Gå til innhold

Til alle uoppmerksomme bilister...


kalle

Anbefalte innlegg

..og spesielt deg, kvinne i 50-årene, som holdt på å lage panserpynt av meg i dag:

Dra til nærmeste politistasjon eller vegvesenkontor, og lever inn sertifikatet ditt. Dersom du snakket sant da du sa at du var opptatt med passasjeren din, og derfor veivet ut i et kryss i den tro at jeg "bare" var en mopedist, så er ikke noen her i landet, eller verden forøvrig, tjent med at du har lov til å kalle deg sjåfør.

Og måten du fikk forklart meg misforståelsen på, vitner om et menneskesyn som skremte meg mer enn at jeg klarte å stoppe en halvmeter unna siden på bilen din; du trodde jeg sitat "bare var en mopedist".

Så, dersom jeg hadde kjørt moped istedenfor tung sykkel, men fremdeles hatt samme fart, så ville det ikke spilt noen rolle..?

For det første; en moped har ikke bremser. Den har noe som likner, men det er ikke hva man kaller bremser.

For det andre; en mopedist er som oftest mellom 16 og 18 år, og har som oftest ikke nubbesjans til å ha innarbeidet seg et reaksjonsmønster som redder dem ut av slike situasjoner som den du utsatte meg for i dag.

Så jeg ber instendig nok en gang; innse at du ikke har noenting på veien å gjøre. Det gikk bra denne gangen, det "pleier å gå bra" - som du fikk sagt - men en eller annen gang vil denne holdningen medføre at du må i en ubehagelig begravelse som kunne vært unngått.

..jeg forklarer denne nærmere når skjelvinga har gitt seg...

-Kalle-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:klappe:

Dette innlegget vet jeg maange bilister som burde lest. Blant annet du som kjørte på bilen min i 80, da jeg fikk motorstopp mitt i et kryss, og du hadde masse av tid til å bremse :-x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en ubehagelig opplevelse i dag. Kjørte på en ganske trafikert vei. De som kommer inn på denne veien har vikeplikt og bør bruke gasspedalen godt for å komme seg ut i veien.

Men i dag var det et eller annet menneske som ble stående uten å kjøre ut på veien. Bilen forran meg bremset ned for å slippe mennesket inn på veien. Jeg bremset selvsagt også, i den tro at bilen som kom fra siden skulle tråkke på gassen og komme seg inn.

Men da bilen var nesten ute i veien stoppet den opp. Helt klart en usikker bilist. Dette gjorde at bilen forran meg måtte stoppe helt opp. Fra ca 60 km/t til 0 km/t. Det samme måtte jeg. Både jeg og bilen forran bråstoppet og heldigvis kom det ingen tett bak meg.

Ble litt skjelven da ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kalle: :klappe:

Jeg er "bare en mopedist". Riktignok er jeg nærmere tredve og har hatt lappen på bil noen år, men fordi det er praktisk og billig å kjøre scooter i byen kjøpte jeg meg vespa i vår.

Jeg fikk noen advarsler på forhånd om at bilister kan være hensynsløse ovenfor mopeder/scootere men hadde ikke i min villeste fantasi ant at de skulle være så ille.

Jeg har full forståelse for at det kan være vanskelig å se en moped mot f.eks en bil og prøver derfor gjøre meg mest mulig synlig i trafikken, og prøver i tilegg å være 110% obs på hva alle andre skal foreta seg.

Men som sagt jeg vet at vi er små og kan lett forsvinne i blindsona, men når folk ikke tenker i det hele tatt så blir jeg så utrolig forbanna. Det skjer stort sett hver dag at noen kjører ut i ei rundkjøring eller et kryss rett foran meg, eller at noen foretar uvettige forbikjøringer, f.eks om veien deler seg og jeg skal rett frem så kan det komme en bak som kjører forbi i høyre feltet! Hallo!? Og dte er som regel ikke mye klaring fra bilen til meg heller.

Jeg skjønner at det kan være irriterende å ligge etter en moped i 90-sone. Mne ettersom jeg bruker scooteren i byen er det stort sett 50/60-soner jeg kjører i og scooteren går litt over 50 så da skulle man hvertfall ikke behøve å risikere liv for prisnippet det virker som mange har om aldri å ligge bak en moped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til dere gutter som råkjører og tar livsfarlige forbikjøringer, som igår... ( dere må sikkert kompensere for noe.... :hoho: ) SLOW DOWN! Sparer ikke mange sekunder uansett!! rånere.. :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har jo ubehagelige opplevelser nesten hver gang jeg er ute å kjører

virker som mange rett og slett gir faan i alle andre når de kjører..

bare de selv kommer seg frem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...