Gå til innhold

Personlige trenere mangler kunnskap !

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid
Skrevet

http://www.nrk.no/trondelag/_-personlige-trenere-mangler-kunnskap-1.12304151

"En av Norges fremste treningseksperter mener manglende kunnskap i treningsbransjen, og blant personlige trenere, er et stort problem."

Det er helt sikkert mange hyggelige og tilsynelatende dyktige personlige trenere. Men er de egentlig det ? Og hvordan vet du at du får den beste oppfølgingen ?

Jeg kan forresten også kalle meg "personlig trener" - tittelen er ikke beskyttet og kan brukes av meg og deg.

Når det nå er trendy å ha PT, og nå som etterspørselen er stor, så er det kanskje ikke usannsynlig at mangfoldet av personlige trenere er stort.

Hva syns du ?

Skrevet

http://www.nrk.no/trondelag/_-personlige-trenere-mangler-kunnskap-1.12304151

"En av Norges fremste treningseksperter mener manglende kunnskap i treningsbransjen, og blant personlige trenere, er et stort problem."

Det er helt sikkert mange hyggelige og tilsynelatende dyktige personlige trenere. Men er de egentlig det ? Og hvordan vet du at du får den beste oppfølgingen ?

Jeg kan forresten også kalle meg "personlig trener" - tittelen er ikke beskyttet og kan brukes av meg og deg.

Når det nå er trendy å ha PT, og nå som etterspørselen er stor, så er det kanskje ikke usannsynlig at mangfoldet av personlige trenere er stort.

Hva syns du ?

Har sett så mye tullball fra slike PTer...Det er ingenting jeg som har trent i 20 år kan lære av de.

Driver og følger med på en blogg fra ei kjerring som har gått ned 60kg(påstår ho) og har da tydeligvis blitt ekspert på trening og kosthold, selv om hun ennå ser ut som en ukrainsk fribryter. Ho har nå blitt PT og jeg griner av uttalelsene hennes....

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

"Alle" skal jo stille i fitness og bli PT. Er ikke akkurat vanskelig heller, 3 mnd kurs og vips så er man utdannet PT......

Anonymous poster hash: e6559...eab

Skrevet

Status er det tydeligvis og...PT Anders, PT Helene....Dette kaller jo folk seg på facebook.

• Liker 1
Skrevet

Har sett så mye tullball fra slike PTer...Det er ingenting jeg som har trent i 20 år kan lære av de.

Driver og følger med på en blogg fra ei kjerring som har gått ned 60kg(påstår ho) og har da tydeligvis blitt ekspert på trening og kosthold, selv om hun ennå ser ut som en ukrainsk fribryter. Ho har nå blitt PT og jeg griner av uttalelsene hennes....

Helene Drage? :fnise:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke gode erfaringer med de to PT-ene jeg har hatt.

Begge utdannet fra NIH.

Nå skal det sies at jeg er en vanskelig person å trene på grunn av sykdom og spesielle behov, og at det kanskje er uretferdig å dømme dem på dette grunnlaget, men jeg fortalte dem på forhånd om utfordringene og begrensningene mine, og spurte dem om de trodde at de hadde den kompetansen som behøvdes for å trene meg.

Det som skuffet meg mest var at ingen av dem sa "dette er utenfor mitt kompetansefelt, og jeg kan ikke hjelpe deg", de så ikke sine egne begrensninger, og det gikk dessverre på bekostning av min helse og økonomi.

Så mitt svar må være at nei, jeg tror ikke alle PT-er har den kunnskapen som behøves for å gi et godt og tilpasset opplegg til alle.

Anonymous poster hash: 6ab7d...d63
  • Liker 1
Skrevet

Helene Drage? :fnise:

Bingo...

Gjest Woo-Hoo!
Skrevet

Kan dem ikke bare skru ned prisen litt og kalle dem TK i stedet ? - Altså TreningsKompis ? ? ? :fnise:

• Liker 3
Skrevet

"Alle" skal jo stille i fitness og bli PT. Er ikke akkurat vanskelig heller, 3 mnd kurs og vips så er man utdannet PT......

Anonymous poster hash: e6559...eab

Det finnes mange ulike PT-utdannelser, og det er store forskjeller på hvilken kompetanse du får. En person som tar "PT-utdannelse" på 3 mnd på Bali, er ikke den samme type PT som en som studerer PT i f.eks. et helt år eller ett semester ved en skole i Norge. De som virkelig vil jobbe seriøst som PT tar sistnevnte. Fåtallet av de som har vært i Bali/Florida etc. har tenkt å jobbe som PT.

