Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du er ikke synsk.

Når "synske" mennesker blir ettergått i sømmene

viser det seg ofte at det seg at de har like stor sjanse for å ta rett eller feil
som mennesker som ikke hveder å ha synske evner,
men som kun driver ren gjetning.

Anonymous poster hash: 45d20...318
  • Liker 3
Skrevet

Hei, jeg lurer på om jeg er synsk. Jeg har drømt ting som skjer på virkeligheten etter noen dager eller uker eller måneder. Det var en dag jeg trodde noen ringte meg på mobilen men når jeg tok mobilen så var det ingen som ringte meg, men så ringte mobilen min om 5-10 minutter etterpå.

-nysserig jente (skrev feil)

Hvilke 10 nummer har jeg skrevet på en lapp nå?

Skrevet (endret)

Den siste setningen må du gjerne ta til deg. For det er ihvertfall ikke denne side som har vist å være arrogant i uttalelsene.

Jeg vet det er sårt når noen pirker borti virkelighetsforståelsen din, men du kunne jo kanskje tygget litt på argumentene, eller gitt meg noe å tygge på i stedet for "er du synsk? har du sett drømmene mine?".

Jeg har en haug med litteratur jeg kunne anbefalt til deg som er så interessert i psykologi, men du og dine har allerede bestemt dere, det er jo det som er hele problemet. Sånne som meg blir beskyldt for å ikke være "åpne", og så er det jo sånne som dere som er lukket for naturlige forklaringer når dere har bestemt dere for at dere (eller andre) har en evne.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 6
Skrevet

Nei, du er ikke synsk.

Når "synske" mennesker blir ettergått i sømmene

viser det seg ofte at det seg at de har like stor sjanse for å ta rett eller feil

som mennesker som ikke hveder å ha synske evner,

men som kun driver ren gjetning.

Anonymous poster hash: 45d20...318

Ja, siden alt bare er gjetning så er noen ganger de som gjetter mer "synske" enn de synske :)

http://www.richardwiseman.com/resources/det-JSPR.pdf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som sagt, personlige anekdoter er helt verdiløse, det er ingen som har kjangs til å kontrollere observasjonen din.

Skulle jeg forslått en av tusen mulige forklaringer her, så virker det jo som du drømmer om folk som dør hele tiden. Da treffer du til slutt. Alle (eller de med bias for det iallefall) husker veldig godt den ene gangen de drømte at en slektning døde, og så kom sjokkbeskjeden en måned senere. Man husker ikke de ørten tusen gangene man har hatt mareritt om at noen nære har dødd, og så lever de i beste velgående den dag i dag.

Det er jo vanskelig å bevise - i all den tid hendelsen har skjedd når man innser at man har drømt det, og de som tviler ikke tror på en når en sier at dette drømte man tidligere en natt.

Jeg har selv vært sanndrømt en gang for mange år siden. Det hadde ikke noe med dødsfall å gjøre, men en uvanlig hverdagshendelse. Drømmen var som en normal drøm - utydelig og rotete til tider, men det var noen glimt som var klare, og disse tingene opplevde jeg dagen etter. Det var veldig spesielt der og da, men ikke noe jeg har dvelt særlig ved i ettertid. Og jeg tror IKKE jeg er synsk.

Jeg tror det er mye vitenskapen ikke har oppdaget enda - og jeg tror tid og tidsbegrepet er noe det burde forskes på mer. Kanskje man finner svar på både sanndrømmer, spøkelser og deja vu der? :)

Anonymous poster hash: 18566...f5b

Gjest gjestvest
Skrevet

Jeg vet det er sårt når noen pirker borti virkelighetsforståelsen din, men du kunne jo kanskje tygget litt på argumentene, eller gitt meg noe å tygge på i stedet for "er du synsk? har du sett drømmene mine?".

Jeg har en haug med litteratur jeg kunne anbefalt til deg som er så interessert i psykologi, men du og dine har allerede bestemt dere, det er jo det som er hele problemet. Sånne som meg blir beskyldt for å ikke være "åpne", og så er det jo sånne som dere som er lukket for naturlige forklaringer når dere har bestemt dere for at dere (eller andre) har en evne.

Jeg har en haug av info som kan gi deg forklaring litteratur jeg kunne anbefalt til deg som er så interessert i psykologi, men du og dine har allerede har bestemt dere, deg det er jo det som er hele problemet. Sånne som meg blir beskyldt for å ikke være "åpne", og så er det jo sånne som du dere som er lukket for naturlige forklaringer når dere du har bestemt dere deg for at dere du (eller andre) har en evne logikk.

Skrevet

Du må gjerne tro hva du vil, men å spre det som fakta fordi du bare synser, er ikke akkurat riktig gjort av deg.

Jeg lenket til en forskningsrapport, det er ikke det samme som synsing.

Hver gang man har kjørt en vitenskapelig test på synske og bedt dem gjette neste kort i en kortstokk eller hvilken figur man ser på eller hva det nå skal være, så får de like mange treff som ikke-synske eller som man ville fått om man satt en haug med apekatter eller en datamaskin til å trekke vilkårlige kort.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Til deg som tror at det ikke finnes synske mennesker... Jo, det gjør det.

Hvor blir det av de som vinner i lotto hver uke, løser drapsgåter, advarer om fremtidige, spesifike ulykker eller som spår været? At de ikke finnes er beviser at ingen er synske.

Endret av sukkerspinnn
  • Liker 2
Gjest Seajewel
Skrevet

Hvor blir det av de som vinner i lotto hver uke, løser drapsgåter, advarer om fremtidige, spesifike ulykker eller som spår været? At de ikke finnes er beviser at ingen er synske.

Tror du har misforstått litt hva det innebærer å være synsk.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en haug av info som kan gi deg forklaring litteratur jeg kunne anbefalt til deg som er så interessert i psykologi, men du og dine har allerede har bestemt dere, deg det er jo det som er hele problemet. Sånne som meg blir beskyldt for å ikke være "åpne", og så er det jo sånne som du dere som er lukket for naturlige forklaringer når dere du har bestemt dere deg for at dere du (eller andre) har en evne logikk.

Hva er det du prøver å si?

Synes det er veldig spesielt at ikke en eneste av dere har klart å komme med noe som i det hele tatt kan minne om et argument for at det finnes synske.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja kanskje du er synsk, jeg hadde en bestemor som hadde opplevelser som deg

Anonymous poster hash: 0cfc6...762
Skrevet

Tror du har misforstått litt hva det innebærer å være synsk.

Så hva innebærer det å være synsk?

• Liker 1
Skrevet

Jeg så et fjell engang. Et kjempestort fjell med et flagg på toppen. Jeg bøyde meg ned og leste hva som sto på flagget!

"Ikke trå på meg"! sto det på flagget...?

Skrevet

Hvilke 10 nummer har jeg skrevet på en lapp nå?

10 x10 ^^

AnonymBruker
Skrevet

Drømmene mine pleier vanligvis å stemme, det kommer noen skarpe øyeblikk, og disse øyeblikkene opplever jeg vanligvis gjennom dagen.

Men nå begynner jeg å gi opp, kommer aldri til å bli en kjent skuespiller eller gifte meg med en heller

Men jeg har nå fulgt de drømmene jeg hadde om at jeg skulle bli dyrlege ;)

Anonymous poster hash: 18bfc...e35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Igjen, jeg kan jo ikke ta ditt ord for god fisk når jeg ikke vet noe om situasjonene.

Man kan ha hatt en depressiv venn med selvmordstanker og plukket det opp (bevisst eller ubevisst), eller hva det nå skal være. Hvem vet. Jeg vet bare at det kan finnes en ganske lang rekke med forklaringer utover at du er synsk og ergo at mennesket ikke har fri vilje og at hele verdensbildet og vitenskapen må omskrives, men det er umulig for andre å si hvilke forklaringer det kan være. Nettopp derfor har slike anekdotiske bevis ganske liten verdi.

Mulig. Men likevel så drukner de, henger seg, dør i bilulykker osv. Bare en døde av sykdom. Kanskje det er noe depressive gjør...hva vet jeg. Uansett så drømmer jeg det, også skjer det. Håper det bare er at jeg er følsom for ett eller annet Ved sinnet dems.

Anonymous poster hash: f7398...ceb

Skrevet

Mulig. Men likevel så drukner de, henger seg, dør i bilulykker osv. Bare en døde av sykdom. Kanskje det er noe depressive gjør...hva vet jeg. Uansett så drømmer jeg det, også skjer det. Håper det bare er at jeg er følsom for ett eller annet Ved sinnet dems.

Anonymous poster hash: f7398...ceb

Uff, du virker å ha mange nær deg som har dødd, og det må være fælt å i tillegg føle man kunne ha stoppet det.

Jeg har bare mistet en venn til selvmord, da sto vi alle igjen med skyldfølelse. Jeg var en av dem som ikke så det komme i det hele tatt, jeg hadde ikke hatt særlig kontakt med han det siste halvåret og hadde skyldfølelse for det. Kunne jeg utgjort en forskjell om jeg tok opp igjen kontakten og det venneforholdet vi hadde? De som var nærmere han den siste tiden hadde skyldfølelse for at de ikke hadde tatt magefølelsen sin på alvor eller sett de tegnene som var der, for selv om han latet som ingenting så var det likevel ikke et sjokk når det skjedde - de hadde følt det innerst inne en stund, men ikke tatt det på alvor eller innsett det helt bevisst før han plutselig var borte. De har kanskje drømt om det også, siden det var i bakhodet deres et sted. Men de kalte det bare for en vond følelse, ikke for å være synsk.

Sterk skyldfølelse er det uansett om man føler man visste det kom til å skje av overnaturlige evner eller bare sterke empatiske evner/antenner.. :(

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er jo vanskelig å bevise - i all den tid hendelsen har skjedd når man innser at man har drømt det, og de som tviler ikke tror på en når en sier at dette drømte man tidligere en natt.

Jeg har selv vært sanndrømt en gang for mange år siden. Det hadde ikke noe med dødsfall å gjøre, men en uvanlig hverdagshendelse. Drømmen var som en normal drøm - utydelig og rotete til tider, men det var noen glimt som var klare, og disse tingene opplevde jeg dagen etter. Det var veldig spesielt der og da, men ikke noe jeg har dvelt særlig ved i ettertid. Og jeg tror IKKE jeg er synsk.

Jeg tror det er mye vitenskapen ikke har oppdaget enda - og jeg tror tid og tidsbegrepet er noe det burde forskes på mer. Kanskje man finner svar på både sanndrømmer, spøkelser og deja vu der? :)

Anonymous poster hash: 18566...f5b

Jeg tror selvsagt også det er mye vitenskapen ikke har oppdaget enda, særlig tidsbegrepet er nok mer relativt enn hva vi er vant med å tenke på det som, det kan finnes flere dimensjoner osv.

Men: Når en person påstår at de kan bøye en skje med tankens kraft eller spå fremtiden eller lignende så er det faktisk ikke så veldig vanskelig å bevise! Slike helt konkrete påstander er vel tvert imot noe av det aller enkleste å bevise innenfor vitenskapens rammer.

Med tanke på alle de tusenvis (sikkert millioner) som påstår de har en evne, så er det faktisk ganske spesielt at ingen har evnet å bruke evnen i en type kontrollert setting. Det finnes en haug med spådamer i alle verdens land som du kan ringe eller besøke, og så vil de fortelle deg hva som skjer - det er jobben deres, dette er noe de kan skru på hver gang en ny person kommer og de er så sikre på evnen sin at de tar penger for det. Likevel er det som sagt ikke en kjeft som har klart å bevise det i et kontrollert eksperiment!

En som mener den er sanndrømt må jo bare føre ned en drømmedagbok, fortell om det som skal skje før det skjer. Skriv det ned i en lukket blogg eller datostemple det på en annen måte. Send det i et brev eller e-post til noen. Det er mye mellom himmel og jord og vi vet ikke alt om alt enda og blablabla, men uansett om bakgrunnen for at man er sanndrømt er komplisert, ullen, vanskelig å fatte osv, så endrer det ikke på at påstanden "jeg er sanndrømt" er enkel å bevise.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 4
Gjest gjestvest
Skrevet

Jeg tror selvsagt også det er mye vitenskapen ikke har oppdaget enda, særlig tidsbegrepet er nok mer relativt enn hva vi er vant med å tenke på det som, det kan finnes flere dimensjoner osv.

Men: Når en person påstår at de kan bøye en skje med tankens kraft eller spå fremtiden eller lignende så er det faktisk ikke så veldig vanskelig å bevise! Slike helt konkrete påstander er vel tvert imot noe av det aller enkleste å bevise innenfor vitenskapens rammer.

Med tanke på alle de tusenvis (sikkert millioner) som påstår de har en evne, så er det faktisk ganske spesielt at ingen har evnet å bruke evnen i en type kontrollert setting. Det finnes en haug med spådamer i alle verdens land som du kan ringe eller besøke, og så vil de fortelle deg hva som skjer - det er jobben deres, dette er noe de kan skru på hver gang en ny person kommer og de er så sikre på evnen sin at de tar penger for det. Likevel er det som sagt ikke en kjeft som har klart å bevise det i et kontrollert eksperiment!

En som mener den er sanndrømt må jo bare føre ned en drømmedagbok, fortell om det som skal skje før det skjer. Skriv det ned i en lukket blogg eller datostemple det på en annen måte. Send det i et brev eller e-post til noen. Det er mye mellom himmel og jord og vi vet ikke alt om alt enda og blablabla, men uansett om bakgrunnen for at man er sanndrømt er komplisert, ullen, vanskelig å fatte osv, så endrer det ikke på at påstanden "jeg er sanndrømt" er enkel å bevise.

Måten du har kastet deg over denne tråden, måten du har angrepet all innlgg som har støttet synskhet og sanndrømthet, all navnkallingen av personer som tror på det du ikke tror på, all undersøkelsene du har gjort, studiene rundt emnet....

Måten du gjøre alt du kan for å bevise at de tar feil......Nettopp dette...Jaktenbevis på at de tar feil. Det får meg til å lure på om du har opplevd noe vond: Det får meg til å lure på om du, ved en tidligere anledning, har hatt en vond opplevelse ved en synsk person, vedkommende advarte om noe, du kunne stoppe det, du reagerte ikke, og går nå med skyldfølelse. Og nå er du på evig jakt etter å bevise at det ikke er noe som heter synsk/sanndrømt. Det var ikke det: Det var bare flaks.

Siden vi begge er så interesserte i psykologi :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...