Gå til innhold

Sykkel med bare 3 gir?


Anbefalte innlegg

Det er din mer eller mindre uttalte påstand om at man MÅ ha minst 21 gir som får meg til å synes det er snobberi, ikke at noen ønsker seg det.

Det var ikke utilstrekkelig for meg, selv i bratte bakker.

Jeg syklet hver dag i mange år på sykler med tre eller færre gir, gikk sjelden av i motbakker, og har ikke - og har heller aldri hatt - kneskader. Derimot kom jeg i veldig god form.

Det er ingen mening i at du skal proklamere treningsregimet ditt som allmengyldig sannhet overfor en som bare vil ha et fremkomstmiddel som ikke er motorisert.

Anonymous poster hash: b7ef1...57d

Jeg har ingen problemer med å se at TS skal bruke sykkelen til transport, ikke trening. Det er allikevel min mening, basert på å ha brukt sykkelen til det meste av transport på kortere strekninger hele livet, at det vil gi større sykkelglede å ha gir nok til å alltid ha passelig utveksling.

Jeg tenker også på at TS er kvinne, og kvinner har ikke like mye eksplosiv styrke i beina, som man trenger hvis man skal tråkke opp en bakke med for tungt gir.

En sykkel med 24 gir må nødvendigvis ha utvendige girvekslere, som gir flere bevegelige deler, og dermed blir sykkelen fortere slitt. Det betyr ikke at den har dårligere kvalitet enn en med navgir, det er konstruksjonen som gjør at det må være sånn.

Slik jeg ser det er det komfort å kunne gire ned hvis det blir kraftig motvind på flatene. Eller at jeg må stoppe for rødt lys i motbakke, da girer jeg ned først slik at jeg slipper å starte i motbakke med tungt gir og bruke lang tid på å komme over krysset.

Girvekslerne må byttes etter 2-3 vintre, men den prisen betaler jeg gladelig for komforten og sykkelgleden girene gir.

TS: Et viktig spørsmål er om sykkelen med åtte gir har dameramme eller herreramme. Som tidligere nevnt blir en dameramme tyngre og mindre stiv, slik at det går treigere å komme seg fram.

Jeg synes et viktig element i sykkelglede er at det ikke kjennes blytungt å komme seg rundt. Hverdagssykkelen min er selvsagt ikke så lett og stiv som raceren, men med 12,5 kg kommer jeg ganske langt per tråkk.

EDIT: Retta noen skrivefeil. Det blir lett feil på mobilen.

Endret av Wiggins
  • Liker 1

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har ingen problemer med å se at TS skal bruke sykkelen til transport, ikke trening. Det er allikevel min mening, basert på å ha brukt sykkelen til det meste av transport på kortere strekninger hele livet, at det vil gi større sykkelglede å ha gir nok til å alltid ha passelig utveksling.

Jeg tenker også på at TS er kvinne, og kvinner har ikke like mye eksplosiv styrke i beina, som man trenger hvis man skal tråkke opp en bakke med for tungt gir.

En sykkel med 24 gir må nødvendigvis ha utvendige girvekslere, som gir flere bevegelige deler, og dermed blir sykkelen fortere slitt. Det betyr ikke at den har dårligere kvalitet enn en med navgir, det er konstruksjonen som gjør at det må være sånn.

Slik jeg ser det er det komfort å kunne gire ned hvis det blir kraftig motvind på flatene. Eller at jeg må stoppe for rødt lys i motbakke, da girer jeg ned først slik at jeg slipper å starte i motbakke med tungt gir og bruke lang tid på å komme over krysset.

Girvekslerne må byttes etter 2-3 vintre, men den prisen betaler jeg gladelig for komforten og sykkelgleden girene gir.

TS: Et viktig spørsmål er om sykkelen med åtte gir har dameramme eller herreramme. Som tidligere nevnt blir en dameramme tyngre og mindre stiv, slik at det går treigere å komme seg fram.

Jeg synes et viktig element i sykkelglede er at det ikke kjennes blytungt å komme seg rundt. Hverdagssykkelen min er selvsagt ikke så lett og stiv som raceren, men med 12,5 kg kommer jeg ganske langt per tråkk.

EDIT: Retta noen skrivefeil. Det blir lett feil på mobilen.

Jeg tror ikke du VIL se noen andres perspektiv.

Det er helt greit at du mener det du mener, men det virker som om du ser på oss som mener noe annet som dumme. Det er mest det jeg reagerer på.

Jeg ville i hvert fall gladelig ha hatt en tung sykkel med få gir heller enn en hvor jeg måtte bytte girvekslere og slikt hvert andre til tredje år.

Til mitt bruk ville det vært idiotisk å gå til anskaffelse av det du anbefaler.

Hvor langt jeg kommer pr. tråkk er meg revnende likegyldig. Sykkel er for meg et hyggelig fremkomstmiddel, og ikke en vitenskap eller identitet, og i hvert fall ikke noe statusobjekt.

Anonymous poster hash: b7ef1...57d

  • Liker 2
AnonymBruker

Hei sykkelsnobber!

Jeg vokste opp med sykler med to gir (man måtte tråkke bakover, og derved bremse, for å skifte gir). Det gikk helt fint, og konsekvensen var at jeg fikk sterke, veltrente ben.

Etter hvert fikk jeg en sykkel med tre gir. Den var fantastisk, og alt ble så mye lettere.

Man må ikke ha mer enn tre gir for å komme seg frem. Er det ikke greit å få bitte litt trening av å forflytte seg da? Jeg er lei dette utstyrssnobberiet.

Anonymous poster hash: b7ef1...57d

Tenker helt likt med deg, hva vi MÅ ha har tatt helt av. Er så gammel at jeg til og med har hatt sykkel uten gir. Kom meg helt fint fram da også. Foretrekker selv 3 gir og vedlikeholdsfri pedal bakbremse. Alt det nye er alt for pinglete og skranglete for meg. Skjønner selvsagt at enkelte liker å konkurrere med biler, det gidder ikke jeg.

Anonymous poster hash: 73037...0be

  • Liker 1
AnonymBruker

Jeg har ingen problemer med å se at TS skal bruke sykkelen til transport, ikke trening. Det er allikevel min mening, basert på å ha brukt sykkelen til det meste av transport på kortere strekninger hele livet, at det vil gi større sykkelglede å ha gir nok til å alltid ha passelig utveksling.

Jeg tenker også på at TS er kvinne, og kvinner har ikke like mye eksplosiv styrke i beina, som man trenger hvis man skal tråkke opp en bakke med for tungt gir.

En sykkel med 24 gir må nødvendigvis ha utvendige girvekslere, som gir flere bevegelige deler, og dermed blir sykkelen fortere slitt. Det betyr ikke at den har dårligere kvalitet enn en med navgir, det er konstruksjonen som gjør at det må være sånn.

Slik jeg ser det er det komfort å kunne gire ned hvis det blir kraftig motvind på flatene. Eller at jeg må stoppe for rødt lys i motbakke, da girer jeg ned først slik at jeg slipper å starte i motbakke med tungt gir og bruke lang tid på å komme over krysset.

Girvekslerne må byttes etter 2-3 vintre, men den prisen betaler jeg gladelig for komforten og sykkelgleden girene gir.

TS: Et viktig spørsmål er om sykkelen med åtte gir har dameramme eller herreramme. Som tidligere nevnt blir en dameramme tyngre og mindre stiv, slik at det går treigere å komme seg fram.

Jeg synes et viktig element i sykkelglede er at det ikke kjennes blytungt å komme seg rundt. Hverdagssykkelen min er selvsagt ikke så lett og stiv som raceren, men med 12,5 kg kommer jeg ganske langt per tråkk.

EDIT: Retta noen skrivefeil. Det blir lett feil på mobilen.

Jeg går seriøst heller av sykkelen i tyngre motbakker og triller opp, enn å gjøre vedlikehold ut over vask og smøring så ofte som hvert 3. år!

For meg er det langt viktigere at sykkelen er "vedlikeholdsfri" enn at den gir vanvittig sykkelglede.

Jeg har syklet til jobb i flere omganger. Og har vel aldri hatt mer enn 7 gir.

Uansett kommer jeg ikke opp de lengste og bratteste bakkene på sykkelen. For jeg er faktisk i for dårlig form til å sykle bratte motbakker. Men jeg har aldri opplevd dette som noe problem.

Derimot har det vært fine mål på fremgang. (I dag kom jeg helt hit! Det er mye lenger enn for en uke siden. Og jammen klarte jeg ikke opp den ene bakken som er bratt, men ikke altfor lang, etter 2 uker med sykling.)

Dersom TS uansett vil ha en sykkel med bagasjebrett, kurv og kanskje litt handleposer og annet styr på etter hvert, er det da sykkelglede man er ute etter?

Jeg har måttet trille sykkelen på flatmark flere ganger, fordi den har vært "vinglete" med bæreposer og ryggsekker, og kanskje til og med en unge på. Men gjett om jeg var glad jeg hadde sykkelen, så jeg slapp å BÆRE alt sammen samme strekning.

TS, hvis du har lyst på en ordentlig damesykkel, som ser kul ut, har kurv, og du kan bruke til småtransport, så kjøp deg gjerne det!

Jeg liker å ha 7 gir. (Og navgir. Vedlikehold er som nevnt ikke noe for meg.) Det gir noen flere valg, men fortsatt følelsen av å være en "bysykkel".

Må nevne at jeg har teknisk utdannelse, og er praktisk anlagt. Jeg hadde klart å vedlikeholde en sykkel. Jeg VELGER allikevel å unngå det, fordi jeg ønsker å bruke tiden min på andre ting enn å skru sykkel.

Anonymous poster hash: a52ad...f8e

  • Liker 3

Annonse

AnonymBruker

Jeg kjøpte meg sykkel med 24 gear for noen år siden, og bruker 3 av dem. :ler:

Jeg liker ikke de letteste gearene, og råd om at jeg "må" sykle med 70-90 omdreininger i minuttet har jeg lært passer ikke meg.

Jeg liker ikke tråkke i full fart mens jeg knappest beveger meg framover, jeg liker å ha litt motstand på pedalene, og rolige tråkk.

For meg blir dette på samme måte som når jeg jogger.

Jeg er sterk, jeg er utholdende, men jeg er ikke rask.

Derfor sprinter jeg ikke, jeg løper rolig, og bruker heller litt mer tid på en gitt distanse.

Neste gang jeg skal ha meg sykkel vet jeg i alle fall hva jeg ikke har behov for. :ler:



Anonymous poster hash: 53a22...ff1
  • Liker 1
Gjest Godjente

Jeg har en damesykkel med tre gir, du blir sprek av det pga den er mye tyngre å tråkke med enn en med 21 gir.

Jeg elsker denne sykkelen for den har kurv og bagasjebrett som man kan ha varer på :) Og jeg er blitt sprek i oppoverbakkene også :)

Sykler lett forbi flere som tråkker som faen men ikke rikker seg av plassen pga en haug med gir :fnise:

Endret av Godjente
  • Liker 2
AnonymBruker

Tusen takk for mange svar! Syns det er hyggelig å høre at det er flere som har god erfaring med sykkel med få gir.

Jeg har ca 7-8km til jobb, og veien er rimelig flat asfalt. Ellers vil jeg sykle på butikken som ikke er langt unna og litt koseturer. Jeg har rett og slett bare lyst til å finne sykkelglede, bruke det som framkomstmiddel og kos. Miljøvennlig er det også :) Jeg er også interessert i en sykkel som det er LITE vedlikehold på :)

Det er disse to syklene jeg har sett på som jeg syns er finest til nå, men kommer kanskje til å fortsette å se litt til. De er kanskje litt tunge? Sykkelpikene har ihvertfall innmari mye fint! :)

http://www.sykkelpikene.no/products/creme-holymoly-white3girlxl

http://www.sykkelpikene.no/products/klassisk-bysykkel---electra-amsterdam-royal-8i-pearl-white-ladies

TS.



Anonymous poster hash: ed783...b33
Gjest Coolaid

Tusen takk for mange svar! Syns det er hyggelig å høre at det er flere som har god erfaring med sykkel med få gir.

Jeg har ca 7-8km til jobb, og veien er rimelig flat asfalt. Ellers vil jeg sykle på butikken som ikke er langt unna og litt koseturer. Jeg har rett og slett bare lyst til å finne sykkelglede, bruke det som framkomstmiddel og kos. Miljøvennlig er det også :) Jeg er også interessert i en sykkel som det er LITE vedlikehold på :)

Det er disse to syklene jeg har sett på som jeg syns er finest til nå, men kommer kanskje til å fortsette å se litt til. De er kanskje litt tunge? Sykkelpikene har ihvertfall innmari mye fint! :)

http://www.sykkelpikene.no/products/creme-holymoly-white3girlxl

http://www.sykkelpikene.no/products/klassisk-bysykkel---electra-amsterdam-royal-8i-pearl-white-ladies

TS.

Anonymous poster hash: ed783...b33

Jeg hadde ikke vært i tvil ! Kjøp den siste med 8 gir, topp kvalitet, topp design og topp til deg ! Det virker som om du har tenkt godt gjennom behovene dine og funnet en sykkeltype som passer for deg.

Å Sykle er en livsstil, derfor kjør din egen stil !

Det går fint an å ha 3 gir, men 7-8 er toppers og vil gi deg mange flere gode stunder.

Utrolig stilig sykkel :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...