Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Den utstødte
Skrevet

NRK anbefaler ikke bruk av "fremmedfiendtlig" og "fremmedfrykt"

Leser i Fremskritt om NRK Østlandssendingens interne svarteliste over ord som ikke bør forekomme i sendingene.

Statskanalen NRK har sett seg lei på alle som har "feil" meninger om innvandring, og har satt opp en svarteliste over ord som gjør det vanskelig å oppdra oss.

...

Språk er som kjent makt, og statskanalen har påtatt seg intet mindre enn å rense det norske språk for ord og uttrykk som man frykter kan inspirere til uønskede tanker om innvandrere og innvandring, etter modell av forfatteren George Orwells "nyspråk" i skrekkvisjonen "1984".

Det sedvanlige apologetiske psykopatiet:

Neger: Ordet er negativt ladet pga. slavehistorie og undertrykkelse (jrf. negerarbeid) og oppfattes diskriminerende.

Neger skal erstattes med Afrikaner eller svart

...videre:

Heksedoktor = Lege

Jungel = Regnskog

Stamme = Folkegruppe/nasjon

Innfødt = Innbygger

Høvding = Leder

Jordhytte = Bolig

mulatt = f.eks halvt kenyansk, halvt norsk.

Interessant å se at de norske mediepsykopatene er uenige med sine svenske med(ie)psykopater i bruk av Fremmedfiendtlig/Främlingsfientlig. I Sverige har SV Radio sendt ut direktiv om at kritiske til innvandring som Sverigedemokratene skal omtales som främlingsfientliga. I NRK anbefales ikke bruk av Fremmedfiedtlig:

Dette begrepet og "fremmedfrykt" gir slik det brukes i dag inntrykk av at det er lov å ha frykt for "fremmede". De bør erstattes med fordomsfull og diskriminerende.

Visst pokkern, det er forbudt å frykte, være redde. Islamofobi kaller psykopatene det. I EU behandles offisielt slik islamkritikk som sidestillt med xenofobi og rasisme. EU's overvåkningsentral i Wien, EUMC, som ellers kun tar seg av å overvåke rasisme og xenofobi i EU, har utvidet virkefeltet med en offentliggjort rapport, 'Islamofobi i EU efter 11. september 2001'. Kritikk av islam er islamofobi, synonymt med rasisme, hvilket er forbudt ved lov.

Artig også at "Våre nye landsmenn" ikke lenger anbefales brukt som hedersbetegnelse:

Brukes stort sett ironisk og anbefales ikke.

La oss kuppe flere av psykopatenes nytale.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om jeg er enig i at media bør være varsomme med hvilke ord og utrykk de skal bruke synes jeg det noen ganger går over stokk og sten. F.eks. Heksedoktor=lege. I følge norsk terminologi er ikke det sant. En lege vil si i Norge at man har en utdannelse på 8-10 år etter grunnskolen som gjør at man blir lege. En heksedoktor derimot driver med naturmedisin og det er ingen (Så vidt jeg vet) formell utdannelse for å bli dette. En heksedoktor kan også ha andre funksjoner også som går mer på det spirituelle området, noe en lege ikke har.

Skrevet

Har du link til denne listen?

For slik er nemlig listen NRK selv benytter:

http://www.nrk.no/migrapolis/801006.html

Greie begreper

Asylsøker

Etnisk gruppe

Etnisk minoritet

Etnisk opprinnelse

Flerkulturell

Flykning

Minoritetsbakgrunn

Muslimer

Nasjonalitet

Norske muslimer

Norsk-pakistansk el. lign.

Tokulturell

Tverrkulturell

Vær varsomEksotisk/etnisk mat

Fremmedspråk

Innvandrer

Mørkhudet

Farget

Norsk statsborger

Svart/sort

Tidligere Jugoslavia

Utenlandsk opprinnelse

Utlending

Bør ikke brukes

1./2. generasjons innvandrer

Fjernkulturell

Fremmedarbeider

Fremmedfrykt

Fremmedkulturell

Fremmedspråklig

Mulatt

Muslimsk utseende

Utenlandsk utseende

Neger

Våre nye landsmenn

Som du ser er her ord som jungel, heksedoktor, jordhytte, høvding osv ikke nevnt med et ord.

