kronisk men jeg aksepterer ikke det, kanksje det kommer en dag hvor ting løsner!
ops2 Skrevet 15. april 2015 #22 Skrevet 15. april 2015 Jeg har også byttet til Lamictal, men har ikke brukt den så lenge (2 mndr). Skal bruke den for å forebygge nye episoder. Jeg merker også at de negative tankene er så godt som borte. Så bra at du ble bedre, kan jeg spørre hvor lenge du har brukt Lamictal? Anonymous poster hash: 76cd7...f6b Hei, har hatt det litt travelt i dag, så det blir sent svar. Jeg begynte i 2013 og har trappet opp sakte, slik at jeg nådde anbefalt dose i 2014. For meg er det 200 mg.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #23 Skrevet 16. april 2015 Hei, har hatt det litt travelt i dag, så det blir sent svar. Jeg begynte i 2013 og har trappet opp sakte, slik at jeg nådde anbefalt dose i 2014. For meg er det 200 mg. Takk for svar Er spent på om den klarer å forebygge nye episoder for meg, får nemlig en depresjon hver høst/vinter. Anonymous poster hash: 76cd7...f6b
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #24 Skrevet 16. april 2015 Nye studier viser at over halvparten av de som får diagnosen gjentatt depresjon kan ha Bipolar lidelse: http://bipolart.no/web/depresjon/ Man snakker både om Bipolar depresjon og Bipolar spektrum: http://bipolar2.no/bipolar_depresjon.html Å skifte fra antidepressiva til Lamictal har gjort at jeg ikke har disse tilbakevendende negative tankene om meg selv. Før hadde jeg det som om en video gikk på repeat hvor jeg tenkte over alt jeg hadde gjort feil, alt jeg skulle gjort annerledes, alle feil valg jeg har tatt. Jeg har normale opp og nedturer nå... det er de dype depresjonene som den har tatt bort. Som andre har sagt... kognitiv terapi og adekvat behandling. Har du brukt antidepressiva og gått til samtaleterapi for depresjon over en lengre periode uten å få utbytte av det, så bør en prøve å bli utredet på nytt. 1. Det finnes ikke belegg for at kovnitiv terapi hjelper ved bipolar lidelse. 2. Det finnes ikke belegg for at medisiner forebygger tilbakefall ved depresjoner, de kan utsette de noe. Å fjerndiagnostisere ved å lenke til et legemiddelfinansiert nettsted for å oppmuntre til legemiddelskifte er useriøst men også farlig. Se forøvrig svar over for tilpassede behandlinger for tilbakevendende depresjon. Anonymous poster hash: 1e4f5...459
AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #25 Skrevet 16. april 2015 Dette stemmer ikke for min del. Jeg fokuserer på positive tanker og gode minner, gjør positive ting og er munter, men innvendig så er det liksom dødt. Vil bare sove og ikke se noen, ser ikke meningen i noe.. Kjenner ikke glede.. Vet at riktig fokus hjelper så det gir nok en bedre hverdag, men for min del så løsner ikke depresjonen av den grunn. Legene sier det er kronisk men jeg aksepterer ikke det, kanksje det kommer en dag hvor ting løsner! Positiv psykologi funker heller ikke. Grunnen til at du kan føle deg død/flat innvendig er kanskje fordi du prøver å styre deg til å være glad når du egentlig er sint, trist, misfornøyd etc. Få det en psykolog hvor det er rom til å ta opp det du er opptatt av og sånn du faktisk har det. Positiv tenkning er bare en tvangstrøye som tar livet av det du har på innsiden.Anonymous poster hash: 1e4f5...459
ops2 Skrevet 17. april 2015 #26 Skrevet 17. april 2015 1. Det finnes ikke belegg for at kovnitiv terapi hjelper ved bipolar lidelse. 2. Det finnes ikke belegg for at medisiner forebygger tilbakefall ved depresjoner, de kan utsette de noe. Å fjerndiagnostisere ved å lenke til et legemiddelfinansiert nettsted for å oppmuntre til legemiddelskifte er useriøst men også farlig. Se forøvrig svar over for tilpassede behandlinger for tilbakevendende depresjon.Anonymous poster hash: 1e4f5...459 "Oppfordre til legemiddelskifte"? Jeg tror du misforstår. Ingen kan gå til en behandler eller lege og si at de skal skifte medisiner. Det de kan be om, er å få en videre utredning og nevne andre muligheter enn unipolar depresjon. En utredning tar vanligvis måneder, og jeg stoler på at de gjør en seriøs jobb... Jeg føler ihvertfall at jeg fikk en grundig utredning. Kansje denne linken virker mer seriøs? http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2945875/#B13
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå