Gå til innhold

Lærer eller lektor best?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva vil dere anbefale? Lærer eller lektor? Grunngi gjerne! :)

Har fått hørt at jeg er flink å formidle info. Men blir ofte sliten av å arbeide i store grupper og være omgitt av mange mennesker på en gang. Er det mulig å ta deler av lektorstudiet + master i spesialpedagogikk feks? Eller må man ta dette via lærer?



Anonymous poster hash: a8043...6b3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik jeg har skjønt det (går GLU-lærer) tar du som lektor en fordypning i ett fag - f.eks historie, engelsk, norsk... Da får du pedagogikk som en del av det, men jeg tror ikke man kan hoppe av og bare ta spes.ped underveis. Tror man må ta det etterpå i så fall, men jeg er ikke sikker, så si fra om jeg tar feil, anyone :)

På GLU 5-10 tar du vanligvis 3 fag, eller 2 hvorav ett er master (ett år ekstra = lektor). Det er sisteåret at man har bare ett valgfag der man kan ta noe annet enn undervisningsfag, som spes.ped. Du kan f.eks ta 30 stp spes.ped og 30 stp av et annet fag, eller bare 60 stp spes.ped fjerde året hvis høgskolen tilbyr det. Vet at Høgskolen i Bergen har (noen ganger, avhengig av etterspørsel) 30 stp.

Lektor/lærer avhenger jo mye av hvor du vil undervise. Med glu 5-10 kan du undervise der, om du tar master kan du undervise opp på vgs-nivå på samme måte som lektorer kan. Det er mulig å få jobb på lavere trinn selv med lektor, men det avhenger nok litt av fag og at du evt har flere fag.

Glu-utdanningene er veldig bra på pedagogikken og praksis (vi har 3 uker hvert semester), siden man har det alle årene utvikler man seg underveis og får mer og mer praktisk og faglig kunnskap for hvert år. Den utviklingen er gull verdt! På lektorutdanningene har man lengre praksisperioder mot slutten, og da tenker jeg at det kan være litt vanskeligere å knytte pedagogikken til praksisen. Jeg synes pedagogikk var vanskelig før første praksis, men etterpå forstod jeg det - og for hver praksisperiode klarer jeg å knytte mer av teorien til praksis.

Siden du skriver at du blir sliten av gruppearbeid og å være omgitt av mange mennesker, vil du nok synes praksisperiodene er veldig slitsomme. Da jobber man i grupper på 4-6 personer, har timer, veiledning med gruppa, mange nye fjes, situasjoner og ting å venne seg til. Det er veldig lærerikt, men også veldig krevende. Fordelen med glu er at man har kortere praksisperioder da, kontra lektor (har hørt om praksisperioder der på ca 10 uker).



Anonymous poster hash: 96da9...d4b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lektor og adjunkt er lærere.



Anonymous poster hash: d439a...eab
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo flere fag, jo bedre. Med mindre du absolutt ikke vil jobbe i grunnskolen.

Jeg har "bare" to fag og bør ta et til for å få noe særlig sjans på jobb altså.

Så lektor i ett fag ville jeg ikke anbefalt hvis du vil jobbe i grunnskolen. På vgs og høyskole er de mer glad i lektorer.

Men som sagt over her går det jo an å ta glu+master.

Du kan nok også ta glu på 4 år også ta en master i spes.ped/ppu etterpå. Eller faglærer/barnehagelærer+master fks.

Det er mange veier til å bli lærer/adjunkt/rektor. Men det tryggeste er nok å ta glu også master etter det. Men du får deg fint jobb uten master i grunnskolen. Selv vurderer jeg å ta master etter noen år i jobb.

Anonymous poster hash: 4db90...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...