Gå til innhold

Svigermor hakket på barnet mitt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så selv med 6 barn så har ikke du erfart at barn er ulike :sjokkert:Anonymous poster hash: cd506...501

Selvfølgelig er de ulike. Men det jeg skrev var at alle jentene var bleiefrie da de var tre år.

Men det har variert med over et år mellom de også.

Anonymous poster hash: 8c411...5f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når barnet går på do hjemme så er det jo veldig rart at du ikke lar henne gå på do hos andre. Skal man slutte med bleie så skal man slutte...ikke vits å la henne noen steder gå uten og noen steder med. Barnet må jo lure på hva greien er..."nå skal du til farmor og da må du ta på bleie igjen"...som om hun ikke får lov å gå uten når hun er vekke.

Man må jo lære barnet at bleien skal sluttes med og derfor bli borte i alle sammenhenger. Din svigermor klarer nok å hjelpe henne til toalettet.

• Liker 5
Skrevet

Når barnet går på do hjemme så er det jo veldig rart at du ikke lar henne gå på do hos andre. Skal man slutte med bleie så skal man slutte...ikke vits å la henne noen steder gå uten og noen steder med. Barnet må jo lure på hva greien er..."nå skal du til farmor og da må du ta på bleie igjen"...som om hun ikke får lov å gå uten når hun er vekke.

Man må jo lære barnet at bleien skal sluttes med og derfor bli borte i alle sammenhenger. Din svigermor klarer nok å hjelpe henne til toalettet.

Enig i dette! Ingen grunn til at barnet trenger bleie når det skal bort. Eller det har ihvertfall ikke våre gjort…

• Liker 1
Gjest pandabjørnen
Skrevet

Alle barn er forskjellige, så når de gir seg med bleie er veldig individuellt. Våre to jenter sluttet begge to med bleie rundt 2,5 år, den ene 2 år 2 mnd og den andre på dagen 2 år og 6 mnd. Det gjaldt både dag og natt, og noen "uhell" har utrolig nok aldri vært for noen av dem, men vi har ofte passet på og vært hyppig på toalettet med dem, både hjemme og borte, her må en være konsekvent om en skal få den rette fremgangen.

Det som forundrer meg mest her Ts, er at du ikke setter på plass den svigermoren din en gang for alle, eller ikke minst hva med din mann? Tør han ikke si noe til henne ang. dette han heller?

Jeg legger merke til overskriften din også, "Barnet Mitt", er dere ikke to om dette når du skriver svigermor?

Hun mener det sikkert godt (men det er måten hun sier ting på jeg reagerer på og ikke hadde godtatt), og jeg er faktisk enig i at barnet burde kommet litt lenger ang. det og slutte med bleier nå. Her må du være mer konsekvent, bleia bør ikke på bare for at dere skal bort, ved å ta hyppige toalett besøk (både hjemme og borte) så blir det en vane for barnet og faktisk benytte toalettet når hun må på do.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ditt barn, og svigermor har ingenting med om når barnet DITT slutter med bleie! Hun skal være en bestemor som koser seg med barnebarnet sitt, og la foreldrene ta seg av oppdragelsen!

Anonymous poster hash: fbf1e...494

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir faktisk veldig overrasket over mange av svarene. Det er ikke greit dersom svigermor maser om dette hele tiden. Dere er jo i trening, så det er bare spørsmål om tid før barnet blir tørt :) Det er deres barn, og dere kjenner det best!

Det må gå an å si ifra at det ikke er greit at svigermor blander seg, og maser. Hvis hun er bekymret, kan hun snakke med dere på to-/tremannshånd, ikke mase mens barnet hører på.

Man hører hele tiden at man aldri skal sammenligne barn, og at alle barn er egne individer som skal respekteres ift utvikling. Men så fort det kommer til bleiebruk, skal man plutselig sammenligne med alt og alle. Dobbeltmoral til de grader!

Senk skuldra, og fortsett med treningen. Alle barn slutter med bleie til slutt!

• Liker 1
Skrevet

Det er da ikke barnets feil at han får på bleie når han skal til bestemor. Har hun noe å si, så får hun si det til deg eller sønnen sin!

Er det pga at du er redd for uhell i svigermors sofa at han får bleie på? Eller er det lang kjøretur? I såfall kan dere jo ta av bleien når dere er fremme og så ta han på do der.

AnonymBruker
Skrevet

De fleste barn slutter med bleie når de er klar for det selv, så er det opp til foreldrene å legge tilrette for det slik det virker som dete gjør TS :)

Jeg har jobbet som assistent i barnehage i mange år og min personlige mening er at masing ikke har noe for seg, og ofte gjør det bare ting værre.

Mange som kommer med forespørsel om vi kan sette de på do hver halvtime feks. fordi ungen skal slutte med bleie. Det som skjer da er jo bare at ungen blir plassert på do og tilfeldigvis tisset der og ikke i trusa. De har jo ikke noe kontroll på det selv.