Skrevet

Sånne lister ikke noe nytt. Noen temaer er ikke enkle å vite hva en skal si uten å tråkke noen på tærne eller liknende, derfor er listene forskjellige fordi noen mener noen ord er passende mens andre ikke er passende.

Artig usaklig at du kaller dem psykopater.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er da også delte meninger om dette.

En gruppe Afrikanere jeg kjenner (fra flere afrikanske land) har fortalt at de oppfatter "neger"/"negro" som et nedsettende og negativt ord, som får dem til å føle seg mindreverdige.

Jeg spurte: "hva i all verden skal vi kalle dere da?"

De foretrakk å bli kalt "svarte"/"blacks".

Gjest Valhalla
Skrevet

:hoho:

At statspropaganda kanalen ARK gjør dette er da ingen nyhet

Skrevet

Skjønner godt at NRK har slike lister jeg...

Er journalist sjøl, og man må jo ha en bevisst språkbruk når man har språket som sitt viktigeste hjelpemiddel.

Jobber man som f.eks nyhetsjournalist er det jo et mål å ha så nøytral språkbruk som mulig. Og ord som neger er ikke nøytrale så lenge det er debatt om de er det eller ikke.

Gjest Den utstødte
Skrevet

Det er mye verre enn det. Da serberne massakrerte i Bosnia og Albania, var det mot muslimer. Når serbere blir massakrert er det av Albanere. At de er muslimer blir ikke nevnt. Den etniske rensningen av Kosovo går fint. Kun 6% kristne serbere igjen der. Slikt er uaktuelt for NRK å ta med i nyhetene. Det er viktigere med den heilage staden Najaf. Det er da merkelig at den helligste av alle hellige moskeer, Ali Moskeen i den heilage staden Najaf ikke er er heiligare enn at Al-Sadr kan bruke den som fort.

En annen ting jeg undrers over var at ikke Al-Sadr bekjempet Saddam. Det beste man kan si om ham var at han var en jævilg dårlig sunnimuslim.

Hver gang noe skal utdypes på NRK henter de AP-mannen Barth Eide som er så politiks korrekt at jeg spyr.

Tilbake til negerne. De tilhører unektelig den negroide rase. Hva er galt med ordet neger da? Hvite kalles cautatian på engelsk. Jeg blir da ikke sur fordi noen kommer å påstår at jeg er fra en fjern fjellkjede i Russland!

Skrevet

:hoho: Jeg klarer faktisk ikke å ta innlegget til Den utstødte (hva med å sjekke ordlista om det er riktig stavet, forresten?) seriøst. Du kan ikke mene at det er psykopati som gjør at statskanalen unngår visse verdiladde ord? NRK har lang tradisjon på å være nøytrale og korrekte i språkbruken (også på uttale av ord - OSlo, ikke Ossschlo), så også i dette spørsmålet...

Hvor har du forresten fakta fra, utstøtt? Kilde,takk...

Legg merke til Poirots kilde og begrepsbruk der: De såkalt "svartelistede ordene" er slett ikke svartelistet, men det står at journalister ikke bør bruke dem. Dette for å få et nøytralt og korrekt språk.

Gjest Anonymous
Skrevet
.

Tilbake til negerne. De tilhører unektelig den negroide rase. Hva er galt med ordet neger da? Hvite kalles cautatian på engelsk. Jeg blir da ikke sur fordi noen kommer å påstår at jeg er fra en fjern fjellkjede i Russland!

Vi kaller oss ikke kaukasoide, men hvite.

Som regel nevner vi ikke hudfarge overhodet - men bruker navn, yrkestittel eller andre relevante betegnelser.

