Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hjalp min veninne og sendte henne min bacheloroppg. Nå angrer jeg, jeg ville jo hjelpe , men nå tenker jeg på en ting.. Er det ulovlig? Hvis hun hermer, får det konsekvenser? Får nesten ikke sove .... Hensikten var å hjelpe, men hva om min oppgave sprer seg? Det er en C oppgave på noe innenfor humanitære fag, ikke noe autorisasjonsgreie

Huff :(

Anonymous poster hash: 5b704...961

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir nok hennes problem hvis hu hermer. Blir hu tatt går det bare utover henne.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det blir nok hennes problem hvis hu hermer. Blir hu tatt går det bare utover henne.

Så jeg har ikke gjort noe gæli?

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg har ikke gjort noe gæli?

Jo, du har også gjort noe galt.

Du kan få straff for å hjelpe henne å fjuske.

Forbered deg på å stryke.

Anonymous poster hash: 9cb07...e17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Tuller du? :(

AnonymBruker
Skrevet

Er det samme fag dere tar? Du kan jo bare si at hun fikk den for lenge siden.

Anonymous poster hash: 991fb...514
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hjalp min veninne og sendte henne min bacheloroppg. Nå angrer jeg, jeg ville jo hjelpe , men nå tenker jeg på en ting.. Er det ulovlig? Hvis hun hermer, får det konsekvenser? Får nesten ikke sove .... Hensikten var å hjelpe, men hva om min oppgave sprer seg? Det er en C oppgave på noe innenfor humanitære fag, ikke noe autorisasjonsgreie

Huff :(

Det er ikke ulovlig å lese tidligere bacheloroppgaver. På BI feks blir A og B-oppgavene publisert og er lett tilgjengelig for andre elever. Veilederne oppmuntrer også elevene til å se på tidligere oppgaver (og deres litteraturlister) slik at man har en ide om hvordan oppgaven skal utformes og hva som forventes osv. Det er også en fin måte å finne frem til teoribøker. Mange oppgaver ligger og tilgjengelig på nett hos diverse skoler og universiteter. Det er også helt naturlig å lese andres oppgaver/artikler når man bedriver et forskningsarbeid (noe en bachelor forsåvidt er, på et lavt nivå). Det er kun din venninnes ansvar å holde seg unna plagiat, det har ikke noe med deg å gjøre. Pust ut :) Du er snill som vil hjelpe henne!

Anonymous poster hash: 3a0ec...9ce

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leverte min oppgave for 1 år siden .. Så stryker ikke nei...

AnonymBruker
Skrevet

Nei du vil ikke bli straffet, så sant din oppgave allerede er vurdert. Men aldri hjelp noen til å skrive sin oppgave, og i alle fall ikke hvis du ikke har levert din egen og fått sensur på den, for da kan det være dusom blir tatt for fusk.

Anonymous poster hash: dd98b...73b
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke ulovlig å lese tidligere bacheloroppgaver. På BI feks blir A og B-oppgavene publisert og er lett tilgjengelig for andre elever. Veilederne oppmuntrer også elevene til å se på tidligere oppgaver (og deres litteraturlister) slik at man har en ide om hvordan oppgaven skal utformes og hva som forventes osv. Det er også en fin måte å finne frem til teoribøker. Mange oppgaver ligger og tilgjengelig på nett hos diverse skoler og universiteter. Det er også helt naturlig å lese andres oppgaver/artikler når man bedriver et forskningsarbeid (noe en bachelor forsåvidt er, på et lavt nivå). Det er kun din venninnes ansvar å holde seg unna plagiat, det har ikke noe med deg å gjøre. Pust ut :) Du er snill som vil hjelpe henne!

Tusen takk for beroligende ord. Ja jeg mener at det er normen, men samboer skremte meg litt og her ligger jeg i senga, svett og søvnløs..

AnonymBruker
Skrevet

Nei du vil ikke bli straffet, så sant din oppgave allerede er vurdert. Men aldri hjelp noen til å skrive sin oppgave, og i alle fall ikke hvis du ikke har levert din egen og fått sensur på den, for da kan det være dusom blir tatt for fusk.

Anonymous poster hash: dd98b...73b

Leverte den for et år siden, som sagt. Hun tar den i år.

Gjest lillagubban
Skrevet

Selvfølgelig kan man dele bacheloroppgaven sin med andre, de fleste skoler har da alle bacheloroppgaver på biblioteket eller på nett også, tilgjengelig for alle å lese. Hvis venninna di ønsker å bruke noe du har skrevet kan hun godt det, så lenge hun siterer og oppgir kilder riktig.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for beroligende ord. Ja jeg mener at det er normen, men samboer skremte meg litt og her ligger jeg i senga, svett og søvnløs..

Slapp helt av :) du kan sove godt uten bekymring! Tenk heller på hvor deilig det er å være ferdig ;)

Skrevet

Når hu allerede har fått karakter på dette, så nei! Dette vil ikke gå utover deg!

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan man dele bacheloroppgaven sin med andre, de fleste skoler har da alle bacheloroppgaver på biblioteket eller på nett også, tilgjengelig for alle å lese. Hvis venninna di ønsker å bruke noe du har skrevet kan hun godt det, så lenge hun siterer og oppgir kilder riktig.

Takk for svar.... Jeg så selv etter tips på nettet, men tenkte at hvis høgskolen forstår at jeg har hjulpet henne med oppgaven at de tar kontakt med meg eller noe.. Huff.. For lite å tenke på , i guess

Gjest Haaploes
Skrevet

Det er da ikke ulovlig å hjelpe hverandre - i så fall ville det ikke eksistert kollokviegrupper.

Rent plagiat er selvfølgelig noe helt annet, men når alt kommer til alt er det venninnen din som bestemmer hva hun velger å levere.

Gjest Carmen.
Skrevet

Bacheloroppgaver ligger over alt på nett, skoler osv. Veilederen min oppfordret meg til å se på andres masteroppgaver når jeg skrev min oppgave....

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke ulovelig å lese andre sine oppgaver, for noe sprøyt. Dem kan du lese på biblioteket på skolen din. Plagierer hun deg så er det henne det går utover, ikke deg, du rår jo ikke over om hun driver plagiat eller ikke. Det er jo som å si at jeg som drømmer om å bli forfatter jukser om jeg leser verkene til andre forfattere:P Driver jeg avskrift derimot, så er det en annen sak. Du har ikke gjort noe galt:)

Anonymous poster hash: d3f46...340
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så... Spørsmålet er i realiteten om det er lov for folk som skriver bacheloroppgaver å studere det de skriver oppgave om? Det er da ikke noe som helst galt med dette, det som faktisk skjer her er at venninnen din har lest en tidligere bacheloroppgave underveis i sitt arbeid med sin egen bacheloroppgave.

Det er ikke akkurat noe problem at bacheloroppgaver kan være nyttige i ettertid, tvert imot er det vel mye av poenget med dem. Du har ikke sendt noe hemmelig, du har bare gitt henne en helt lovlig og grei kilde. Så må hun selvsagt ikke plagiere den, men det gjelder jo alle kilder.

Anonymous poster hash: 7ffa0...d7b
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er gale med å hjelpe andre?

Har lest og lånt en del bachhelor oppgaver KUN for å se utforming og forståelse, ikke et ord er kopiert.

Du skal ikke angre, det er fint å hjelpe andre!

Anonymous poster hash: 9a78a...956
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...