AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #1 Skrevet 11. april 2015 Jeg overførte 300.000 i går kl 15, men de har fortsatt ikke kommet inn. Pengene ble overført fra Skandiabanken og skal inn i DNB. Må jeg vente helt til mandag? Anonymous poster hash: 0743e...7f3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #2 Skrevet 11. april 2015 Ja, det må du nok. Anonymous poster hash: 3868d...0e5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #3 Skrevet 11. april 2015 Huff, jaja. Men da får jeg mer tid på å bestemme meg for hvilke(t) fond jeg skal kjøpe. Anonymous poster hash: 0743e...7f3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #4 Skrevet 11. april 2015 Huff, jaja. Men da får jeg mer tid på å bestemme meg for hvilke(t) fond jeg skal kjøpe. Anonymous poster hash: 0743e...7f3 Lurt. 👌Anonymous poster hash: 8b532...572
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #5 Skrevet 11. april 2015 Jeg overførte 300.000 i går kl 15, men de har fortsatt ikke kommet inn. Pengene ble overført fra Skandiabanken og skal inn i DNB. Må jeg vente helt til mandag?Anonymous poster hash: 0743e...7f3 Du har sjekket om du har overført riktig? Jeg blir alltid nervøs å overføre store summer om gangen, så jeg deler det opp i småbeløp som 50tusen om gangen. Anonymous poster hash: 07014...28a 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #6 Skrevet 11. april 2015 Jeg overførte 300.000 i går kl 15, men de har fortsatt ikke kommet inn. Pengene ble overført fra Skandiabanken og skal inn i DNB. Må jeg vente helt til mandag? Anonymous poster hash: 0743e...7f3 Du var for sent ute med betalingen, og pengene bør fortsatt ligge synlig på din konto i Skandiabanken. Fra bankens sider: For regninger som blir registrert i nettbanken på en fredag etter klokken 13:50, starter vi behandlingen av regningene mandag klokken 00:25. Mottakers konto blir godskrevet mandag morgen fra klokken 05:30 og utover. Anonymous poster hash: cd7ec...539 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #7 Skrevet 11. april 2015 Du har sjekket om du har overført riktig? Jeg blir alltid nervøs å overføre store summer om gangen, så jeg deler det opp i småbeløp som 50tusen om gangen.Anonymous poster hash: 07014...28a Da er det jo seks ganger større for å overføre noe feil da Bedre å ta copy paste av kontonummer og kid og se over flere ganger så man er helt sikker på at alt er riktig. Anonymous poster hash: cd7ec...539 6
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #8 Skrevet 11. april 2015 Det hender jeg deler opp når jeg overfører beløper fra 500.000 og oppover. Anonymous poster hash: 0743e...7f3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #9 Skrevet 11. april 2015 Da er det jo seks ganger større for å overføre noe feil da Bedre å ta copy paste av kontonummer og kid og se over flere ganger så man er helt sikker på at alt er riktig. Anonymous poster hash: cd7ec...539 Vet du? Min far har klart å overføre ett stort beløp til feil konto en gang og han fikk det ikke tilbake. 50tusen er mer levelig å miste enn 500tusen Anonymous poster hash: 07014...28a
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #10 Skrevet 11. april 2015 Vet du? Min far har klart å overføre ett stort beløp til feil konto en gang og han fikk det ikke tilbake. 50tusen er mer levelig å miste enn 500tusen Anonymous poster hash: 07014...28a Gå inn i nettbanken din og forsøk å skrive et siffer feil i et kontonummer. Hva ser du? Du skal ha bra flaks for å treffe et nummer som faktisk er i bruk. Må du i tillegg taste inn en kid er det nesten umulig å få sendt det feil. Jo da , det FINNES sikkert noen som får Lotto tre ganger på rad... Anonymous poster hash: d47d7...668 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #11 Skrevet 11. april 2015 Hvor mange kontonr finnes det? Er jo 100 milliarder mulige kombinasjoner, så hvis det bare er 5 millioner som er i bruk så skal man ha skikkelig uflaks for å taste feil. Anonymous poster hash: 0743e...7f3
nojac Skrevet 12. april 2015 #12 Skrevet 12. april 2015 (endret) Vet du? Min far har klart å overføre ett stort beløp til feil konto en gang og han fikk det ikke tilbake. Slike historier er vanligvis en bløff fra de som trenger en grunn for ikke å kunne betale gjelden sin eller har spilt vekk pengene sine. Alle har hørt om slike historier, men nesten ingen har opplevd det selv. "Har du ikke fått pengene jeg skyldte deg? Oi sann, jeg har visst tastet et tall feil i kontonummeret......" Hvis du taster ett siffer feil vil kontonummeret alltid bli ugyldig. Tilsvarende med KID. (Og med fødselsnummer) Men denne tråden handlet jo bare om en som hadde lagt inn betalingen for seint,... Endret 12. april 2015 av nojac 6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #13 Skrevet 12. april 2015 Skal man overføre kjempestore beløp så sjekker man selvsagt at alt er riktig før man trykker på knappen. Nøye, og flere ganger. Å dele opp beløpet mangedobler sjansen for å gjøre noe feil. Anonymous poster hash: cd7ec...539