Stå på ditt TS og hold deg unna svigermor en stund. Ting skal bli så problematisert hele tiden! Om barna ikke har sluttet med bleie *da og da* så er det liksom noe fryktelig galt og man må sette himmel og jord i bevegelse for å få bukt med problemet! Men barn er jo forskjellige og alle kan ikke være tidlig ute/ etter skjema med alt 😉

Anonymous poster hash: 9c6b6...121

• Liker 2
Gjest Mythic
Skrevet

Det er slett ikke uvanlig at 3-åringer bruker bleie, enten hele tiden, eller i enkelte situasjoner. Å bli bleiefri handler om mye mer enn opplæring, hjernen skal bli moden nok til å koble det å kjenne at man må på do, klare å holde seg bittelitt, for så å kunne si fra/gå på do. At folk maser og kjaser mye om det, kan gjøre situasjonen verre. Jeg hadde blitt veldig tydelig med svigermor!

Jeg jobber på storbarnsavdeling i barnehage, og av 40 barn, har vi nå fortsatt 3-4 som ikke er bleiefrie enda, og 3-4 som bruker bleie i utetiden og på tur. Det er slett ikke uvanlig at til og med 4-åringer fortsatt må bruke bleie i utetiden eller på tur.

AnonymBruker
Skrevet

Merk deg at hun skrev om jentene - guttene ble det ikke sagt noe om....!

Anonymous poster hash: 03717...0b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner igjen slik hakking fra min mor. Jeg sa at slike stikk og kommentarer fikk hun slenge til meg istedet hvis hun følte det nødvendig. Jeg ville ikke at barnet skulle bli hakket på av sin egen bestemor, og det hjalp absolutt ikke på avvenningen! Hun var overraskende nok enig.

Anonymous poster hash: 6d46c...5de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde do-skrekk, og turte ikke slutte med bleie før jeg var 5-6 år :fnise: Ok, kanskje 6-7 år.

Vi hadde en kjempestor do hjemme, og den var veldig høy og ekkel å sitte på, jeg var redd for å dette oppi den.

Fikk også en vond assosiasjon til doen pga mas om at jeg måtte slutte med bleie, og at det var noe unormalt med meg. Husker engang jeg satt og hylgrein inne på badet pga trusler om at det var en lege ute i stua som skulle snakke med meg hvis jeg ikke gikk på do. Dette førte selvsagt ikke til at jeg gikk på do.

Det som til slutt hjalp var at jeg ble eldre og etterhvert forstod av meg selv at doen ikke virket så skummel lenger (siden jeg ikke fikk hjelp til å prate ut om mine frykter).

+ At foreldrene mine til slutt gikk over til motivasjon og belønningsprat om at det var en superstor godteripose som ventet på meg den dagen jeg valgte å gå på do.

- Hilsen et barns perspektiv :P

Som voksen har jeg forresten kjeftet på foreldrene mine for dette :P Det perfekte for meg hadde nok vært en sånn "barnedo" som jeg ser noen har på sine bad. Eventuelt mer motivasjonsprat.

Anonymous poster hash: 99255...b57
AnonymBruker
Skrevet

Takker for forståelse tross en litt innviklet forklaring :P

Jeg sier det til henne ofte! At hun ikke kommer til å slutte noe fortere av at hun maser sånn.. Det virker som at hun ikke vil høre, og bare kommer med kommentarer som at sønnen hennes sluttet da han var to, at hun er altfor stor til bleie osv..

Anonymous poster hash: ad644...efd

Hun er jo faktisk altfor stor for bleie.

Anonymous poster hash: 8b70b...d7e

AnonymBruker
Skrevet

Barn klarer det du lærer de opp til om du starter tidlig nok. Om de klarer å do-trene babier som nettopp har kommet til det stadiet at de klarer å løfte hodet sitt selv (som de gjør i kina med stor suksess i alle år), så klarer en 3 åring fint å lære seg å gå på do.

Det kommer ned til hva DU er villig til å gjøre av innsats for at barnet skal klare dette. Er du ikke så nøye på det så tar det selvsagt lang tid.

Jeg tisset på meg selv til jeg var 7 år ... så det kan være andre problemer enn at de ikke gidder å slutte å bruke bleie ...

Anonymous poster hash: 6451a...e61

AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper iallfall ikke med tomme trusler og mas ... det gjør vondt værre for de det gjelder.

Selv om barnet slutter med bleie etter trusler og mas, vil barnet få en vond erfaring med dette.

Jeg mener man må ta skjeen i en annen hånd, og la barnet selv finne ut av at nå må jeg slutte med bleie.

Anonymous poster hash: 6451a...e61
Skrevet (endret)

Det er forskjellige meninger på hvor lenge det er greit at et barn bruker bleie og at alle barn er forskjellige, men foreldrene tar det i demmes tempo og kjenner nok barnet sitt best. At svigermoren presser barnet på den måten, kan gjøre det hele enda verre og få barnet til å bli usikker. Dette er opp til foreldrene å avgjøre, uten at noen blander seg inn i det

Endret av carolinesh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...