Skrevet

Det finnes mange ulike PT-utdannelser, og det er store forskjeller på hvilken kompetanse du får. En person som tar "PT-utdannelse" på 3 mnd på Bali, er ikke den samme type PT som en som studerer PT i f.eks. et helt år eller ett semester ved en skole i Norge. De som virkelig vil jobbe seriøst som PT tar sistnevnte. Fåtallet av de som har vært i Bali/Florida etc. har tenkt å jobbe som PT.

Ett semester i Norge er jo ca 3 mnd. Og øker dessverre ikke kvaliteten så veldig...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ett semester i Norge er jo ca 3 mnd. Og øker dessverre ikke kvaliteten så veldig...

Jeg skal gå et studie hvor jeg først studerer ernæring ett semester (ca. 3,5 mnd) og så PT ett semester (ca. 6 mnd). Tør å påstå at kvaliteten på dette studiet er noe høyere enn på det "studiet" som går ut på å reise til Bali/Florida, oppleve en ny verden, ha hovedfokus på festing, og kanskje lære litt innimellom for å avlegge en eksamen, slik at man "kan bli PT". Kjenner mange som har hatt et slikt semester i utlandet, og målet deres har aldri vært å jobbe som PT i ettertid (selv om det selvfølgelig sikkert er noen av dem som har det som mål, også). De fleste som tar PT-utdanning i Norge ved f.eks. NIH, AFPT, Active Education, NKS etc. har en tanke om å bruke dette til noe i framtiden :-)

Endret av Ingvilddd
Skrevet

Jeg skal gå et studie hvor jeg først studerer ernæring ett semester (ca. 3,5 mnd) og så PT ett semester (ca. 6 mnd). Tør å påstå at kvaliteten på dette studiet er noe høyere enn på det "studiet" som går ut på å reise til Bali/Florida, oppleve en ny verden, ha hovedfokus på festing, og kanskje lære litt innimellom for å avlegge en eksamen, slik at man "kan bli PT". Kjenner mange som har hatt et slikt semester i utlandet, og målet deres har aldri vært å jobbe som PT i ettertid (selv om det selvfølgelig sikkert er noen av dem som har det som mål, også). De fleste som tar PT-utdanning i Norge ved f.eks. NIH, AFPT, Active Education, NKS etc. har en tanke om å bruke dette til noe i framtiden :-)

Det nytter jo dessverre ikke at tanken er god. Jeg syns ett semester (som i Norge i praksis er 3-5 mnd, men undervisning er gjerne max 4 mnd) er altfor kort tid å lære seg hvordan man skal jobbe med både styrkeløftere, overvektige, undervektige, folk med skader etc. Ikke skal man bare kunne utrolig mye forskjellig om trening og ulike treningsformer, men man skal også ha kunnskap om kosthold.

Jada, det er sikkert mer seriøst enn Bali, men er det seriøst nok? Som regel ikke, selv om intensjonen gjerne er god. NKS er jo nettstudier, at det i det hele tatt er mulig å lære seg et yrke hvor fysisk gjennomføring er det aller, aller viktigste er jo galskap! Hvis jeg ønsker at PT-en min skal lære meg markløft, hvordan skal jeg være trygg på at han VET hva han snakker om hvis han har lært seg dette via nettstudier og en samling eller tre? Man blir ikke god nok i markløft til å lære det bort på ett semester!

Det finnes noen dyktige PT-er, og så finnes det mange dårlige. I mange tilfeller er de bare overbetalte heiagjenger. Når jeg står på treningssenteret og trener, og med egne øyne kan se en PT som lærer bort feil teknikk, så blir jeg nesten litt forbanna!

Skrevet

Det nytter jo dessverre ikke at tanken er god. Jeg syns ett semester (som i Norge i praksis er 3-5 mnd, men undervisning er gjerne max 4 mnd) er altfor kort tid å lære seg hvordan man skal jobbe med både styrkeløftere, overvektige, undervektige, folk med skader etc. Ikke skal man bare kunne utrolig mye forskjellig om trening og ulike treningsformer, men man skal også ha kunnskap om kosthold.

Jada, det er sikkert mer seriøst enn Bali, men er det seriøst nok? Som regel ikke, selv om intensjonen gjerne er god. NKS er jo nettstudier, at det i det hele tatt er mulig å lære seg et yrke hvor fysisk gjennomføring er det aller, aller viktigste er jo galskap! Hvis jeg ønsker at PT-en min skal lære meg markløft, hvordan skal jeg være trygg på at han VET hva han snakker om hvis han har lært seg dette via nettstudier og en samling eller tre? Man blir ikke god nok i markløft til å lære det bort på ett semester!

Det finnes noen dyktige PT-er, og så finnes det mange dårlige. I mange tilfeller er de bare overbetalte heiagjenger. Når jeg står på treningssenteret og trener, og med egne øyne kan se en PT som lærer bort feil teknikk, så blir jeg nesten litt forbanna!