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #14 Skrevet 12. april 2015 Det hender jeg deler opp når jeg overfører beløper fra 500.000 og oppover. Anonymous poster hash: 0743e...7f3 Jada. Dette gjør du jo daglig. Anonymous poster hash: b5cd6...16f
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #15 Skrevet 13. april 2015 Jada. Dette gjør du jo daglig. Anonymous poster hash: b5cd6...16f I wish, lol. Skjer som regel bare i forbindelse med kjøp og salg av bolig. Anonymous poster hash: 0743e...7f3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #16 Skrevet 13. april 2015 Slike historier er vanligvis en bløff fra de som trenger en grunn for ikke å kunne betale gjelden sin eller har spilt vekk pengene sine. Alle har hørt om slike historier, men nesten ingen har opplevd det selv. "Har du ikke fått pengene jeg skyldte deg? Oi sann, jeg har visst tastet et tall feil i kontonummeret......" Hvis du taster ett siffer feil vil kontonummeret alltid bli ugyldig. Tilsvarende med KID. (Og med fødselsnummer) Men denne tråden handlet jo bare om en som hadde lagt inn betalingen for seint,... http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Fikk-500000-kr-etter-tastefeil-i-nettbank-6438579.html Anonymous poster hash: 07014...28a
nojac Skrevet 13. april 2015 #17 Skrevet 13. april 2015 På tross av at systemene kontinuerlig forbedres, er det vanskelig å lage et system som eliminerer muligheten for feiltasting fra kunden fullstendig. Et forslag er at at kontoeiers navn kommer opp automatisk ved overføring. Men da er en redd for at denne informasjonen skal kunne misbrukes, selv om kontonummer normalt ikke holdes hemmelig. Banken fikk i det aktuelle tilfellet en del kritikk for uheldige rutiner, bl.a, at et ekstra siffer bare ble sløyfet i stedet for å gi feilmelding. Slik det nå er, er det sannsynligvis lettere å få 7 rette i Lotto to ganger på rad enn å miste et pengebeløp ved feiltasting. Først skal du være ekstremt uheldig ved å finne et eksisterende kontonummer ved feiltasting. Systemet med kontrollsiffer gjør at du må taste minst to tall feil, og disse tallene må "oppheve hverandre" slik at kontollsifferet blir riktig. Og selv om kontrollsifferet stemmer, vil de fleste teoretisk mulige nummer ikke være i bruk. Så må den kontoen du overfører pengene til være eid av en uhederlig person som velger å bruke opp pengene før du rekker å reagere, og så ikke er betalingsdyktig. Det finnes jo en del slike, men det store flertallet vil gjøre opp for seg uten å ville risikere tiltale. Det HAR skjedd ved et par anledninger, men man bør ikke bekymre seg stort over denne risikoen. Men det er uansett all grunn til å sjekke kontonummeret nøye før man sender betalingen av sted.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #18 Skrevet 13. april 2015 Jeg jobber i bank, og det er faktisk ikke rent sjelden at vi blir kontaktet av personer som har tastet feil kontonummer. Enten våre kunder, eller personer som ved en feil har overført til en av våre kunder. Betalingen med KID skal ser MYE til for at skal gå galt. Som innlegget over nevner er det kontrollsiffer som gjør at de aller fleste feiltastinger blir stoppet uten å gå gjennom. Betalingen uten KID derimot er det ingen sjekk av, og så lenge kontonummeret som blir tastet inn er aktivt går betalingen gjennom. Så sant mottaker er villig til å tilbakeføre beløpet er det ikke noe problem, men vi opplever flere ganger årlig at mottaker IKKE gjør dette frivillig (enten fordi banken ikke får tak i kontoeier, eller fordi vedkommende etter gjentatte henvendelser ikke returnerer beløpet/godkjenner at banken gjør det). Da er det en tyngre prosess som må gå via politiet for å få pengene igjen. Moralen er st overfører du uten KID så trippelsjekk, er det med KID er risikoen liten. Anonymous poster hash: 1cf64...0a0 1
nojac Skrevet 13. april 2015 #19 Skrevet 13. april 2015 Betalingen med KID skal ser MYE til for at skal gå galt. Som innlegget over nevner er det kontrollsiffer som gjør at de aller fleste feiltastinger blir stoppet uten å gå gjennom. Betalingen uten KID derimot er det ingen sjekk av, og så lenge kontonummeret som blir tastet inn er aktivt går betalingen gjennom. Vi er enige om at kontonummeret også har kontrollsiffer, ikke sant? Så de aller fleste feiltastinger (og ALLE som bare har ETT siffer feil) vil gi ugyldige nummer. Men at dette KAN skje er udiskutabelt.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #20 Skrevet 14. april 2015 Betalingen med KID skal ser MYE til for at skal gå galt. Som innlegget over nevner er det kontrollsiffer som gjør at de aller fleste feiltastinger blir stoppet uten å gå gjennom.Anonymous poster hash: 1cf64...0a0 Vi er enige om at kontonummeret også har kontrollsiffer, ikke sant? Så de aller fleste feiltastinger (og ALLE som bare har ETT siffer feil) vil gi ugyldige nummer. Men at dette KAN skje er udiskutabelt. Både kontonummer og KID har kontrollsiffer som siste siffer. Dette beregnes på samme måte for både kontonr og KID. Det er derfor like sansynlig å taste et gyldig feil kontonummer som et gyldig feil KIDnr. Dvs at klarer du dette så bør du levere lottokupongen med en gang. Anonymous poster hash: e8bec...78e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå