Gå til innhold

Blodpropp i lungene


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har hatt blodpropp i lungene?

Hvordan ble du fulgt opp?

Hvor lenge gikk du på blodfortynnende?

Hadde du brystsmerter i etterkant?



Anonymous poster hash: 49996...20c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har hatt blodpropp i lungene?Hvordan ble du fulgt opp?Hvor lenge gikk du på blodfortynnende?Hadde du brystsmerter i etterkant? Anonymous poster hash: 49996...20c

Ja, jeg fikk blodpropp i lungene, dro til legevakt med sterke smerter, men ble diagnostisert med lungebetennelse. Gikk på antibiotika hjemme i 10 dager før jeg dro til fastlegen med samme smerter.

Ble innlagt med mistanke om LE, fikk det bekreftet at jeg hadde flere infarkt i lungene. Lang historie kort: gikk på fragmin i 5 måneder, deretter Xarelto livet ut! Jeg har fortsatt vondt der den verste proppen satt hvis jeg nyser, hikker eller anstrenger meg feil. Ikke noe å gjøre noe med.

Anonymous poster hash: 4a9d4...89c

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg fikk blodpropp i lungene, dro til legevakt med sterke smerter, men ble diagnostisert med lungebetennelse. Gikk på antibiotika hjemme i 10 dager før jeg dro til fastlegen med samme smerter.

Ble innlagt med mistanke om LE, fikk det bekreftet at jeg hadde flere infarkt i lungene. Lang historie kort: gikk på fragmin i 5 måneder, deretter Xarelto livet ut! Jeg har fortsatt vondt der den verste proppen satt hvis jeg nyser, hikker eller anstrenger meg feil. Ikke noe å gjøre noe med.

Anonymous poster hash: 4a9d4...89c

Kan jeg spørre hvorfor de bestemte at du skulle gå på Xarelto resten av livet? De fant ingen årsak hos deg heller? Har de sjekket at proppene er borte? Jeg synes det er så rart at det fortsatt skal være en del vondt, men det tok litt tid før de diagnostiserte meg riktig også, de trodde det var betennelse.

Anonymous poster hash: 49996...20c

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor de bestemte at du skulle gå på Xarelto resten av livet? De fant ingen årsak hos deg heller? Har de sjekket at proppene er borte? Jeg synes det er så rart at det fortsatt skal være en del vondt, men det tok litt tid før de diagnostiserte meg riktig også, de trodde det var betennelse. Anonymous poster hash: 49996...20c

Jo, det var 2 risikofaktorer som var avgjørende: faktor V leiden mutasjon og svangerskap/fødsel. Samt mye stillesitting. De bestemte at jeg skal gå på Xarelto livet ut fordi legene har gjort så mange feil og bommerter ifb med mine 4 sykehusinnleggelser perioden jeg hadde blodpropper, at de ikke tør annet. De innbiller seg at det er nødvendig, men jeg har skrevet ut den 200 sider lange journalen min og sett at det er legenes feil at jeg ble innlagt gang på gang på gang på gang med blodpropper. Om det er noe du kan forstå.

Ja - det er faktisk et stort problem at leger (særlig legevaktleger) diagnostiserer med lungebetennelse, tatt i betraktning at jeg nettopp hadde født, var det en merkelig konklusjon...

Anonymous poster hash: 4a9d4...89c

Skrevet

Ja - det er faktisk et stort problem at leger (særlig legevaktleger) diagnostiserer med lungebetennelse, tatt i betraktning at jeg nettopp hadde født, var det en merkelig konklusjon...

Anonymous poster hash: 4a9d4...89c

Da jeg ble innlagt med lungebetennelse få uker etter fødsel var blodpropp det første de sjekket for. De har virkelig gjort en slett jobb med deg.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg ble innlagt med lungebetennelse få uker etter fødsel var blodpropp det første de sjekket for. De har virkelig gjort en slett jobb med deg.

Ja, alle de 20 legene og overlegene jeg var borti gjorde en dårlig jobb. Jeg er så heldig å sitte igjen med PTSD da, etter all lidelsen på torturbenken i kjelleren på sykehusene. Men det er sant, det har flere leger påpekt, at det er et problem at mange diagnostiserer med lungebetennese når pasienten har lungeemboli. De må ta det mer på alvor, det kan jo potensielt være dødelig.

Jeg hadde 40 i feber, og fikk nesten ikke puste. Husker jeg utbrøt til et familiemedlem at jeg ikke trodde at lungebetennelse kunne gjøre så vondt. Men stolte på legen, da. Jeg tror leger generelt sett vet for lite om blodpropper.

Anonymous poster hash: 4a9d4...89c

Skrevet

Ja, alle de 20 legene og overlegene jeg var borti gjorde en dårlig jobb. Jeg er så heldig å sitte igjen med PTSD da, etter all lidelsen på torturbenken i kjelleren på sykehusene. Men det er sant, det har flere leger påpekt, at det er et problem at mange diagnostiserer med lungebetennese når pasienten har lungeemboli. De må ta det mer på alvor, det kan jo potensielt være dødelig.

