Gå til innhold

Hjelp med kontaktlinser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begynte med kontaktlinser for noen måneder siden og har prøvd ulike linser, har også vært innom optiker flere ganger. Men noe jeg lurer på, linsene som optikeren anbefalte hadde bc: 8,7 og dia: 14,2. Men etter å ha bestilt et par linser på nettet som skulle være bra tok jeg sjansen på disse enda de hadde bc: 8,6 og dia: 14,0. Disse satt som støpt, altså passet meg mye bedre på øyet enn de andre fra optikeren (hadde tre esker av denne som jeg brukte opp først).

Ringte da optikeren og de i kassen fortalte meg at ene øyet hadde bc: 8,5 og det andre 8,6 og dia: 14,2.

Kan det da stemme at de andre linsene passer bedre på øyet mitt? Følte de linsene fra optikeren var for store og skle ned fra pupillene og ble tåkete og blurry ca halvparten av gangene. Bør jeg "gå imot" optikeren her enda jeg synes de andre linsene er bedre? Orker ikke innom enda en gang.



Anonymous poster hash: 36e60...222
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er du som skal bruke dem, det er du som kjenner hva som er best. En optiker anbefaler hva h*n mener er best utfra det de har målt ol.

Hos meg er det omvendt, jeg bruker linser som har større diameter enn hva optiker målte, fordi jeg kjenner disse sitter bedre.

Du må bare passe på at de linsene du bruker ikke "gnisser" på hornhinnen, siden de er mindre enn hva som er målt. En optiker kan hjelpe deg videre



Anonymous poster hash: bd04d...7bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som skal bruke dem, det er du som kjenner hva som er best. En optiker anbefaler hva h*n mener er best utfra det de har målt ol.

Hos meg er det omvendt, jeg bruker linser som har større diameter enn hva optiker målte, fordi jeg kjenner disse sitter bedre.

Du må bare passe på at de linsene du bruker ikke "gnisser" på hornhinnen, siden de er mindre enn hva som er målt. En optiker kan hjelpe deg videre

Anonymous poster hash: bd04d...7bb

Takk for svar. Hva mener du med det at de gnisser mot hornhinnen, hvordan kjennes det ut? Merker ulike ubehag med de fra optiker, nesten ingenting fra de andre. Er det grei størrelse på linsene om man kan se linsen "utenfor øyet"?

Anonymous poster hash: 36e60...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naturligvis ingen som kan hindre deg i å bruke de linsene, men generelt vil jeg gi deg råd om å være veldig forsiktig. Jeg har vært gjennom styr med betennelser og påfølgende synstap som følge av "feil" linser og det er lite moro.
Misforstå meg ikke, du skal ikke finne deg i å bruke linser som du ikke mener er behagelige, men da bør du be optikeren om å få prøve en annen sort linser. Det finnes en drøss forskjellige linser. Det som er egnet for meg er ikke nødvendigvis egnet for deg, så du må kanskje finne deg i å prøve og feile litt. De fleste optikere har ikke noe problem med dette. Har de det, så finnes det andre optikere. Du skal altså være fornøyd med linsene du bruker, men det er (mener jeg) viktig å gjøre det i samarbeid med en godkjent optiker som også kan følge med på helsetilstanden til øynene.



Anonymous poster hash: 6909c...667
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vurdere å ta meg en tur igjen, synes dette begynner å bli slitsomt. Er et hav av linser ja og vanskelig å finne noen som har de målene fra optiker og føles bra på.

Lettere å ta av store ja. Hos meg var de ene linsene så store at de krasjet med innsiden av øynene når jeg så til høyre og venstre, var ubehagelig, disse fikk jeg også hos optiker. Kanskje gå til en annen optiker denne gang..



Anonymous poster hash: 36e60...222
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes linser er ubehagelig jeg, skjønner ikke hvordan folk klarer det. Foretrekker briller så slipper jeg det styret.



Anonymous poster hash: 0f745...c0c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...