Gå til innhold

Bipolar lidelse


Aircondition

Anbefalte innlegg

Så det var en tråd lenger ned, men heg stiller litt mer konkret spørsmål: hvis det er noen som har bipolar lidelse, kan dere fortelle meg i korte trekk hvordan det påvirker dere? Hvor ofte svinger dere og i hvilken grad? Har noen mildere eøler sterkere grad?

Også ifht jobb. Hva/ hvor mye? Er det noen/ kjenner dere noen som har fått avslag på jobbstillinger, eller har blitt møtt med negative holdninger i jobbsammenheng? Er det noen/ kjenner dere noen med diagnosen som jobber innen helse- og sosial-sektoren? innen rus og psykiatri, barnevern etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber innen psykiatrien og har en kollega som har bipolar lidelse. Hun fungerer godt i perioder og så er det perioder hvor hun er sykmeldt. Kjenner også til personer i skoleverket, men vet ikke hvordan de fungerer.

Anonymous poster hash: f5fc8...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg har diagnosen, men er aldri så langt nede at det går ut over min funksjon i hverdagen.. Jeg har fullført en bachelorgrad på deltid med to barn, det har vært tøft men helt overkommelig. Er så redd for a diagnosen skal ødelegge noe for meg. Jeg kan fort bli sliten og deppa om jeg glemmer medisinen, men det skjer ytterst sjelden. Noen som vet om man er pliktet til å opplyse om slike diagnoser ved evt jobbintervju?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg har diagnosen, men er aldri så langt nede at det går ut over min funksjon i hverdagen.. Jeg har fullført en bachelorgrad på deltid med to barn, det har vært tøft men helt overkommelig. Er så redd for a diagnosen skal ødelegge noe for meg. Jeg kan fort bli sliten og deppa om jeg glemmer medisinen, men det skjer ytterst sjelden. Noen som vet om man er pliktet til å opplyse om slike diagnoser ved evt jobbintervju?

Nei, du er ikke pliktig å opplyse om at du er bipolar. Såvidt jeg vet har ikke arbeidsgiver lov til å spørre om slikt heller.

Anonymous poster hash: 0ad85...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er innlagt med jevne mellomrom med dype depresjoner. Jeg tåler ikke å bli sliten for da blir jeg kjempedårlig, så derfor må jeg hele tiden passe på å få nok hvile, også i gode perioder. Selv om jeg egentlig har lyst til å være med på alt når jeg har det bra, så kan jeg ikke det. Dette fører også til at jeg ikke kan ha en vanlig jobb. Jeg går skole noen timer i uka, i behandling 4 timer i uka og jeg har et styreverv i en organisasjon, men dette er hva jeg maks klarer. Hvis jeg har noe å gjøre hver dag i 1-2 uker (om det så er bare en tur på kafe) så går jeg på en smell og ender opp med åbli suicidal. Legger jeg meg ikke inn frivillig blir jeg lagt inn på tvang. Noen ganger blir jeg så sliten og dårlig at jeg præver å ta livet mitt. Skal søke ufør nå.

Anonymous poster hash: b1aa5...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...