Om vi skulle kjempe for retten til å bruke betegnelsen neger(som er en forkortelse for negroid). Da bør vi være konsekvente å bruke "kaukas" eller en annen forkortelse hver gang man henviser til en person med hvit hudfarge.

Skrevet

Det er en svært sentral oppgave for kringkastingssjefen å sitte og velge ut de ordene som passer inn i hans politiske standpunkt. :tunge1:

Dette er noe som jeg vil tro at NRK gjør i samråd med Norsk språkråd og andre instanser som tar pulsen på det norske språk. Som det står på hjemmesidene deres:

Publikum skal være trygge på at det de ser, hører og leser hos oss er pålitelig, saklig og upartisk.

(Hentet fra: http://www.nrk.no/informasjon/3191123.html , hvor det forøvrig står en del som kan være greit for deg å lese)

Lurer du mer, så kanskje du skal ta kontakt med NRK?

Godt å se at du underholder deg med at du får reaksjoner - håper du ikke har skylappene på, men tenker over dem også. Erikke ALT som står i Fremskritt som er helt nøytralt, vettu :)

Skrevet

Tråden er ryddet. Remyline Moderator

Gjest Valhalla
Skrevet
Erikke ALT som står i Fremskritt som er helt nøytralt' date=' vettu :)[/quote']

Har du lest Fremskritt?

ARK har vært og er fortsatt til en viss grad en statlig propaganda kanal for å oppdra befolkningen i god sosialdemokratisk ånd.

Skrevet

Faktisk :)

En god idé når det gjelder politikk og argumentering er jo å sette seg inn i motpartens tankesett,vet du... (uten at dette sier noe mer om mitt politiske ståsted, som nick'et tilsier virrer jeg i mellom partier)

Når det gjelder NRKs sosialdemokratiske bakgrunn er jeg faktisk enig med deg, særlig med tanke på fortiden. Jfr tilgjengeligheten og kravet om ikke-kommersialisme. Men jeg tror allikevel ikke det er sosialdemokratisk språk de forfekter med denne listen. Dette er nok ikke partipolitisk betinget.

Gjest Anonymous
Skrevet

Har du lest Fremskritt?

ARK har vært og er fortsatt til en viss grad en statlig propaganda kanal for å oppdra befolkningen i god sosialdemokratisk ånd.

Fremskritt er fast, og av og til ganske ufrivillig underholdende lesestoff som gir et annet perspektiv enn de man får gjennom andre medier. Kan være sunt, du burde prøve det.

Ellers er jo John G. Bernander en velkjent, bortimot revolusjonær sosialist, Valhalla... Tipper han har alliert seg med flere både muslimer og antisemitter i sin onde kamp mot alt det Gode og Vestlige.

:wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Valhalla; du må lære deg å godta at i overkant av 80 % av voksne mennesker faktisk befinner seg til venstre for Fremskrittspartiet, og at omtrent 99,97 % befinner seg til venstre for deg.

I den grad det er interessant vil jeg tro at NRK gjenspeiler allmennheten også hva partipolitikk angår. Hvis du har forestillinger om noe annet, og ønsker å gjøre noe mer enn å syte på KG, så fort deg med utdanningen din, studér litt journalistikk i tillegg og skaff deg et talent.

Da ordner det seg nok med NRK-jobb for deg også, særlig hvis du øver inn litt sunnmørsk.

Skrevet
:roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll:

Tilbake

Ja, dette var konstruktiv debattering... Jeg lurer faktisk på hva du mener med at man skal se nedover i organisasjonen.

Dette med å rulle med øynene ørten ganger tilbake minner om da vi gikk i bhg og hadde diskusjoner som "pappaen min er tusen ganger sterkere enn pappen din uansett hva du mener"

Kanskje du heller skal finne fram sakligheten din og forklare hva du mener - "se nedover i ARK" er ikke et argument før du begrunner hva du mener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...