Det er nok forskjeller fra PT til PT, og hvilken tilleggsutdanning og/eller kurs man har. Mange PT-utdannelser har innlagt kostholdsveilderutdanning i et ekstra semester (som den utdanningen jeg skal ta), og slik får man også kompetanse innenfor dette feltet. I tillegg må man gjerne ha annen relevant utdanning for å ha gode muligheter for å jobbe som PT. De aller fleste som jobber som PT har mer utdanning enn kun det ene semesteret hvor de lærer seg spesifikt PT-rollen. Du skal få lov til å mene hva du vil om kompetansen en PT har etter endt utdanning og erfaring, men jeg påstår fortsatt at det finnes mange dyktige rundt omkring :-)

AnonymBruker
Skrevet

Personlig trener?

Hva?? Er folk blitt fullstendig sauer. Og spesielt i disse internettider hvor du kan søke opp all info selv. Ta på deg joggeskoa og ut å jogg.

Menmen...tror egentlig det ikke er rådene fra Personlig trenere folk skal ha. Folk er late og må ha noen som kan gi de et spark bak.. Skal vi kalle dem motivatorer istedet?

Anonymous poster hash: b37d1...b5e
AnonymBruker
Skrevet

Endte opp med langvarige ryggsmerter etter veiledning fra pt. Fra før hadde jeg trent meg gradvis opp på egenhånd uten å få problemer. Hun var ung og gikk ut fra sitt eget utgangspunkt. Det virket i alle fall sånn.

Anonymous poster hash: 08415...466
Annonse
Skrevet

Det er nok forskjeller fra PT til PT, og hvilken tilleggsutdanning og/eller kurs man har. Mange PT-utdannelser har innlagt kostholdsveilderutdanning i et ekstra semester (som den utdanningen jeg skal ta), og slik får man også kompetanse innenfor dette feltet. I tillegg må man gjerne ha annen relevant utdanning for å ha gode muligheter for å jobbe som PT. De aller fleste som jobber som PT har mer utdanning enn kun det ene semesteret hvor de lærer seg spesifikt PT-rollen. Du skal få lov til å mene hva du vil om kompetansen en PT har etter endt utdanning og erfaring, men jeg påstår fortsatt at det finnes mange dyktige rundt omkring :-)

Bygger man videre på med PT-utdanning på en annen relevant utdanning er jeg enig i at det kan bli bra. Problemet er jo at mange ikke gjør dette. Se på alle bloggerne som tar PT-utdanning nå, de færreste har jo relevant utdanning i bunn. Og har man en bachelor i idrett er det fortsatt min påstand at ett semester med PT-kurs ikke gjør en i særlig stand til å veilede en kunde i å gjøre markløft, eller hvordan tilpasse tung styrketrening til en med kneskade.

AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke de med mest IQ som havner i disse jobbene. Ha ha.

Anonymous poster hash: 28dad...aa8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror absolutt at det finnes personlige trenere som mangler kunnskap. En venninne av meg er PT. Da jeg sa at jeg skulle slutte å spise kjøtt sa hun at jeg ikke måtte det, for jeg måtte jo få i meg proteiner. Da måtte jeg si at proteiner faktisk finnes i det meste, men hun virket ikke så villig til å høre etter. Jeg spiser aldri kjøtt veldig sjeldent egg- og melkeprodukter, men jeg klarer meg helt fint.

Anonymous poster hash: b415e...dd3

Skrevet

Tror problemet hovedsaklig skyldes at PT ikke er en beskyttet tittel, med en mer standardisert og solid grunnutdanning i bunn.

Skal man engasjere en PT kan man komme borti alt fra profesjonelle idrettsutøvere eller bodybuildere til fysioterapeuter og strandløver fra Bali, for å nevne noe. For en nybegynner, som er de som oftest trenger PT, er det jo nærmest umulig å vite hvilke av disse som gir det beste utgangspunktet for den treningen de ønsker.

Skrevet

Enig med HI, det finnes utrolig mye rart der ute blant PT'er. Mange flinke også, for all del, men har støtt på noen helt uegnede også. Den ene var faktisk på Sats Elixia, ble ganske skuffet da jeg hadde trodd at det var bedre kontroll hos en så stor treningskjede.

Et av problemene jeg har møtt på er at noen av dem er ekstremt smalsporet i tankegangen og ser ikke sine egne begrensninger, både i forhold til kunnskap, men også i forhold til hvilke "briller" de er i stand til å se verden gjennom. Enkelte har ikke skjønt at noen av oss først og fremst trener for treningsglede og funksjon i seg selv, og tror alle bare er opptatt av å bygge en "perfekt" ytre kropp. Og andre igjen er ikke i stand til å lytte, eller å ta hensyn til den spesifikke treningsbakgrunnen man har selv og de behov som er viktigst for en selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...