Gå til innhold

Hvorfor er noen medisiner uregistrerte?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt bedt om å prøve noen ulike uregistrerte legemidler av min lege. Jeg har gått me på å prøve en type tideligere men det endte opp på sykehuset hvor legene ikke visste stort hva de kunne gjøre da legemiddelet er uregistrert og sjeldent bruk. Mildt sakt var det helt grusomt å oppleve. Nå vil legen prøve andre typer uregistrerte og jeg er beskymret. Jeg har normal skepsis og lurer på hva som er årsaken til at legemidler blir uregistrerte? Hvis det er så gode medisiner med dokumentert effekt burdet de vel være registrerte? Den jeg prøvde hadde vært på markedet i Norge men var tatt ut. Det må jo bety at den endte har mange farlige bivirkninger eller lite dokumentert effekt. Prøvde å Google d men fant ingen svar. Og legene vil ikke gi noe svar. Noen som vet?

Anonymous poster hash: 49665...f46

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et uregistrert preparat har ikke markedsføringstillatelsei Norge, og det kan være mange grunner til det. Ofte er det pga lave salgstall, mange tilsvarende preparater, eller de selges som vanlige tabletter med ikke depot f.eks. Du kan lese mer om hvordan godkjenning av nye legemidler foregår her http://legemiddelverket.no/Godkjenning_og_regelverk/godkjenning_av_legemidler/Slik_godkjennes_legemidler/Sider/default.aspx Legemidler som gir store bivirkninger/regnes som farlige, havner på negativliste og trenger særlig begrunnelse og godkjenning for å bli utlevert pasient. Det med bivirkninger trenger altså ikke være grunnen til at et preparat er uregistrert.

Jeg går selv på to medisiner som er uregistrerte, og som jeg dermed får på registreringsfritak. Den ene ble trukket fra det norske markedet pga lave salgstall, den andre selges ikke i rett dosering for meg i Norge. Den selges imidlertid i Danmark, så jeg får importert derfra ( med dansk tekst på esken, men det går fint ;) ) Jobber i helsevesenet hvor vi regelmessig bruker uregistrerte preparater, det vanligste er et vitamintilskudd som gis intravenøst. Hvis du er usikker på det legen vil gi så er set jo bare å spørre om begunnelse, og om det finnes registrerte, tilsvarende medisiner du kan prøve først.

Anonymous poster hash: b2497...432

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si i ditt tilfelle, men se svaret over for noen mulige forklaringer.

Prosessen med å registrere legemidler er veldig langdryg, så en grunn kan være at effekten er godt dokumentert og preparatet er kjent fra andre land, mens prosessen ikke har kommet langt nok i Norge. En grunn til at medisiner tas ut er lave salgstall som nevnt over, men også at det er antatt bedre/billigere medisiner som kan erstatte disse.

Sykehuset skal forholde seg til innholdsstoffene i medisinene du bruker, og ikke til merkenavn. Det kan være lurt å ha pakningsvedlegget lett tilgjengelig i slike tilfeller.

Jeg ville likevel spurt legen om å få registrerte medikamenter. Jeg har selv vært borti leger som har villet prøve "alt", og har flere ganger opplevd svært ubehagelige bivirkninger. Dette har også vært medikamenter som det senere har blitt advart mot, særlig for folk med mine typer plager. Det var ikke særlig tillitvekkende.

Anonymous poster hash: 38557...4fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...