AnonymBruker Skrevet 19. april 2015 #21 Skrevet 19. april 2015 Vi har ikke de nye navnene våres på vigelsesattesten. Jeg tenkte å sende inn navneendring et par dager før bryllupet. Vi reiser med det gamle navnet og passet våres og har bestilt reisen i vårt gamle navn, så vi satser på at navneendringen har blitt gjort mens vi er på reise, og dermed kommer hjem med nye navn ...og risikerer problemer i passkontrollen fordi du ikke eksisterer lenger? Jeg blåser i tidspunktet for navneskiftet, det er helt uvesentlig. Vært sammen med mannen i seks år, gifter oss snart, jeg velger å bytte til hans navn (i vårt tilfelle fordi jeg ikke ønsker "belastningene" med mitt eget navn) men jeg gidder ikke stresse med det papirarbeidet før vi kommer hjem fra brylupsreise. Datoer er kanskje verdens minste bagatell i denne sammenheng Anonymous poster hash: 04e5c...672
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #22 Skrevet 21. april 2015 I distriktene heter jo ofte folk det samme som plassen eller gården de kommer fra. Kanskje derfor det er vanligere at begge tar ett og samme etternavn der? Hvertfall dersom det er der de skal bo.Anonymous poster hash: 8485c...4a7 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #23 Skrevet 25. april 2015 Jeg skrev tidligere her at jeg skulle bytte før vielsen. Det er to mnd til bryllupet og jeg sendte inn navneendring i god tid fordi mannens etternavn er beskyttet. (Man fikser det enkelt på nett.. Så mye papirarbeid er det jo ikke) det som skjedde var at ei hyggelig dame fra folkeregisteret ringte og spurte om jeg ville ha navnet endret på dagen eller om hun skulle endre det fom vielsen. (De hadde jo registrert vielsesdokumentene også, og klarte å legge sammen to og to). Jeg svarte at jeg ønsket å endre det med en gang, og fikk en kvittering i posten dagen etterpå. Jeg har nå to mnd på å få meg nytt pass og bankkort osv.. Altså ingen stress i det heletatt. Vi kommer til å late som jeg heter mitt gamle navn fram til vielsen selvsagt. Vi har bestillt hotell og fly og alt i våre nye navn, og gleder oss Anonymous poster hash: 9def2...a26
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #24 Skrevet 26. april 2015 Jeg skrev tidligere her at jeg skulle bytte før vielsen. Det er to mnd til bryllupet og jeg sendte inn navneendring i god tid fordi mannens etternavn er beskyttet. (Man fikser det enkelt på nett.. Så mye papirarbeid er det jo ikke) det som skjedde var at ei hyggelig dame fra folkeregisteret ringte og spurte om jeg ville ha navnet endret på dagen eller om hun skulle endre det fom vielsen. (De hadde jo registrert vielsesdokumentene også, og klarte å legge sammen to og to). Jeg svarte at jeg ønsket å endre det med en gang, og fikk en kvittering i posten dagen etterpå. Jeg har nå to mnd på å få meg nytt pass og bankkort osv.. Altså ingen stress i det heletatt. Vi kommer til å late som jeg heter mitt gamle navn fram til vielsen selvsagt. Vi har bestillt hotell og fly og alt i våre nye navn, og gleder oss Anonymous poster hash: 9def2...a26 Bodd sammen i to år eller felles barn? Anonymous poster hash: ec889...28c
Edie Skrevet 26. april 2015 #25 Skrevet 26. april 2015 Jeg byttet etter bryllupet og bryllupsreisen. Bestilte billetter i mitt gamle navn, så slapp jeg styre med nytt pass og annen legitimasjon før. Hadde ikke lyst til å hete mitt nye navn lenge før bryllupet.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #26 Skrevet 26. april 2015 Bodd sammen i to år eller felles barn?Anonymous poster hash: ec889...28c Bodd sammen i 5,5 Hvordan det? Anonymous poster hash: 9def2...a26
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #27 Skrevet 27. april 2015 Bodd sammen i 5,5 Hvordan det?Anonymous poster hash: 9def2...a26 Da er det grunnen til at du fikk bytte etternav til et beskyttet, ikke at du skal gifte deg Anonymous poster hash: ec889...28c
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #28 Skrevet 30. april 2015 Aldri selvfølgelig. Hvem gjør dette lenger? Anonymous poster hash: 4cf5f...4c7 I det siste har jeg sett at til og med mannen har tatt kvinnens etternavn i tillegg til sitt eget. Anonymous poster hash: 9579c...f60
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #29 Skrevet 30. april 2015 I det siste har jeg sett at til og med mannen har tatt kvinnens etternavn i tillegg til sitt eget.Anonymous poster hash: 9579c...f60 Ja, min mann ønsket å ha mitt etternavn sist. Han syns det hørtes best ut, og var en selvfølge for han at vi skulle bruke begge navnene. Vi har kombinert dem med bindestrek og skap et nytt etternavn, hans-mitt. Anonymous poster hash: 758c3...99e
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #30 Skrevet 30. april 2015 Jeg skal ikke endre navn, ser overhode ikke vitsen med det. Om du har et belastet etternavn eller har et rulleblad kan det vel være en grunn til å bytte navn. Jeg er født her i landet av etniske nordmenn og da tror jeg ikke det er så vanlig å ta mannens etternavn . Men det kan jo være TS er i 60 årene eller eldre og da tror jeg det er med vanlig. Lykke til! Anonymous poster hash: aa31c...e6b
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #31 Skrevet 30. april 2015 Ja, min mann ønsket å ha mitt etternavn sist. Han syns det hørtes best ut, og var en selvfølge for han at vi skulle bruke begge navnene. Vi har kombinert dem med bindestrek og skap et nytt etternavn, hans-mitt.Anonymous poster hash: 758c3...99e For mitt vedkommende så går ikke det for begge har etternavn som slutter på sen. Det blir for mye. Typ Hanne Jensen Johansen. Anonymous poster hash: 9579c...f60 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #32 Skrevet 30. april 2015 For mitt vedkommende så går ikke det for begge har etternavn som slutter på sen. Det blir for mye. Typ Hanne Jensen Johansen.Anonymous poster hash: 9579c...f60 Det skjønner jeg godt, det kan bli litt for mye Anonymous poster hash: 758c3...99e
Ruccula Skrevet 1. mai 2015 #33 Skrevet 1. mai 2015 Jeg skal ikke bytte navn, jeg synes det er gammeldags 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #34 Skrevet 2. mai 2015 De eneste jeg kjenner som har byttet etternavn etter at de giftet seg er dypt religiøse. Og med et noe tradisjonelt kjønnsrollemønster. Synes egentlig det er ganske sjokkerende at folk fortsatt bytter navn når de får seg en mann. Før var det faktisk lovpålagt, men man er vel strengt tatt forbi den tiden. Ingen av mine venner skal gjøre det/har gjort det. Anonymous poster hash: d24d0...6ee 1
Gjest Pheel Skrevet 2. mai 2015 #35 Skrevet 2. mai 2015 Jeg er ikke religiøs og skal ta mannens etternavn når vi gifter oss. Mitt etternavn går ikke langt tilbake i slekten, og jeg ønsker rett og slett av vi skal være "familien Hansen" (fiktivt) etter at vi har giftet oss og at barna/barnet våres får ett etternavn. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå