Gå til innhold

spiral

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på p-piøler i 3 år. Vurderer å skifte til spiral så jeg slipper å huske pillene....gruer meg til innsetting. Har hørt det er smertefullt. ....kan fastlegen ordne innsetting? Er det ofte blødninger i mnd etterpå? Må jeg kjøpe en spiral selv eller har fastlegen det?

Anonymous poster hash: dbc31...665

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fastleger skal kunne sette inn spiral, men jeg vil anbefale deg å gå til en gynekolog.
En gynekolog har mer erfaring med innsetting av spiral noe som gjerne gjør det mindre smertefullt.

Jeg fikk skikkelig "mens kramper", men helt overkommelig( jeg har født 2 barn, vet ikke om det kan ha noe å si på smertene). Fikk en resept på en kontroll slik at jeg kjøpte og hadde med spiralen da den skulle settes inn.

Jeg blødde litt første uken og hadde blodblandet utflod i ca 3 mnd etterpå(holdt med truseinnlegg).
Etter dette har jeg ikke hatt en eneste blødning (ca 5 mnd siden) :danse:

Skrevet

Har du født barn før? Søstra mi satte inn spiral etter å ha født 2 barn, hun merka det ikke engang. Tror det er individuelt. Hvis livmorhalsen er trang, kan det jo kjennes. Men det er jo kortvarig smerte. Ta to paracet å hopp i det :)

Legen skriver ut resept, du går på apoteket å henter spiralen og kommer tilbake til legen så han setter den inn. Noen kan få forverring av blødning, mens noen mister blødningen. Dette er så innmari individuelt, slik som med alle medisiner.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å sette den inn hos en erfaren gynekolog, det har alt å si for hvor vondt det gjør.

Anonymous poster hash: e6fc7...bf7
AnonymBruker
Skrevet

Noen fastleger er godt trent og erfarne med innsetting av spiral.

Noen pasienter synes det er smertefullt, andre sier det var en bagatell. Hva ts synes må hun erfare for å kunne fortelle oss.

Du må ha resept, og det er best å sette den inn helt på slutten av en mens. Mulig du kan ringe fastlegekontoret ditt og spørre om de kan skrive en resept til deg uten at du må betale for å komme på time, for å få resept.

Anonymous poster hash: e4d3c...9af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Obs, spiralen koster en del, særlig hormonspiral. Og alt må betales selv.

Skrevet

Men så varer de i 3-5 år ;) Men ja, engangsbeløpet blir litt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kobberspiral og betalte ingenting ekstra for den. Bare egenandel for vanlig legetime/gyn.

Anonymous poster hash: 78be1...169

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville sette inn spiral da kroppen min blir veldig ubalansert på hormonell prevensjon, men fikk beskjed om at ingen leger gjorde det, og at ventetiden på gynekolog var over ett år, så jeg måtte kjøpe min egen spiral på apoteket og oppsøke privatgynekolog.. Jeg bare.. Hæ..?

Skrevet

Jeg fikk satt inn hormonspiral for tre år siden, hos min fastlege. Det var litt ekkelt og småvondt, men ikke noe å bry seg med. 5 min med ekkelt hvert femte år tåler jeg ;-)

Jeg er så utrolig fornøyd med spiralen, har prøvd både p-pille, minipille og p-ring før og denne er sååå mye bedre. Den virker bare lokalt, så jeg har fremdeles eggløsning, og slipper de bivirkningene jeg fikk av pillen. I tillegg er den like sikker som sterilisering, og spør du meg, det aller beste: jeg har ikke hatt mensen på tre år! Det var en del spotting og kødd med syklusen de første to mnd ca, men etter det, ingenting. Har ikke engang truseinnlegg i huset :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk satt inn en kobberspiral som var for stor for min livmor (jeg har ikke født tidligere) hos min fastlege. Jeg hadde hyppige smerter og småblødninger med denne, eggløsning var skikkelig smertefull kombinert med blødninger, og de verste dagene under mensen var uutholdelige til tider. Fra å gå fra sparsommelig naturlig mensen med lite blødninger og smerter som varte i 6 dager varte mensen nå 10 dager... Undersøkte litt på egenhånd og fant ut at en ny kobberspiral som heter Gynefix hadde blitt lansert her til lands i fjor. Gikk til fastlegen og ba om henvisning til en av de sertifiserte gynekologene som kunne sette denne på plass.

Endelig kom dagen jeg skulle bytte, mensen hadde begynt og jeg hadde krampeaktige smerter i livmoren. Gynekologen satte lokalbedøvelse og det stakk litt da han satte på plass spiralen, men kjente ingenting etterpå, ei da lokalbedøvelsen gikk ut. Krampene jeg hadde tidligere på dagen var dessuten helt borte!

Årsaken til at smertene forsvant er nok at Gynefix festes i muskelen i livmoren da den ikke har en pinne på tvers som ordinære spiraler. Det er ofte disse pinnene som fører til krampeaktige smerter og småblødninger ettersom at de irriterer veggene i livmoren. Størrelsen på livmoren varierer fra kvinne til kvinne, og den trekker seg sammen og utvider seg i løpet av syklusen. Ergo så kan en pinne på tvers irritere lett. Dagen etter innsettelse har brukt å være den verste dagen i syklusen min mtp smerter og blødninger, men denne gangen hadde jeg NULL smerter, og sånn har det vært siden. Blødningen var fortsatt stor, men dette hadde jeg også regnet med. Gynefix skal imidlertid ikke påvirke blødningen, så jeg håper den går tilbake til normalen etterhvert. Jeg er riktignok ikke ferdig med mensen enda, men den holder på å gi seg nå og den skal være over i morgen. Dette lover veldig bra!

Jeg vil anbefale deg, og andre, å få satt inn Gynefix hvis du har små blødninger og ikke har født tidligere. I tillegg er det også kjekt å slippe hormoner, spesielt hvis hormonell prevensjon ikke fungerer for deg slik som for meg. Nå er det ikke alle gynekologer som er sertifiserte, men det ligger en liste på nett over hvilke som er det.

Anonymous poster hash: ad3a8...935
AnonymBruker
Skrevet

God prevansjon det, ifølge Funkygine. Fikk to barn på rappen med spiral.

Anonymous poster hash: 68929...fde
AnonymBruker
Skrevet

Koster ca. 1000 kr, varer i 5-7 år. Hvor mye koster ppiller i 5-7 år?! 4600kr for 5 år og 6440 for 7 år.

Anonymous poster hash: e6617...8be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...