Gå til innhold

Besteforeldre som ikke respekterer regler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok.

Så følgende scenarie utspant seg i påsken.

Min datter på 7 år har nettopp begynt med "ukesoppgaver" som hun må gjøre for å få ukepenger.
Dette er enkle oppgaver, som å dekke på bordet, gå ut med søpla, rydde i lekene sine osv. Det er én oppgave hver dag, og hver oppgave gir 5,-.
Vi har snakket mye om at man ikke bare kan kjøpe alt man vil hele tiden, fordi da bruker man for mye penger. Om man har veldig lyst på noe, er det lurt å ønske seg det til jul/bursdag, eller å spare.
Det å spare til ting hun ønsker seg, har hun da muligheten til nå - når hun kan tjene 35,- i uken.
Dette har vi snakket mye med når bestepappa har vært hos oss også.

Så kommer vi til påsken:
Hun hadde fått med seg en liten lego oppover på hytta, som hun skulle bygge der. Og på baksiden av denne legoesken, var det bilde av større legoer.
Den ene av disse begynte hun å ønske seg veldig mye.
Onsdag, torsdag og fredag i påskeuken, så snakket vi mye om dette, om hvor lenge hun måtte spare, og hvor spennende det kom til å være å kjøpe dette med EGNE penger til slutt. Bestepappa var med å stemte i rundt dette.

Så kommer vi til påskeaften, og vi tok en tur til nærmeste kjøpesenter.
Og da, mens jeg er "uoppmerksom" et lite øyeblikk, kjøper bestepappa denne legoen til henne.
Hun blir selvfølgelig kjempe fornøyd, og alle tanker om å spare til noe som helst føyk rimelig kjapt ut av vinduet.

Jeg ble mildt sagt lite fornøyd, og ga bestepappa beskjed om at dette er fullstendig uakseptabelt. Han har vært med over lengre tid og fortalt hvor viktig det er å spare til ting man ønsker seg, også ødelegger han hele greia i løpet av noen få minutter.

Hvordan ville dere reagert?

Anonymous poster hash: 72b9a...950
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge reglene respekteres ellers så er det vel ikke noe galt i en liten treat på påskeaften. Barn blir bortskjemte av å få alt de peker på over tid, men sjelden av å få noe på høytidsdager.

Anonymous poster hash: 1878a...70c
  • Liker 9
Skrevet

Det er jo besteforeldrenes oppgave og skjemme bort ungene, oppdragelsen derimot er din oppgave, du kan ta spareprosjektet ditt på hjemmebane.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble mildt sagt lite fornøyd, og ga bestepappa beskjed om at dette er fullstendig uakseptabelt. Han har vært med over lengre tid og fortalt hvor viktig det er å spare til ting man ønsker seg, også ødelegger han hele greia i løpet av noen få minutter.

Vel, jeg foreslår at du først tar en prat med din datter der du forklarer at kutyme tilsier at man takker for gaver. Og at mamma derfor i påsken var frekk og ubetenksom mot bestefar. Mamma har nå gjort det man gjør når man er ubetenksom: hun har bedt om tilgivelse.

Og så ber du om tilgivelse og forklarer så godt du kan at du mistet gangsyn og fornuft og all høflighet gikk fløyten et øyeblikk der du tenkte at "fullstendig uakseptabelt" var et utrykk du kunne bruke i stedet for takk.

Og så forklarer du din datter at i en familie så er en mange mennesker. Hver og en av dem bidrar med å rydde, vaske, lage mat og (viktigst av alt) med å gjøre det hyggelig for menneskene rundt seg fordi de er glade i familien sin. Og ikke en eneste en av dem ville tenkt tanken på å ta seg betalt for å sette inn i oppvaskmaskinen. Det er nemlig ikke en "oppgave" men en konsekvens av å ha nytt god mat.

Hvordan jeg ville reagert?

Med å forsikre meg om at barnet takker. Verdien av penger lærer hun ikke bedre med din metode enn ved vanlig pengevett, ts.

