Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veeeeldig blek hud og blir ikke brun samme hvor mye jeg soler meg. Blir bare brent, selv om jeg bruker høy solfaktor. Så jeg tenkte å prøve meg på selvbruning for å få litt mer farge og glød. Men jeg har ikke peiling på hvilken som er verdt å bruke penger på. Jeg har prøvd Dove sin en gang, men den ble bare oransj og stripete på meg, pluss at jeg ikke likte lukten på den. Har lest litt om Sunspa sin spray, men vil ikke bruke mye penger på noe før jeg har "forhørt" meg litt :)

Jeg er ute etter et naturlig resultat, vil ikke bli kjempebrun, bare litt brunere. I tillegg har jeg kald hudtone/øyne/hårfarge, så om det er mulig vil jeg ha en som ikke har alt for varme pigmenter i seg da jeg er redd dette kan se rart ut (Kravstor gitt! :P )

Så hvilke selbrunere har dere prøvd, og hvilke var dere mest fornøyd med? :)

Anonymous poster hash: 07a67...079

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, jeg lurer også på dette!

AnonymBruker
Skrevet

St tropez (Y) Kan bestilles på nett for å få det litt billigere

Anonymous poster hash: d67bc...4a0
Skrevet (endret)

Jeg har prøvd det meste da jeg har vært selvbruner noen år. Siden en flaske ikke varer så lenge om man skal vedlikeholde, holder jeg meg unna de som koster 400 kroner + for noen få milliliter.

Har også prøvd Dove som du nevner her. Liker den fordi den fukter huden samtidig som den gir farge, og det er veldig viktig med fukt for å ha en fin farge. Liker den ikke fordi jeg må ha minst to påføringer før jeg er fornøyd med resultatet.

Er heller ikke så fan av lukta her. Derfor smører jeg meg før jeg legger meg, lar det virke mens jeg sover og dusjer bort kremen (altså lukten) om morgenen :)

Grunnen til at det ikke ble så fint på deg er nok av to grunner:

1) Du hadde ikke skrubbet huden for kremer og døde hudceller, noe som gjør at det blir ugjevnt og fargen blir mindre "glødene".

2) Du smurte ikke gjevnt over.

Ellers bruker jeg Garnier sin spray tan. Prisen er overkommelig + det er raskt og enkelt. Men siden det er en spray og ikke inneholder fukt, er det viktig å være flink å smøre seg sånn at fargen ikke flasser av. Det er stygt. Da holder fargen seg gjevn og har en penere glød.

Har også prøvd mange av de dyre. Om du har økonomi til det eller bare skal være ekstra fin ved et enganstilfelle er jo dette flott :) Men anbefaler deg å holde deg unna GEL og MOUSSE. Gel tar en million år før det tørker, så det er ubehagelig, man får striper om man blir borti noe og det farger av på stoff. Mousse liker jeg ikke fordi det er vanskelig å få gjevnt.

KREM er bra på grunn av fukt, mens SPRAY er best fordi det gjør det gjevnt (om du er nøye) og fordi det går fort.

Nå har jeg begynt å abonnere på en spray som jeg får hver måned. Liker den veldig godt, også fordi man får resultatet med én gang. Kjekt å slippe å vente over åtte timer før man ser noe farge. Det eneste jeg synes er litt negativt med den er at den er så "våt" at den renner litt når man har sprayet seg, så må liksom fordele det som renner. Men har merket at det ikke har så mye å si på resultatet som man skulle tro.

Husker ikke hva det merket heter, men kan finne det fram til deg om du er interessert. Den første måneden er gratis (du betaler bare frakt på 60 kr), så kan du se om du liker det :)

Endret av Tibbie
Skrevet (endret)

SunSpa var jeg ikke fornøyd med. Var både dyrt, og spraytuten hadde lett for å klogge seg sammen slik at det så ut som om noen hadde slengt en malekost med brun husmaling mot meg. Også når tuten var ren og pen var det likevel vanskelig å få jevn farge, trolig fordi det er litt knotete å holde samme trykk på flasken hele tiden. Men de har vel kanskje en mousse også?

