Gå til innhold

Når bytter dere etternavn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bytter dere slik at dere har navnet den dagen dere gifter dere?

Anonymous poster hash: b2b5a...872

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sender inn papirene slik at vi har samme navn fra dagen vi gifter oss. (eller egentlig fra dagen skattetaten får vigselspapirer fra kirken)

AnonymBruker
Skrevet

Vi sender inn papirene slik at vi har samme navn fra dagen vi gifter oss. (eller egentlig fra dagen skattetaten får vigselspapirer fra kirken)

Sånn jeg forstår det, så kan man ikke få dette på en dato? Man må bare gjøre det i forkant, og muligens hete det samme på papiret noen dager før?

Skrevet

Sånn jeg forstår det, så kan man ikke få dette på en dato? Man må bare gjøre det i forkant, og muligens hete det samme på papiret noen dager før?

Om du sender inn papirene samtidig med alle de andre papirene kan du presisere at de skal gjelde fra bryllupsdagen.Spesielt er det viktig for oss med beskyttede navn iom at vi ikke nødvendigvis har lov til å bytte navn før vi er gift.

AnonymBruker
Skrevet

Etter vi ble gift. Så på papirene vi fikk fra kirken stod det at O.V. giftet seg med M.K. Jeg var jo meg selv og ikke kona hans før seremonien, men på slutten.

Anonymous poster hash: a7f5b...ae2
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sender inn navnebytte nå, og bestiller nytt pass osv i god tid til bryllupet. Slik at vi kan reise på bryllupsreise med alt i orden og med mitt nye navn.

Anonymous poster hash: 9def2...a26

AnonymBruker
Skrevet

Etter vi ble gift. Så på papirene vi fikk fra kirken stod det at O.V. giftet seg med M.K. Jeg var jo meg selv og ikke kona hans før seremonien, men på slutten.

Anonymous poster hash: a7f5b...ae2

Mens etter bryllupet er du ikke deg selv mer???

Anonymous poster hash: bae39...25c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Sender inn navnebytte nå, og bestiller nytt pass osv i god tid til bryllupet. Slik at vi kan reise på bryllupsreise med alt i orden og med mitt nye navn.

Anonymous poster hash: 9def2...a26

Så da blir du hetende det på papiret noen uker før? Var sånn jeg lurte på å gjøre det, slik at pass/kort osv er byttet navn på til vi reiser. Ellers må jeg vel vente til vi har kommet hjem fra bryllupsreise med å bytte?

Skrevet

Vi har ikke de nye navnene våres på vigelsesattesten. Jeg tenkte å sende inn navneendring et par dager før bryllupet. Vi reiser med det gamle navnet og passet våres og har bestilt reisen i vårt gamle navn, så vi satser på at navneendringen har blitt gjort mens vi er på reise, og dermed kommer hjem med nye navn :)

AnonymBruker
Skrevet

Mens etter bryllupet er du ikke deg selv mer??? Anonymous poster hash: bae39...25c

Nettopp derfor har jeg beholdt mitt eget etternavn :). Jeg er meg selv! I gode og onde dager!

Anonymous poster hash: b09d8...d12

• Liker 5
Skrevet

Jeg skal ikke endre navn, ser overhode ikke vitsen med det.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Aldri selvfølgelig. Hvem gjør dette lenger?

Anonymous poster hash: 4cf5f...4c7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Aldri selvfølgelig. Hvem gjør dette lenger?

De fleste

Anonymous poster hash: ec889...28c

AnonymBruker
Skrevet

De fleste

Jeg kjenner ingen som gjør dette. Kanskje folk utenfor det sentrale østland gjør dette fremdeles, hva vet jeg. Umoderne i alle fall.

• Liker 2
Skrevet

Da vi kom hjem fra bryllupsreise.

Ville ikke bytte før bryllupet, og siden vi dro på bryllupsreise dagen etter så ble det mest praktisk å bytte etter vi kom hjem.

AnonymBruker
Skrevet

Byttet ikke navn, alt for gammeldags.

Anonymous poster hash: 17230...c3f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ingen som gjør dette. Kanskje folk utenfor det sentrale østland gjør dette fremdeles, hva vet jeg. Umoderne i alle fall.

Jeg bor på det sentrale østlandet. Alle jeg kjenner som har giftet seg har byttet til et felles navn. Ikke nødvenigvis ett de hadde fra før, men et felles til seg og sine (fremtidige) barn.

AnonymBruker
Skrevet

Mer enn to tredjedeler gjør det, ifølge SSB i 2013. Det aller vanligste er å legge til ektemannens navn i tillegg til sitt eget, men det er også flere som bytter til kun mannens etternavn enn som beholder sitt eget. Det å ikke forandre navn i det hele tatt er den sjeldneste varianten av de tre.

Du har nok rett i at det er geografiske forskjeller, men det er et altfor klart flertall som bytter til at det sentrale østlandet skulle vært helt annerledes. Andelen som skifter navn ved ekteskap har heller ikke sunket på lenge nå, så det virker (overraskende nok?) ikke som om det er på vei ut. Enten man liker det eller ei. Det er også noen som sammen finn et nytt, felles etternavn, men så veldig utbredt er det fortsatt ikke.

Anonymous poster hash: caa11...81d

• Liker 1
Skrevet

Vi søkte om navneendring før vielsen, men presiserte i søknaden at navneendringen ikke skulle gjelde før etter bryllupet. Navnet ble endret når skatteetaten fikk vigselsattesten fra presten (innen en uke).

Vi søkte såpass tidlig siden jeg haddde beskyttet navn og jeg var redd for at søknaden skulle ta for lang tid til å rekke navneendring og nytt pass før bryllupsreisen ;)

Skrevet

Ingen bytte her i gården.. Han vil ikke inngå kompomiss og jeg er så glad i mitt navn. Dessuten har jeg lik bokstav i fornavn, mitt etternavn og hans etternavn så hadde jeg både tatt mitt og hans hadde mine initialer blitt feks mmm... Og mitt etternavn er beskyttet, liker det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...