Anonymous poster hash: eaf71...b9e

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Enig med siste taler.

Flott at du vil lære barnet verdien av penger, men du kan ikke alvorlig mene at en sjelden, hyggelig gest fra bestefar ødelegger hele prosjektet ditt? Det synes jeg er altfor stivbeint, barn tåler fint at det gjøres unntak, og særlig fra besteforeldre. De skjønner forskjellen på hverdag og fest, og forskjellen på alltid og av og til.

Anonymous poster hash: fa111...d48
  • Liker 11
Skrevet (endret)

Jeg ville, som AB #4 over her, ha bedt bestepappa om unnskyldning for mitt ubehøvlede og utakknemlige utbrudd, og sørget for at datteren takket. Dernest ville jeg fortsatt sparesnakket etter påsken - på hjemmebane.

Edit: skrivefeil

Endret av Havbris
  • Liker 6
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva som går av dagens foreldre. Før fikk besteforeldre være besteforeldre. Nå skal besteforeldre være foreldrenes forlengede arm og nåde den som ikke holder seg til reglene. :sur:

Jeg husker jeg fikk snop i uka, fikk tøye sengetiden på ferie hos bestemor og bestefar, fikk saft til middag og se program jeg ikke fik se hjemme. Jeg hadde jo allikevel ikke noe problem med å forholde meg til reglene hjemme hos min mor.

TS: Du har gått på en smell og bør be din far om unnskyldning. Han ønsket å glede barnebarnet sitt og du skapte en svært ubehagelig situasjon ut av gaven. Så bør du innse at dine regler er dine regler, men hos besteforeldrene bør det være rom for å slippe opp på disse reglene så lenge det ikke går over stokk og stein.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår faktisk at TS reagerer.

Ja, besteforeldre har lov til å skjemme litt bort, men han kunne kjøpt noe annet enn akkurat den legoleken om han absolutt skulle kjøpe noe. Den legoleken var spareprosjektet hennes, vil tro gleden ville vært enda større om hun noen dager senere kunne betale leken med egentjente penger.

Jeg ville ikke skapt ufred over det, ville selvsagt prioritert å lære henne å takke pent for gaven. Men jeg hadde nok sagt når hun ikke hører det, at det var uheldig at spareprosjektet hennes gikk i vasken.

Anonymous poster hash: a7bbe...3fd
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår faktisk at TS reagerer.

Ja, besteforeldre har lov til å skjemme litt bort, men han kunne kjøpt noe annet enn akkurat den legoleken om han absolutt skulle kjøpe noe. Den legoleken var spareprosjektet hennes, vil tro gleden ville vært enda større om hun noen dager senere kunne betale leken med egentjente penger.

Jeg ville ikke skapt ufred over det, ville selvsagt prioritert å lære henne å takke pent for gaven. Men jeg hadde nok sagt når hun ikke hører det, at det var uheldig at spareprosjektet hennes gikk i vasken.

TS her.

Og det er litt poenget.

Han visste veldig godt at akkurat denne leken var noe vi hadde snakket om i felleskap lenge, at hun både ville og skulle spare til.

Hadde han kjøpt noe som helst annet, så hadde det ikke spilt noen rolle.

Vi stod også sammen å så på akkurat denne legoen i butikken, hvor både bestefar OG jeg forklarte at denne kunne hun kjøpe når hun hadde spart til den.

Når jeg da snur ryggen til og ser på noe annet, skynter han seg bort for å kjøpe den - for å gi den til henne med én gang.

Forøvrig er ikke dette første gang episoder som dette skjer, hvor han "går bak min rygg" og kjøper ting til henne/gjør ting, som jeg tydelig har sagt nei til tidligere. (som han har bevitnet.)

Dette er ikke en enkeltstående hyggelig gest fra bestefar. Han ser henne ofte, og gjør ofte hyggelige ting både med og for henne, som jeg er flink og takker han for.