I motsetning til Tibbie anbefaler jeg faktisk mousse. Mousse er lett å få jevnt såfremt du har en tanning mitt, da går fargen på raskt og enkelt. I tillegg har alle moussene jeg har vært borti hatt en fargeguide som gjør at du ser hvor du har tatt på farge, og at du enkelt ser om du på jevne ut noen områder bedre enn andre. Det er også lett å bruke lik mengde farge på ulike deler av kroppen. F.eks. en pump mousse på hver av leggene, to pump på hver av lårene osv.

En god mousse skal tørke veldig raskt, har selv aldri opplevd at f.eks sengetøy blir farget av moussen. Kan kle på meg innen et minutt etter at moussen er påført. OG så er det egentlig veldig gøy å se at en plutselig får litt farge på kroppen...

Fremgangsmåten:

1. Barberer det du vil barbere.
  2. Eksfolierer kroppen. Jeg bruker bare en slik hanske, de koster ca. 40 kroner. Dette punktet er alltid viktig, men ekstra viktig om du allerede har gammel farge på kroppen. Denne må fjernes før du påfører ny farge, ellers blir det bare rot.
  3. Bruker en lett fuktighetskrem til å smøre kroppen med. Noen smører bare på "tørre" områder som knær, albuer, føtter osv., selv smører jeg hele kroppen.
  4. Venter selv gjerne 2 - 3 timer til porene får lukket seg skikkelig, ellers er det lettere for at fargen setter seg (midlertidig) som små svarte prikker i porene.
  5. Tar på fargen. Dette er faktisk det enkleste steget så lenge du har gjort alle stegene før. Om du søker på YouTube får du masse tips og triks om hvordan det er best å påføre fargen for å hindre skjolder på hendene og på føttene.
  6. Smøre huden med fuktighetskrem en gang per dag for å holde fargen fin. Selv er jeg lat, dropper ofte dette, og fargen ser bra ut uansett.

Hovedproblemet for oss kritthvite er at fargen har en tendens til å bli seende gul eller oransje ut. Alle "billigmerker" fra de typiske som Dove, Loreal og Garnier blir gule på meg, men jeg har selvsagt ikke prøvd alt da. Jeg har også prøvd Decleor, St. Tropez og Bare Minerals Faux Tan, de ga heller ikke en god farge.

De to jeg derimot liker så langt er moussene fra Loving Tan og Bondi Sands. Sistnevnte er litt billigere enn den første, men fargen de gir er ganske lik. Det er kanskje itsybitsy lettere å påføre Loving Tan, men forskjellen er veldig liten. Loving Tan sin tanning mitt er bedre enn den Bondi Sands har, men de selger også gode mitter på f.eks. FeelUnique til under 100-lappen. Ingen av disse to merkene selges i Norge, de må kjøpes på nett, men en får det til uten å komme over grensen på 350,-.

De sprayene jeg har prøvd har hatt en veldig dårlig fargeguide (om de har hatt det), så det er ikke så lett å se hvor en har sprayet. I tillegg måtte jeg passe meg litt for hvor jeg påførte det, en har jo ikke så lyst å spraye selvbruning på klærne... Dusjen jeg har hjemme er veldig liten, så å påføre den der ble bare knotete. Mousse kan en smøre på hvor som helst.

Endret av Miah
  • Liker 1
Skrevet

Prøvd betakaroten? Det blir jo noe helt annet, men kunne jo vært verdt et forsøk i sommer :)

Skrevet

Prøvd betakaroten? Det blir jo noe helt annet, men kunne jo vært verdt et forsøk i sommer :)

Blir man virkelig brunere av dette?

Skrevet

Blir man virkelig brunere av dette?

Har hørt gode erfaringer fra mange av de med hudtype "kritthvit som alltid blir rød og brent", ja! De slipper unna rødheten, og blir heller brune for en gangs skyld. Folk som får soleksem og sånt slipper jo unna det også når de bruker betakaroten. De som ikke har hudproblemer eller vanskelig for å bli brune ellers blir bare enda brunere enn normalt i sola med det.