Jeg hadde 40 i feber, og fikk nesten ikke puste. Husker jeg utbrøt til et familiemedlem at jeg ikke trodde at lungebetennelse kunne gjøre så vondt. Men stolte på legen, da. Jeg tror leger generelt sett vet for lite om blodpropper.

Anonymous poster hash: 4a9d4...89c

Jeg ble brukt som case for studenter fordi legen som hadde meg påpekte viktigheten ved nettopp det du forteller.

AnonymBruker
Skrevet

Jo, det var 2 risikofaktorer som var avgjørende: faktor V leiden mutasjon og svangerskap/fødsel. Samt mye stillesitting. De bestemte at jeg skal gå på Xarelto livet ut fordi legene har gjort så mange feil og bommerter ifb med mine 4 sykehusinnleggelser perioden jeg hadde blodpropper, at de ikke tør annet. De innbiller seg at det er nødvendig, men jeg har skrevet ut den 200 sider lange journalen min og sett at det er legenes feil at jeg ble innlagt gang på gang på gang på gang med blodpropper. Om det er noe du kan forstå.

Ja - det er faktisk et stort problem at leger (særlig legevaktleger) diagnostiserer med lungebetennelse, tatt i betraktning at jeg nettopp hadde født, var det en merkelig konklusjon...

Anonymous poster hash: 4a9d4...89c

Var legevaktlege som diagnostiserte min som betennelse også.. Sukk.. Gikk flere dager med det, og da er det kanskje derfor det er vondt nå i ettertid. Kjipt å slite med sånt når man såvidt er 30 år.

Får vel bare høre hva de sier neste gang jeg er der. Er på en måte redd de skal fjerne Xarelto, i tilfelle jeg skal få det igjen. Samtidig har jeg ikke lyst til å gå på tabletter resten av livet.

Jeg har ikke Leiden, men lupus antikoagulant eller hva det nå heter.

Anonymous poster hash: 49996...20c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble brukt som case for studenter fordi legen som hadde meg påpekte viktigheten ved nettopp det du forteller.

Ja, godt du i det minste ble tatt vare på.

Anonymous poster hash: 4a9d4...89c

AnonymBruker
Skrevet

Var legevaktlege som diagnostiserte min som betennelse også.. Sukk.. Gikk flere dager med det, og da er det kanskje derfor det er vondt nå i ettertid. Kjipt å slite med sånt når man såvidt er 30 år.Får vel bare høre hva de sier neste gang jeg er der. Er på en måte redd de skal fjerne Xarelto, i tilfelle jeg skal få det igjen. Samtidig har jeg ikke lyst til å gå på tabletter resten av livet.Jeg har ikke Leiden, men lupus antikoagulant eller hva det nå heter. Anonymous poster hash: 49996...20c

Ja, det kan være at det fikk utvikle seg så lenge hos deg at det lagde arr. Det kan faktisk føre til hjertesvikt, jeg var gjennom spirometriundersøkelse og var hos lungelege for å utelukke det. Men, det er jo arr, det gjør fortsatt veldig vondt der. Men det er noe du burde undersøke. Jeg er endel yngre enn deg, så skjønner følelsen din med at det er kjipt å slite med sånt når man er ung...

Det normale, er jo å gå på antikoagulant i 6 mnd - 12 mnd. Men i spesielle tilfeller der de anser risikoen for nye blodpropper som høy, vil de jo sette deg på langvarig medisinering. Xarelto er dog et bedre alternativ enn Marevan; man slipper INRkontroll og kan spise det man vil :)

Jeg har også et stent i benet, som øker sjansen for blodpropper, så hos meg er det jo gjentatte blodpropper (selvom det var legenes feil som seponerte Fragmin før INR lå i terapautisk nivå, faktisk en sak for NPE), genetisk mutasjon samt stent som gjør at jeg må bruke det livet ut.

Anonymous poster hash: 4a9d4...89c

Skrevet

Jeg fikk akutt blodpropp i lungene for et par år siden nå. Fikk ikke nok luft og besvimte, så ble raskt sykehusopphold på to netter, og deretter blodfortynnende (Xarelto) et halvt år, og støttestrømper i fire måneder. Ble jo selvfølgelig tatt mange tester på sykehuset, og en del oppfølgingstester mens jeg tok blodfprtynnende, men det ble aldri funnet noen årsak. P-piller ble utelukket som årsak, men måtte jo uansett slutte å gå på de, og det er den største konsekvensen for meg i etterkant.

Ellers har jeg heldigvis ingen plager i dag, bortsett fra at jeg ikke kan gå på den type prevensjon jeg helst har lyst på. Må ikke ta blodfortynnende mer, og jeg skal ikke ha noen høyere risk til å få blodpropp igjen enn andre. Men jeg skulle jo gjerne visst akkuday hvorfor jeg fikk det første gangen.. :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...