Hun er også høflig nok til å takke for ting hun får, selvom jeg ikke spesifiserte dette her.

Gjest chisandra
Skrevet

Han er en bestefar hun kommer til å minnes med stor glede når hun blir voksen! :)

Skrevet

TS her.

Og det er litt poenget.

Han visste veldig godt at akkurat denne leken var noe vi hadde snakket om i felleskap lenge, at hun både ville og skulle spare til.

Hadde han kjøpt noe som helst annet, så hadde det ikke spilt noen rolle.

Vi stod også sammen å så på akkurat denne legoen i butikken, hvor både bestefar OG jeg forklarte at denne kunne hun kjøpe når hun hadde spart til den.

Når jeg da snur ryggen til og ser på noe annet, skynter han seg bort for å kjøpe den - for å gi den til henne med én gang.

Forøvrig er ikke dette første gang episoder som dette skjer, hvor han "går bak min rygg" og kjøper ting til henne/gjør ting, som jeg tydelig har sagt nei til tidligere. (som han har bevitnet.)

Dette er ikke en enkeltstående hyggelig gest fra bestefar. Han ser henne ofte, og gjør ofte hyggelige ting både med og for henne, som jeg er flink og takker han for.

Hun er også høflig nok til å takke for ting hun får, selvom jeg ikke spesifiserte dette her.

Jeg kan forstå at du føler deg "overprøvd" - men spørsmålet er vel også om dette er en "krig" det er verdt å bruke energi på.

• Liker 5
Skrevet

Det er vanskelig for besteforeldre å vite hvor grensen går til enhver tid når mødre som deg endrer rollen de har hatt i generasjoner.

La bestefar være bestefar. Du er fortsatt mor og du har fortsatt ansvaret for oppdragelse.

Oppdragelsen har det ikke skjedd noe med her; det var dine forventninger til dette lille prosjektet som gikk i vasken, ikke barnets fremtidige forhold til penger.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Får vondt i magen på bestefaren sine vegne! Tenk da, her kjøper han lego til barnet, og så blir hsn kjeftet på! Dette kunne du tatt på en annen måte, på tomannshånd om dette er et gjennomgående problem. Takket for gaven burde du og!! La besteforeldre være besteforeldre!!

Anonymous poster hash: 88ef1...59d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS skriver at det ikke var en enkeltstående hendelse, da er det ikke så enkelt for jenta å vite hva hun har å forholde seg til.

Mor og bestefar formaner i fellesskap om viktigheten av å spare, og med en gang mor snur ryggen til kaster bestefar alle gode forsetter på sjøen og gjør det stikk motsatte av hva han sa for ett minutt siden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Velg dine kriger. Er dette det viktigste å gjøre et eksempel ut av? Det kommer fort nok opp nye ting hun ønsker seg, og da kan dere ta opp dette med sparing igjen. Barnets oppdragelse og fremtidige pengevett står og faller på hvordan dere har det hjemme i hverdagen, og hvilke forbilder dere som foreldre er, ikke på en bestefar som skjemmer bort ungen en gang i blant. Det er ikke særlig hyggelig å måtte spørre dere hver gang han har lyst å kjøpe noe til barnet.

Anonymous poster hash: 1dcb6...a4d
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ok.

Så følgende scenarie utspant seg i påsken.

Min datter på 7 år har nettopp begynt med "ukesoppgaver" som hun må gjøre for å få ukepenger.

Dette er enkle oppgaver, som å dekke på bordet, gå ut med søpla, rydde i lekene sine osv. Det er én oppgave hver dag, og hver oppgave gir 5,-.

Vi har snakket mye om at man ikke bare kan kjøpe alt man vil hele tiden, fordi da bruker man for mye penger. Om man har veldig lyst på noe, er det lurt å ønske seg det til jul/bursdag, eller å spare.

Det å spare til ting hun ønsker seg, har hun da muligheten til nå - når hun kan tjene 35,- i uken.