Man blir jo ikke brun av selve pillen, men slik jeg har forstått det reagerer huden annerledes på soling hvis man går aktivt på dem. Man bør vel starte en til to uker før solingsperioden er i gang, har jeg hørt.

Skal selv prøve det for første gang i sommer (jeg har ingen problemer med sånt da, vil bare bli ekstra brun), så har dessverre ikke et konkret merke å anbefale ennå :)

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke usunt å ta betakaroten, og blir man ikke veldig guloransj av det? :klo:

Sliter også med dette med brunfarge. Skal gifte meg i sommer, men er lys i huden og synes det er vanskelig å få jevn brunfarge uten solarium :sukk:

Anonymous poster hash: 3e848...119
Skrevet

Jeg er veldig glad i min Loving Tan, dog - uhyrelig viktig med påføringsvott. Fargen holder lenge, gir en naturlig glød og ikke oransje. Den tørker sinnsykt fort (mousse) så her må man passe på å være både a) skrubbet godt b) ha nok fuktighet før man starter. Lukten er god før den etterhvert (passert 8t) kan minne om den normale selvbruningslukten. Vaskes lett bort, og man sitter igjen med fin, glødende farge.

Flasken holder leeeenge. Det eneste som er dog litt kjipt for oss nordmenn er at den kun kan bestilles over nett via hjemmesiden deres. Rask shipping og tror jeg betalte noe rundt 240.

Ellers er jeg glad i St. Tropez, men igjen, føler det er bortkastete penger når man betaler såpass for lite mengde.

St. Morriz(?) fungerer også innimellom når jeg ikke har annet på hånd. Blir brun, ikke oransje, men lukten er så som så.

Skrevet

Er det ikke usunt å ta betakaroten, og blir man ikke veldig guloransj av det? :klo: Sliter også med dette med brunfarge. Skal gifte meg i sommer, men er lys i huden og synes det er vanskelig å få jevn brunfarge uten solarium :sukk:Anonymous poster hash: 3e848...119

Er ikke skadelig å ta innenfor normale mengder, men man skal visstnok være noe mer forsiktig dersom man røyker. Det er jo et naturlig kosttilskudd, betakaeoten finnes i mange matvarer, på lang nær bare gulrøtter og absolutt ikke alt er av fargen oransje.

Nei, det farger ikke huden på noen som helst måte, det kan bare hjelpe til å forsterke egne pigmenter i sol. Selv om du tar ekstremt mye får du ingen farge uten å sole seg, men slike ekstreme mengder kan dermed farge fettet under huden gult, men ikke ved anbefalt inntak.

Skrevet

Jeg er veldig glad i min Loving Tan, dog - uhyrelig viktig med påføringsvott. Fargen holder lenge, gir en naturlig glød og ikke oransje. Den tørker sinnsykt fort (mousse) så her må man passe på å være både a) skrubbet godt b) ha nok fuktighet før man starter. Lukten er god før den etterhvert (passert 8t) kan minne om den normale selvbruningslukten. Vaskes lett bort, og man sitter igjen med fin, glødende brunfarge.

Med min Loving Tan (og Bondi Sands) har jeg merket at det er viktig å bruke litt tid morgenen etter oppføring (om en påfører på kveldstid) til å vaske kroppen godt, da forsvinner den selvbruningslukten med en gang. Selv bruker jeg i tillegg skrubbevotten min LETT over kroppen, og etterpå smører jeg med fuktighetskrem. Men helst forsøker jeg å vaske vekk fargeguiden etter 5 - 6 timer, synes lukten blir for sterk om jeg sover i 10 timer før jeg vasker greiene bort.

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke skadelig å ta innenfor normale mengder, men man skal visstnok være noe mer forsiktig dersom man røyker. Det er jo et naturlig kosttilskudd, betakaeoten finnes i mange matvarer, på lang nær bare gulrøtter og absolutt ikke alt er av fargen oransje.

Nei, det farger ikke huden på noen som helst måte, det kan bare hjelpe til å forsterke egne pigmenter i sol. Selv om du tar ekstremt mye får du ingen farge uten å sole seg, men slike ekstreme mengder kan dermed farge fettet under huden gult, men ikke ved anbefalt inntak.

Takk! :vinke: Da skal jeg prøve dette!

Anonymous poster hash: 3e848...119

Skrevet

Med min Loving Tan (og Bondi Sands) har jeg merket at det er viktig å bruke litt tid morgenen etter oppføring (om en påfører på kveldstid) til å vaske kroppen godt, da forsvinner den selvbruningslukten med en gang. Selv bruker jeg i tillegg skrubbevotten min LETT over kroppen, og etterpå smører jeg med fuktighetskrem. Men helst forsøker jeg å vaske vekk fargeguiden etter 5 - 6 timer, synes lukten blir for sterk om jeg sover i 10 timer før jeg vasker greiene bort.

Vaske godt ja! Jeg påfører gjerne før jeg legger meg, sover rundt 8 timer og dusjer før frokost med en lett salgpeeling for å ikke ende opp fullstendig gulsotet (lys hudfarge, har den mørkeste). Får en nydelig sommerlig glød. Men som du sier, det optimale er etter 5-6 timer, føler alle kan lukte selvbruningen på lang avstand ellers.

Skrevet

Jeg har akkurat bestilt Loving Tan, gleder meg skikkelig til å prøve den :) Er lei av å se ut som et vandrende lik, og at folk alltid sier "du ser så blek ut, er du syk?" hver gang de ikke har sett meg på en stund :glare:

AnonymBruker
Skrevet

Dere som snakker om lovingtan, hvordan er den med å smitte av? Smitter den av på lakenet og dynetrekk feks? Og går den av når man trener i sportsbh?

Anonymous poster hash: 8787a...51b
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Xen Tan dark lotion. Har kjøpt den på feelunique.com. Billigst å kjøpe der, tror jeg:)

Er kjempefornøyd. Blir ikke oransje i det hele tatt og får heller ikke skjolder.

Den ser veldig mørk og skjoldete ut når man påfører den, men etter 3 timer skal man dusje, og da forsvinner alt som er overflødig og du ser helt normal ut igjen:) Ingen skjolder!

Anonymous poster hash: 390cd...069
Skrevet

Jeg gikk faktisk til innkjøp av St. Tropez sin selvbruner mousse, mens jeg venter på Loving Tan, og jeg må bare si at jeg ELSKER den. Den lukter nesten ikke selbruner, kjenner litt i en time eller to etter at jeg har skylt den av, men både før og etter dette kjenner jeg ingen lukt. Det ser også veldig naturlig ut og ble veldig fint og jevnt, noe jeg aldri har fått til med selvbruner før. Brukte en sånn påførings vott :)

Jeg er likblek til vanlig, blir aldri naturlig brun, men nå ser jeg faktisk ut som jeg har fått en naturlig solfarge :)

Skrevet

Jeg bruker Xen Tan dark lotion. Har kjøpt den på feelunique.com. Billigst å kjøpe der, tror jeg:)

Er kjempefornøyd. Blir ikke oransje i det hele tatt og får heller ikke skjolder.

Den ser veldig mørk og skjoldete ut når man påfører den, men etter 3 timer skal man dusje, og da forsvinner alt som er overflødig og du ser helt normal ut igjen:) Ingen skjolder!

Anonymous poster hash: 390cd...069

Hvor lenge holder den på? Synes mange forsvinner 60-80% når man dusjer :(

Jeg bruker i alle fall St. Tropez sin mousse, synes den funker veldig bra. Ikke så sterk selvbruningslukt heller!

AnonymBruker
Skrevet

Fremgangsmåten:

1. Barberer det du vil barbere.
  2. Eksfolierer kroppen. Jeg bruker bare en slik hanske, de koster ca. 40 kroner. Dette punktet er alltid viktig, men ekstra viktig om du allerede har gammel farge på kroppen. Denne må fjernes før du påfører ny farge, ellers blir det bare rot.

Jeg vil heller anbefale å skrubbe kroppen FØR barbering. Å skrubbe barberte legger (som kan være irriterte etter barbering) er å gjøre alt vondt verre.

Anonymous poster hash: b7c41...656

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...