Gå til innhold

Master og nettverksbygging. Hvordan oppleves det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!


Jeg har nå søkt om plass i MSc for Strategisk Markedsføringsledelse på BI, dels pga jeg føler jeg trenger mer solid kompetanse og dels pga jeg må bli mer bevisst på, og flinkere til å bli kjent med "riktige" mennesker som man kan studere sammen med, og kanskje ende opp i samme jobb med.

De 3 årene på bachelor har fort gått til større fokus på å få gode karakterer, enn det å delta på det rent sosiale. Det har ikke vært like enkelt, jeg har istedet blitt kjent med mange forskjellige mennesker uten å ha investert nok tid på et mindretall, slik at det kan bli no relasjon ut av det.

Jeg ønsker derfor å endre på den gamle, kjedelige rutinen, hvis jeg skal studere master. Men da vil jeg gjerne høre erfaringene deres, hvordan er det å studere master mtp det å skape et nettverk og ha studiepartnere? Er det "enkelt"? Hva må til? Og hvor krevende er selve studiene bortsett fra at alt foregår på engelsk?

Takker masse for råd og tilbakemeldinger smile.png

Mvh Holahoy



Anonymous poster hash: 94be1...40e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg har fullført en mastergrad i business for kort tid siden, og kan gi deg litt innsikt i hvordan jeg opplevde dette med nettverksbygging. Først og fremst, kontakt du opparbeider deg med medelever på skolen er ikke avgjørende for jobbsøking isolert sett, men de gir deg en mulighet til å trene på ferdigheter som arbeidsgivere ser etter. Samarbeid, kommunikasjon og omgjengelighet er noen stikkord her. Evne til å lett komme i prat med andre mennesker er jo som du sikkert vet svært fordelsaktig profesjonelt så vel som i det private liv.

Jeg har denne sosiale biten i meg, men merket på masternivå at man måtte jobbe litt ekstra for å få optimale samarbeidspartnere: Alle vil gjøre det bra, og de som er gode både sosialt og faglig har en tendens til å rotte seg sammen. Det skal uansett ikke være enkelt, alt som har verdi må man jobbe for. Samtidig er det jo viktig at man kommer overens med kollokviegruppa og ikke bare fokusere på at de er flinkiser nødvendigvis.

Nettverksbygging med arbeidsgivere er absolutt å anbefale. Gå på bedriftspresentasjonene og delta aktivt på de etterfølgende middagene - bli kjent med de som potensielt er dine fremtidige kolleger. De som var virkelig gode på dette på mitt trinn hadde jobb først av alle. For den jevne nordmann betyr det at man går litt utenfor komfortsonen sin, men av det jeg har observert kan jeg si det virket lønnsomt for de som velger å gjøre det. Personlig lot jeg nesten fullstendig være.

Du nevner at fokuset har vært på karakterer og ikke det sosiale, noe jeg føler ikke er polariserende mål. Det er ingen jeg har lært like mye av som mine medstudenter. Det meste "sitter" best når det har blitt diskutert et utall ganger.

Mastergraden min var som i ditt tilfelle på engelsk. Fordelen var at miljøet jeg studerte i var internasjonalt, og dermed gikk mye av praten i annet enn norsk. Om det er vanskelig eller ei kommer an på nivået ditt nå og hvor mye du er villig til å legge ned i å bli bedre. Har uansett aldri hørt at dette har vært en nevneverdig stor hindring for norske masterstudenter, selv om nivået til å begynne med er forskjellig.

For å oppsummere: Mitt råd er å sette deg forskjellige (men relaterte) mål og jobbe strukturert for å nå dem. Studenter, og spesielt de innen økonomi- og teknologirelaterte felt, har alt for ofte kun karakterer som målestokk. Dette synes jeg skaper merkelige ensrettede miljø med mye unødvendig jag. Vær genuint interessert i dine medmennesker, bli kjent med dem og by på deg selv, så skal du se at det går helt fint.



Anonymous poster hash: 9866a...707
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest lisemm

Nettverksbygging? BYGGING? NETTVERKSBYGGING?! = BALLESLIKKING?!

Slike begreper brukes kun av BI- og NHH-studenter, og takk og lov for det. Hva heter psykopaten som innførte begrepet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lisemm skrev:

Nettverksbygging? BYGGING? NETTVERKSBYGGING?! = BALLESLIKKING?!

Slike begreper brukes kun av BI- og NHH-studenter, og takk og lov for det. Hva heter psykopaten som innførte begrepet?

Du bare henta opp en et år gammel tråd for den kommentaren der? jammen var den original og.

Anonymkode: 1ef0f...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, lisemm skrev:

Nettverksbygging? BYGGING? NETTVERKSBYGGING?! = BALLESLIKKING?!

Slike begreper brukes kun av BI- og NHH-studenter, og takk og lov for det. Hva heter psykopaten som innførte begrepet?

Du bor i Norge.. landet for kameraderi og de utadvendte skal du lykkes og få jobb. 

Forøvrig brukes det også på mange andre studier og andre miljøer enn BI og NHH også. 

Anonymkode: 0e4c5...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lisemm

Hvis det er tilfellet, så er det en skam. Nettverksbygging er motbydelig. Narsissistisk atferd burde ikke premieres.

Endret av lisemm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...