Gå til innhold

Tvangstanker


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever tvangstanker og impulser hver dag, ofte av typen at når jeg kjører bil får jeg en plutselig trang til å kjøre bilen over i motsatt kjørefelt og kollidere med motgående bil, eller når jeg holder et fat med mat, noe knuselig eller et barn får jeg en trang til å slippe det i gulvet. jeg er veldig redd for å ikke greie å kontrollere disse impulsene, jeg vil jo selvfølgelig ikke dø eller skade/drepe andre!

Er det andre som opplever dette eller er det bare jeg? Noen som vet hva jeg kan gjøre for å kontrollere dette?



Anonymous poster hash: f7886...063
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever tvangstanker og impulser hver dag, ofte av typen at når jeg kjører bil får jeg en plutselig trang til å kjøre bilen over i motsatt kjørefelt og kollidere med motgående bil, eller når jeg holder et fat med mat, noe knuselig eller et barn får jeg en trang til å slippe det i gulvet. jeg er veldig redd for å ikke greie å kontrollere disse impulsene, jeg vil jo selvfølgelig ikke dø eller skade/drepe andre!

Er det andre som opplever dette eller er det bare jeg? Noen som vet hva jeg kan gjøre for å kontrollere dette?

Anonymous poster hash: f7886...063

Enkelt. Ikke følg impulsene ;) selv har jeg en trang til å kjøre utenfor broer. Og når jeg holder på med kniver på kjøkkenet noen ganger tenker jeg hvor lett og overraskende det ville vært å kjøre den inn i den som står ved siden av meg om jeg hadde hatt lyst. Men det kunne samtidig aldri fallt meg inn å gjøre det. Så lenge impulskontrollen fungerer som den skal er du normal. Alle har vi sære tanker innimellom. Problemet er først når man utfører impulsene

Anonymous poster hash: 855bf...0c4

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg holder i store kjøkkenkniver med andre i samme rom, får jeg en trang til å stikke kniven i ryggen på dem. Det er helt grusomt, men det er ikke noe jeg kan gjøre noe med.

Anonymous poster hash: 60d28...177

AnonymBruker
Skrevet

ts her

så bra å høre at jeg ikke er den eneste!

ja selvfølgelig kunne det ikke falle meg inn å faktisk gjøre noe sånt, det ville vært grusomt. hitill har jeg nå hatt god impulskontroll!



Anonymous poster hash: f7886...063
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever tvangstanker og impulser hver dag, ofte av typen at når jeg kjører bil får jeg en plutselig trang til å kjøre bilen over i motsatt kjørefelt og kollidere med motgående bil, eller når jeg holder et fat med mat, noe knuselig eller et barn får jeg en trang til å slippe det i gulvet. jeg er veldig redd for å ikke greie å kontrollere disse impulsene, jeg vil jo selvfølgelig ikke dø eller skade/drepe andre!

Er det andre som opplever dette eller er det bare jeg? Noen som vet hva jeg kan gjøre for å kontrollere dette?

Anonymous poster hash: f7886...063

Dette var som å lese om meg selv. Jeg har også høydeskrekk og er livredd for å hoppe utfor. Dette er "bare" tanker og jeg kommer aldri til å gjøre det da jeg holder meg laaaangt unna kanten.

Anonymous poster hash: a6ce8...0ba

AnonymBruker
Skrevet

Dette var som å lese om meg selv. Jeg har også høydeskrekk og er livredd for å hoppe utfor. Dette er "bare" tanker og jeg kommer aldri til å gjøre det da jeg holder meg laaaangt unna kanten.

Anonymous poster hash: a6ce8...0ba

Glemte å si at i tillegg får jeg en voldsom trang til å kysse personen jeg snakker med. Spesielt ille er det når det er øyeleger. Har ingenting å si om det er mann eller kvinne. Heldigvis klarer jeg å motstå denne trangen.

Slike tanker som de du har, kan virke skremmende, men siden du tenker over konsekvensene, kommer du neppe til å gjøre det du tenker på. Kanskje du kunne ta et par ord med legen din om det du sliter med slik at kanskje kan henvise deg videre til psykolog?

Anonymous poster hash: a6ce8...0ba

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel en helt vanlig del av det å være menneske, og det er en del av det å ha kontroll - helt til man mister kontrollen, hvilket jeg selv har gjort. Diagnosen tvangslidelse fikk jeg i høst. Jeg håper dere slipper at det går så langt at det tar over livet deres. Det er helt normalt å tenke sånn "tenk om jeg roper ut noe stygt om den personen nå" osv. Ikke la det ta over livet deres!



Anonymous poster hash: 173bd...8c6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bra.



Anonymous poster hash: a52b8...436
Skrevet

Har du snakket med noen om det? Psykolog, fastlege? Tvangstanker er helt jævlige men det er hjelp å få!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...