AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #1 Skrevet 12. april 2015 Må pga sykdom søke om aap. Men lurer litt på om noen her vet absolutte minstebeløp i måneden? Jeg søker og søker, men finner så mye forskjellig. Har ikke hatt jobb før, så har ingen inntekt å regne ut fra. Tusen takk om noen vet dette:) Anonymous poster hash: 56b5d...8ca
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #2 Skrevet 12. april 2015 174 656kr i året er minste beløp Anonymous poster hash: b986d...48a 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #3 Skrevet 12. april 2015 Jeg hadde jobbet bittelitt tidligere, men er ganske sikker på at jeg får minstebeløp. 11 000,- fordelt på to ganger. Dette er etter skatt på 36%.Anonymous poster hash: eca63...e4f
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #4 Skrevet 12. april 2015 Jeg hadde jobbet bittelitt tidligere, men er ganske sikker på at jeg får minstebeløp. 11 000,- fordelt på to ganger. Dette er etter skatt på 36%.Anonymous poster hash: eca63...e4f Kan man da få bostøtte i tillegg? Evt hva er grensa på å få bostøtte? Anonymous poster hash: 5e43e...48f
Gjest imperio Skrevet 12. april 2015 #5 Skrevet 12. april 2015 (endret) Til AB nummer 2 , det er ikke mulig. For jeg har 163 200 brutto i året. 130 680 etter skatt i året. Jeg hadde ikke jobbet før, kun tilkallingshjelp hvor jeg hadde 10 tusen max i måneden. Altså under frikortet så jeg betalte ikke skatt den gangen. Har ca 11 000 etter skatt utbetalt i AAP. Jeg har minstebeløpet har jeg blitt fortalt. 6800 i brutto - 5 445 x 2 etter skatt. AAP utbetales to ganger i måneden, så du får da 10 890 kr i måneden, dersom du får lik sats som meg. Endret 12. april 2015 av imperio
Gjest imperio Skrevet 12. april 2015 #6 Skrevet 12. april 2015 Kan man da få bostøtte i tillegg? Evt hva er grensa på å få bostøtte? Anonymous poster hash: 5e43e...48f Jeg får bostøtte på 3000 ca, sjekk husbanken om du har rett på bostøtte. Husk at bofellesskap får man ikke bostøtte for, med noen få unntak. Det er noen kriterier for å få bostøtte, les på husbanken.no så finner du ut om du har rett på bostøtte.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #7 Skrevet 12. april 2015 Til AB over meg, det er ikke mulig. For jeg har 163 200 brutto i året. 130 680 etter skatt i året. Jeg hadde ikke jobbet før, kun tilkallingshjelp hvor jeg hadde 10 tusen max i måneden. Altså under frikortet så jeg betalte ikke skatt den gangen. Har ca 11 000 etter skatt utbetalt i AAP. Jeg har minstebeløpet har jeg blitt fortalt. 6800 i brutto - 5 445 x 2 etter skatt. AAP utbetales to ganger i måneden, så du får da 10 890 kr i måneden, dersom du får lik sats som meg. Er du sikker på at du/man ikke har krav på bostøtte hvis du får utbetalt det du nevner? Hva hvis man har høy huslete/boutgifter? Anonymous poster hash: 5e43e...48f
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #8 Skrevet 12. april 2015 Jeg får bostøtte på 3000 ca, sjekk husbanken om du har rett på bostøtte. Husk at bofellesskap får man ikke bostøtte for, med noen få unntak. Det er noen kriterier for å få bostøtte, les på husbanken.no så finner du ut om du har rett på bostøtte. Takk for svar, så svaret ditt for sent, derfor spurte jeg under. Anonymous poster hash: 5e43e...48f
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #9 Skrevet 12. april 2015 Takk til de som har prøvd å svare på mitt spørsmål, og ikke kuppet tråden med egne Anonymous poster hash: 56b5d...8ca
Gjest imperio Skrevet 12. april 2015 #10 Skrevet 12. april 2015 Er du sikker på at du/man ikke har krav på bostøtte hvis du får utbetalt det du nevner? Hva hvis man har høy huslete/boutgifter? Anonymous poster hash: 5e43e...48f Må også nevne at leiligheten må være registrert som egen leilighet. Det er ikke alle på privatmarkedet som har registrert leiligheten og du får da ikke bostøtte. Aner ikke hvor eller hva man må være registrert i, jeg hadde ikke det problemet siden jeg leier fra et utleiefirma. Ring husbanken å høre ang dette, litt surt å sitte der med en leilighet til 8 000 + strøm, og ikke har rett til bostøtte. Vet om en del som har gått på den smellen. altså de flytter inn i en leilighet de er ganske sikker man får bostøtte for, egen inngang, eget bad og toalett, kjøkken og soverom. Men så fikk de ikke bostøtte siden den ikke var registrert som egen leilighet. De fleste leilighetene går til 8+, de som er veldig billig, altså hybler, er ofte forbeholdt studenter, spesielt her. Om jeg nå bor i en egen leilighet (med bostøtte) eller i bofellesskap (uten bostøtte), så har jeg like mye igjen i måneden. Så jeg bor i en leilighet og det er umulig for meg å finne noe billigere. Da de billigste bofellesskapene som ligger rundt 3000-40000 er forbeholdt studenter.