Gå til innhold

Linsebrukere


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere hjelpe meg?

Jeg har brukt linser en relativt kort periode. Bruker i dagsliser, og kun noen timer hver gang (6-8 timer). Problemet er at jeg gang på gang får vondt i hodet og blir uvell når jeg bruker de. Tar jeg dem av, så forsvinner ubehaget etter en times tid.

I dag var jeg hos optikeren og forklarte problemet. Jeg tenkte at det kanskje kunne være feil styrke eller noe, men det var det visst ikke.

Er det vanlig å oppleve slikt? Kan det tenkes at jeg ikke har blitt vant til bruken, og at det derfor er ubehagelig? At det trengs en innkjøringsfase som jeg ikke har vært gjennom?



Anonymous poster hash: 5722e...b99
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere hjelpe meg?

Jeg har brukt linser en relativt kort periode. Bruker i dagsliser, og kun noen timer hver gang (6-8 timer). Problemet er at jeg gang på gang får vondt i hodet og blir uvell når jeg bruker de. Tar jeg dem av, så forsvinner ubehaget etter en times tid.

I dag var jeg hos optikeren og forklarte problemet. Jeg tenkte at det kanskje kunne være feil styrke eller noe, men det var det visst ikke.

Er det vanlig å oppleve slikt? Kan det tenkes at jeg ikke har blitt vant til bruken, og at det derfor er ubehagelig? At det trengs en innkjøringsfase som jeg ikke har vært gjennom?

Anonymous poster hash: 5722e...b99

Jeg bruker linser fast, men opplever det samme når jeg tar på briller. Hjernen er ikke vant til å tolke symsinntrykkene gjennom brillene mine, derfor oppleves det som ubehagelig. Men hos meg går det raskt over.

Så det kan nok godt være at det blir bedre :) Hva sa optiker?

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være det blir bedre når du begynner å bruke linsene mer. Jeg får fort vondt i hodet når jeg får lye linser med ny styrke, og om jeg plutselig går mye med briller. Om du blir vant til å bruke linsene hele dagen går det nok bedre.



Anonymous poster hash: f8ee0...a83
  • Liker 1
Skrevet

Da jeg begynte med linser fikk jeg beskjed om å starte med bare et par timer om dagen, og øke gradvis. Har du gjort det?

Gjest Uhumskheter
Skrevet

Jeg bruker linser fast, men opplever det samme når jeg tar på briller. Hjernen er ikke vant til å tolke symsinntrykkene gjennom brillene mine, derfor oppleves det som ubehagelig. Men hos meg går det raskt over.

Så det kan nok godt være at det blir bedre :) Hva sa optiker?

Samme her ang briller. Tar en liten stund, så er det bra igjen. Har det samme om jeg har brukt briller noen dager og så tar på linsene. Da er verden litt snurrete helt i begynnelse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke økt bruken gradvis nei. Kanskje det er det som er årsaken. Det er stund siden sist jeg brukte linser, så jeg skal forsøke det.

Da kan jeg starte med 1 time og øke med en liten time hver gang. Kanskje bruke de daglig?

Håper det er det som skal til.

Når jeg tenker meg om var det også noe ubehagelig og begynne med brillene.



Anonymous poster hash: 5722e...b99
Skrevet

Det kan jo være at du bruker de for kort hver gang slik at du ikke får bli vant til de før du tar de av igjen. Jeg hadde kanskje tatt en dag der du ikke skal noe spesielt og prøve å gå med dem hele dagen. Selvfølgelig med mindre de er ubehagelige på andre måter (stikker, smerte, røde, rennende øyne osv).

Skrevet

Har du astigmatisme, men så lite korrigering at du ikke får toriske linser som korrigerer for astigmatismen, kan du fort bli både kvalm og uvel ved linsebruk.
Har du relativt lik styrke på begge øynene kan du også ha driti på draget og satt feil linse på feil øye uten at du merker særlig mye til det annet enn slitne øyne, hodepine og generelt ubehag.

Og så er det ekkelt å ha linser på øynene når du ikke er skikkelig vant med det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skjeve hornhinner ja, og linser for det. Da er det vel kanskje det som skaper ubehaget.

Anonymous poster hash: 5722e...b99

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk med mine hele dagen helt fra start. De første 2 ukene var ubehagelige og ble sliten i hodet. Etter det har alt vært normalt.

Anonymous poster hash: d7e32...00a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skjeve hornhinner ja, og linser for det. Da er det vel kanskje det som skaper ubehaget.

Anonymous poster hash: 5722e...b99

Du bruker dagslinser?

Jeg bruker linser sånn ca. fast. Avlaster med briller noen ganger. Jeg har også skeive hornhinner, og bruker månedslinser.

Min optiker sa til meg at dersom man har skeive horhinner, så er det kun månedslinser som er optimalt. Jeg vet ikke om det stemmer, men dersom det gjør det, så kan det kanskje være derfor? Jeg fikk inntrykk av at dagslinser ikke kan korrigere det 100%

Anonymous poster hash: 4eca2...b83

Skrevet

Min optiker sa til meg at dersom man har skeive horhinner, så er det kun månedslinser som er optimalt. Jeg vet ikke om det stemmer, men dersom det gjør det, så kan det kanskje være derfor? Jeg fikk inntrykk av at dagslinser ikke kan korrigere det 100%

Anonymous poster hash: 4eca2...b83

Det kommer an på skjevheten.

Daglinser korrigerer ikke for mindre enn 0,75/-0,75 cylinder og heller ikke for alle akser, månedslinser kan korrigere for litt flere akser, men har man ikke skjeve nok hornhinner, finnes det ikke linser som kan korrigere for det.

Jeg har feks -0,25 cylinder og -75 akse, de verdiene har ikke de toriske daglinsene så jeg bruker vanlige daglinser uten hornhinnetilpasning og blir lett sjøsjuk hver gang jeg bytter fra linser til briller og omvendt.

Skrevet

Jeg hadde/har samme problem. Til å begynne med tok jeg en paracet så slapp jeg hodepinen. Nå får jeg hodepine hvis jeg har brukt briller en periode og begynner med linser igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...