Gå til innhold

Dårlig psykolog?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo har i mange år slitt med depresjoner og fikk endelig komme til en psykolog hos dps. Men føler jwg på en jeg ikke blir utfordra nok og at det ikke blir noen utvikling i behandlinga. Psykologen spør meg " hva ønsker du og snakke om i dag"? Føler det. Blir litt mye hvordan "har du det i dag", har prøvd og si til psykologen at jwg ønsker å forandre tankesettet og få noen mestringsstrategier, men føler jwg ikke når fram.

Hvordan har dere andre opplevd å være hos psykolog? Er det ikke litt psykolog sin jobb og sette opp litt tema og jobbe med. Jwg har også prøvd og si det er så mye at jeg ikke vet helt hva jeg ønsker å snakke om. Ble litt rotete, men takknemlig . Var noen timer hos psykolog gjennom nav, jeg var da mere utslitt etter timene. Men følte de hjelp mere på....

Anonymous poster hash: 64a9b...a32

Videoannonse
Annonse
Gjest gjestvest
Skrevet

Jeg har i flere år, som pårørende til en med psykiske plager, vært borti denne type problemstillinger.

Når ting hoper seg opp, blir for mye, kan en fort bli stresset: " Hvordan kan jeg få sagt alt på en gang, få ham til å forstå helheten. Dette går jo ikke ".

Det behøver du ikke. En psykolog skal være vant til å få din historie over tid. Du behøver ikke å stresse.

Når det er så mye, så må en ta en og en ting av gangen som kan få plass i timen. Hvis du ikke vet hvor du skal begynne kan du kaste ballen over til ham.Terapi er samarbeid. Du behøver ikke nødvendigvis å ta det fra begynnelsen. Be ham f.eks om å gi deg et ord. En hvilken som helst ord. Jeg er helt sikker på at utfra ordet han gir deg kan du komme på noe du kan snakke om. Så tar du det derfra.

Når det er sagt må han være litt mer med i timen enn det du beskriver her. Det er nemlig noe som heter: Oppmerksomt Nærvær. Som er en av psykologens største oppgaver. Han skal ikke kun sitte der, og stille spørsmål. Han skal også bidra med i samtalen. Han er din samtalepartner.

Nå vet ikke jeg hva slags plager du har, men om mestringsøvelser og endring av tankesett hjelper på plagene synes jeg det er underlig at din behandler ikke hjelper deg med disse. Kanskje det kan hjelpe å skrive det ned, og gi ham en lapp. Noen ganger kan det hjelpe om ting er skrevet ned. Du kan jo prøve på det :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en dårlig psykolog syntes jeg. Føler at han nesten stiller meg litt til veggs hver gang jeg er hos han, fordi han vil at jeg skal bruke medisiner noe jeg ikke føler at jeg trenger (er kun for konsentrasjonen sin del; jeg har ADD). Føler ikke at jeg kan snakke med han om det jeg har behov for, og jeg vil gjerne ha samtaleterapi som kan hjelpe meg med å konsentrere meg bedre - dette legger han heller ikke opp til selv om jeg ber om det.

Sykt kleint, men jeg har prøvd å bytta psykolog og da fikk jeg brev fra dps om at det var opp til nåværende psykolog å vurdere om jeg skulle fortsette behandling i dps?! Ærlig talt... ikke bare dårlig psykolog da, men systemet også..

Anonymous poster hash: 30c65...8b2
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det du må spørre om er om psykologen jobber kognitivt eller psykodynamisk. Hvis du er ute etter konkrete mestringsteknikker, så er det kognitiv terapi du bør søke. Psykodynamisk er mer i dybden, mer langsom, å se sammenheng mellom fortid og hvordan situasjonen er i dag osv.

Anonymous poster hash: 9a62c...05f

AnonymBruker
Skrevet

Hei takk for svar, ja jeg får prøve og spille ballen litt over til han. Må nesten forvente litt mer av en utdanna psykolog. Han sier han jobber utifrå kognetiv terapi, noe jeg ikke har sett så mye til. Han jeg var hos tidligere stilte mye mere spm ved ting. Hvorfor gjorde du sånn? Hva følte du da? Er det noe du kan gjøre ?

Har venta så lenge på og komme til dps, at jeg synes jeg kan stille litt krav. Hører jo om folk som har mye oppgaver og ting de må tenke på mellom timene. Men det har jeg ikke fått.

AnonymBruker
Skrevet

Hei takk for svar, ja jeg får prøve og spille ballen litt over til han. Må nesten forvente litt mer av en utdanna psykolog. Han sier han jobber utifrå kognetiv terapi, noe jeg ikke har sett så mye til. Han jeg var hos tidligere stilte mye mere spm ved ting. Hvorfor gjorde du sånn? Hva følte du da? Er det noe du kan gjøre ?

Har venta så lenge på og komme til dps, at jeg synes jeg kan stille litt krav. Hører jo om folk som har mye oppgaver og ting de må tenke på mellom timene. Men det har jeg ikke fått.

Dersom han jobber med et kognitiv utgangspunkt, er det dere sammen som skal lage en agenda for hver time sammen. Han kan selvsagt spørre hvordan det går, men timen skal drives fremover av en plan, ikke av dine assosiasjoner. Hvis du leser litt på kognitiv.no finner du masse god informasjon. Synes det er bra at du er litt frempå med egne tanker om hva du tror du trenger. :)

Anonymous poster hash: 3b51a...06f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...