Dette har vi snakket mye med når bestepappa har vært hos oss også.

Så kommer vi til påsken:

Hun hadde fått med seg en liten lego oppover på hytta, som hun skulle bygge der. Og på baksiden av denne legoesken, var det bilde av større legoer.

Den ene av disse begynte hun å ønske seg veldig mye.

Onsdag, torsdag og fredag i påskeuken, så snakket vi mye om dette, om hvor lenge hun måtte spare, og hvor spennende det kom til å være å kjøpe dette med EGNE penger til slutt. Bestepappa var med å stemte i rundt dette.

Så kommer vi til påskeaften, og vi tok en tur til nærmeste kjøpesenter.

Og da, mens jeg er "uoppmerksom" et lite øyeblikk, kjøper bestepappa denne legoen til henne.

Hun blir selvfølgelig kjempe fornøyd, og alle tanker om å spare til noe som helst føyk rimelig kjapt ut av vinduet.

Jeg er delvis enig.. Hos oss sier samboerens tiåring at hun ikke trenger å "jobbe", for hun trenger ikke penger.. (Hun får det hun trenger og peker på) Men besteforeldre er besteforeldre og de må få skjemme bort barnebarna om de har lyst til det, syns jeg :)

Anonymous poster hash: 661e8...182

AnonymBruker
Skrevet

Besteforeldre er til for kos og bryting av slike regler :)

Anonymous poster hash: ee0ee...0e9
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Var det egentlig så vanlig at besteforeldre var gavmilde? Jeg har hjertevarme besteforeldre, men fikk aldri noe leker eller godterier. Eneste unntakene var kanskje noe is om sommeren (det fikk jeg jo hjemme og for så vidt) og dersom vi var på søndagsbesøk kunne jeg velge blant alle de ekle kakene voksne spise.

Jeg hadde ikke noe friere tøyler hos besteforeldre enn hos foreldre.

Anonymous poster hash: 243d9...19d
Skrevet

Jeg hadde sagt tusen takk da ungene og jeg digger Lego og vet hvor dyre de store tingene er.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er delvis enig.. Hos oss sier samboerens tiåring at hun ikke trenger å "jobbe", for hun trenger ikke penger.. (Hun får det hun trenger og peker på) Men besteforeldre er besteforeldre og de må få skjemme bort barnebarna om de har lyst til det, syns jeg :)

Anonymous poster hash: 661e8...182

Men det har hun vel strengt tatt rett i. Det er ikke så mange tiåringer som jobber for pengene, og veldig mange av dem kommer til å få et fornuftig forhold til penger likevel.

Det er det jeg stusser på med TS' irritasjon også. En sjuåring og en tiåring har veldig mange år igjen å lære på, og strengt tatt kommer dette litt av seg selv når de blir større, så lenge man er bevisst på å snakke med ungene og forklare dem hvordan ting fungerer. Det er mye viktigere enn å lære dem opp med femkroner, tenker jeg. Ikke dermed sagt at det ikke er bra å starte opplæringen tidlig, men jeg klarer virkelig ikke å se den store krisen her.

Og generelt er jeg enig med Havbris, man må velge sine kamper. Min mor er altfor slepphendt med skjermtid, synes jeg, men jeg respekterer at når hun har barnebarna på besøk er det hun som bestemmer. Jeg kunne kanskje ha laget et styr om det, for jeg synes virkelig det er i meste laget, men de er ikke så ofte på besøk, og den gleden det gir barna å være sammen med henne vil jeg ikke forsure med å lage storm i et vannglass. Som sagt i første innlegget mitt forstår barn utmerket godt at det gjelder andre regler på høytidsdager, på besøk hos andre, med bestemor eller bestefar. Det betyr ikke at de drar med seg alle små vaner og uvaner hjem til hverdagen. Og der er det jeg- og TS- som har det siste ordet, og det er det som legger føringer for fremtiden uansett. Ikke unntakene :)

Anonymous poster hash: fa111...d48

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...