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #11 Skrevet 12. april 2015 Fra nav sine sider: Minsteytelse Hvis du ikke har hatt lønnsinntekt eller mottatt andre ytelser før arbeidsevnen din ble nedsatt med minst halvparten, vil du likevel kunne motta arbeidsavklaringspenger. Årlig minsteytelse er på 2 ganger grunnbeløpet (G). Hvis du får nedsatt arbeidsevnen din før du fyller 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert, er årlig minsteytelse 2,44 ganger grunnbeløpet. Årlig minsteytelse på 2,44 G kommer ikke til utbetaling før du fyller 20 år. https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Relatert+informasjon/Beregning+av+arbeidsavklaringspenger.346096.cms Anonymous poster hash: fdc00...4b7 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #12 Skrevet 12. april 2015 Bostøttens grenser for inntekt finner du her, samt hva som er krav for å få bostøtte:http://husbanken.no/bostotte/hvem-kan-fa-bostotte/ Du finner også kalkulator og slikt der Anonymous poster hash: fdc00...4b7
Gjest imperio Skrevet 12. april 2015 #13 Skrevet 12. april 2015 Fra nav sine sider: Minsteytelse Hvis du ikke har hatt lønnsinntekt eller mottatt andre ytelser før arbeidsevnen din ble nedsatt med minst halvparten, vil du likevel kunne motta arbeidsavklaringspenger. Årlig minsteytelse er på 2 ganger grunnbeløpet (G). Hvis du får nedsatt arbeidsevnen din før du fyller 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert, er årlig minsteytelse 2,44 ganger grunnbeløpet. Årlig minsteytelse på 2,44 G kommer ikke til utbetaling før du fyller 20 år. https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Relatert+informasjon/Beregning+av+arbeidsavklaringspenger.346096.cms Anonymous poster hash: fdc00...4b7 Men... hvorfor får jeg da 5 445 x 2? Når grunnbeløpet det året jeg startet er på 7 104? Jeg er over 20, men yngre enn 26. Bor alene, ikke noe gjeld eller bil, barn eller samboer. Har et studielån på underkant av 50 000 trur jeg, men det utgjør vell ikke noen forskjell?
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #14 Skrevet 12. april 2015 Det er rundt regnet 26 utbetalinger på AAP i året, men ikke 13 måneder i året (man har altså mer per måned enn beløpet for to meldekortperioder) ;-) Utregningen blir ca. slik: 2 x G / 26 = minstebeløpet brutto.Anonymous poster hash: 40373...9a4
Gjest imperio Skrevet 12. april 2015 #15 Skrevet 12. april 2015 Det er rundt regnet 26 utbetalinger på AAP i året, men ikke 13 måneder i året (man har altså mer per måned enn beløpet for to meldekortperioder) ;-) Utregningen blir ca. slik: 2 x G / 26 = minstebeløpet brutto.Anonymous poster hash: 40373...9a4 hvordan blir da mitt regnestykke? Jeg suger i matte... jeg gråt meg frem til bestått hele ungdomskolen og videregående, så ille er det
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #16 Skrevet 12. april 2015 Minstesats på AAP er 6800 kroner brutto per utbetaling. Ganger du dette med 26 utbetalinger per år, får du 176 800 kroner. Regner du to utbetalinger per måned får du selvsagt feil sum, siden det er mer enn 28 dager i måneden. Anonymous poster hash: 7a124...228
Gjest imperio Skrevet 12. april 2015 #17 Skrevet 12. april 2015 Minstesats på AAP er 6800 kroner brutto per utbetaling. Ganger du dette med 26 utbetalinger per år, får du 176 800 kroner. Regner du to utbetalinger per måned får du selvsagt feil sum, siden det er mer enn 28 dager i måneden. Anonymous poster hash: 7a124...228 da regnet jeg rett, bare manglet noen uker
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #18 Skrevet 13. april 2015 Blir vel en 100 kroner om dagen om jeg ikke har regnet feil. Anonymous poster hash: 7c849...484
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå