Gå til innhold

Bør man ta hensyn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min datter har flyttet inn i en familie hvor alle er kjempekresne.

Vi spiser alt.

De forventer at jeg lager middag hver dag, men klager på det heg har oppi/som tilbehør hver dag.. Som fr eksempel sopp i stroganof som jeg ikke kan se for meg uten.. Bør jeg ta hensyn til det, utenom å lage store biter så de lett kan plukke ut? Jeg mener at når jeg lager maten så skal jeg lage den sånn som jeg liker den..

Anonymous poster hash: fa9ff...d9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du rett og slett ikke skal lage maten da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De får lage maten sjøl. makan.

Anonymous poster hash: b39b2...454
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du rett og slett ikke skal lage maten da?

Jeg klager da ikke på maten jeg lager :)

AnonymBruker
Skrevet

Her hjemme hos oss må all mat smakes på, hver gang. Det er greit å ikke like noe, og det er greit å ikke spise opp. Men alle skal smake på det som blir servert. Av det som står på bordet kan man alltid spise noe av det, feks poteter og grønnsaker.. sausen men ikke kjøttet.. osv...

Jeg er strengt imot å lage ørten retter til middag. Man spiser det som blir servert, eller så lar man være. Da får man spise seg mett til kvelds. Har man dyttet i barna smoothie og kjeks og juice kort tid før middagen så er de naturligvis ikke spesielt sultne heller, og lager fortere bråk over det som blir servert.

Jeg driver ikke noe pizzasjappe hjemme på kjøkkenet mitt. Ferdig arbeid.

Anonymous poster hash: 18dd7...9d9
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har dere flyttet inn i en annen familie? Er det ikke deres familie nå? Lager du all maten, får du bestemme hvor mye hensyn du tar eller ikke tar. Det er vel forventet at de voksne i husholdningen/familien(e) har ansvaret for middagsmat, så hvis du ikke er den eneste voksne, og den andre lager mat alle liker, er det kanskje greit. Din datter får mat hun liker/er vant til/du liker, for de andre barna er det nytt og istedetfor det de er vant til, og det er jo litt feil hvis det gjelder hver eneste dag.

Ellers er det jo vanlig at barn ikke liker sopp, og at man har dette ved siden av eller slik at det kan plukkes ut.

Anonymous poster hash: 33cfa...44a
  • Liker 3
Skrevet

Her er vi også en ny "storfamilie" som sliter med det samme. Vi er fortsatt i startfasen med å bli kjent med hverandres vaner og det er ikke lett som stemor å lage mat for to barn med vidt forskjellige smaker (jenta mi spiser det meste). Her så lager vi middagslister sammen med barna, de får være med å bestemme- men ikke bestemme alt. Jeg lager samme mat som jeg alltid har gjort, men går med på kompromisser som f.eks å servere kjøttdeig og kjøttsaus hver for seg. De må smake, men noen ganger blir det full krig. Det er slitsomt, men det går. Håper det blir bedre med tiden

Skrevet

Jeg klager da ikke på maten jeg lager :)

Nei, men jeg mente at siden det blir "forventet" at du lager maten, er du i din fulle rett til å sette foten ned. Så det får bli ditt valg, da, om du velger å etterkomme ønskene deres. Hvis du fortsatt skal lage maten, kan du jo inngå kompromiss og noen ganger lage ekstra eller maten som de liker, mens du andre ganger lager mat som du liker.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, men jeg mente at siden det blir "forventet" at du lager maten, er du i din fulle rett til å sette foten ned. Så det får bli ditt valg, da, om du velger å etterkomme ønskene deres. Hvis du fortsatt skal lage maten, kan du jo inngå kompromiss og noen ganger lage ekstra eller maten som de liker, mens du andre ganger lager mat som du liker.

Jeg er enig i det du og alle andre skriver her, men når de alltid roper: neeei, sopp.. Eller neeei, mais i salaten, neeei ikke makaroni osv, neei, løk, så får man automatisk ikke lyst til å lage noe de ber om heller.. I tillegg så får jeg høre ofte at mammas pizza er bedre (som inneholde kun pizzasaus, pølser og ost og ingen grønsaker).. Jeg vil jo lage skikkelig pizza som også inneholder næring når jeg først lager..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i det du og alle andre skriver her, men når de alltid roper: neeei, sopp.. Eller neeei, mais i salaten, neeei ikke makaroni osv, neei, løk, så får man automatisk ikke lyst til å lage noe de ber om heller.. I tillegg så får jeg høre ofte at mammas pizza er bedre (som inneholde kun pizzasaus, pølser og ost og ingen grønsaker).. Jeg vil jo lage skikkelig pizza som også inneholder næring når jeg først lager..

Må tilføye at også far er veldig kresen.. Sunnere alternativer som kylling og svinekjøtt er tabu!! Ser de noe lyst kjøtt og grønsaker så spiser de det ikke..

Skrevet

Ukesmeny hvor dere blir enige om middager. Lag gjerne maten slik at tilbehøret kan puttes oppi istedet for å plukkes utav der det er mulig. Regel om at det skal spises grønnsaker HVER DAG uansett. Kanskje noen middager innimellom hvor dere lager to middager. Du til dine og han til hans.

• Liker 2
Skrevet

Lager du middag er det du som bestemmer hva som skal være i. De får plukke ut det de ikke liker, men det er ikke lov til å si æsj. Er de ikke fornøyd får de lage sin egen mat. Det er den regelen jeg har vokst opp med, og den har fungert veldig bra.

Skrevet

Bør man ta hensyn? - Ja til en viss grad. Hvis det eneste som er galt med stroganoffen er soppen, synes jeg du kan servere den ved siden av. Når det forventes at du lager middag kan du egentlig lage hva du vil (så sant dere jobber like mye, jobber han mer enn deg uten at du har en medisinsk årsak synes jeg det er rett og rimelig at du lager middagen), men hvis det er så små ting som skal til for at det blir greit nok som det høres ut til her (en ingrediens her og der) er du litt vanskelig når du ikke tilpasser deg. Det går jo an å servere maisen ved siden av salaten, blir jo ett fett på din tallerken... ;)

AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser alt.

De forventer at jeg lager middag hver dag, men klager på det heg har oppi/som tilbehør hver dag.. Som fr eksempel sopp i stroganof som jeg ikke kan se for meg uten.. Bør jeg ta hensyn til det, utenom å lage store biter så de lett kan plukke ut? Jeg mener at når jeg lager maten så skal jeg lage den sånn som jeg liker den..

Lag uten sopp og steik sopp du selv kan legge i, og sett det i en skål på bordet?

Anonymous poster hash: 63e3b...c83

Skrevet

Lag uten sopp og steik sopp du selv kan legge i, og sett det i en skål på bordet?

Anonymous poster hash: 63e3b...c83

Hvorfor kan ikke de som ikke vil ha sopp plukke den ut selv?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det kommer litt an på.

Når folk misliker enkelte ting så mye at det ødelegger hele matopplevelsen for dem, så synes jeg at det er lettere å ta hensyn til de, enn å lage maten slik jeg foretrekker den.

Dersom det er ingredienser jeg derimot mener er helt essensielle for retten
så er det noe jeg vil lage ved siden av.

Anonymous poster hash: ca1fe...1f5
AnonymBruker
Skrevet

Bør man ta hensyn? - Ja til en viss grad. Hvis det eneste som er galt med stroganoffen er soppen, synes jeg du kan servere den ved siden av. Når det forventes at du lager middag kan du egentlig lage hva du vil (så sant dere jobber like mye, jobber han mer enn deg uten at du har en medisinsk årsak synes jeg det er rett og rimelig at du lager middagen), men hvis det er så små ting som skal til for at det blir greit nok som det høres ut til her (en ingrediens her og der) er du litt vanskelig når du ikke tilpasser deg. Det går jo an å servere maisen ved siden av salaten, blir jo ett fett på din tallerken... ;)

Sopp er jo en ganske viktig ingrediens i stroganoff for å få rette smaken.. Så å legge den ved siden av blir ikke det samme.. Da kan jeg like godt la være å lage :)

Men nå er det jo ikke kun snakk om sopp... Det er snakk om all slags løk i all mat, kjøttdeigen jeg bbruker (kylling, svin osv), erter i gryteretten, paprika, mm...

I tillegg så har de en vane(uvane i mine øyne) med å ha makaroni som tilbehør til ALT...er det ikke makaroni til, så får jeg høre det..

AnonymBruker
Skrevet

synes du kan etterkomme ønsker til en viss grad.

Mais i salat og erter i gryteretten er ting man fint kan ha i etter de andre er servert. Paprika er et elsk/hat for barn, og ikke et must næringsmessig.

Det jeg mener er at disse små tingene som ikke er vanskelig å tilsette i etterkant kan de skånes for.

Er fint at du prøver å få inn grønnsaker der du kan, men du trenger ikke hele regnbuen for at det skal gi næring.

Ellers er det å kjøre på. Store biter sopp til å pille ut, løken kan du evt kjøre i prosessor slik at det nesten ikke er biter igjen (gir fortsatt smak, men man slipper å kjenne bitene).

Kylling og svin er bare å få inn, samme er bedre alternativer til makaroni:)

Er kjipt å stå i det, men det blir bedre etterhvert.

Anonymous poster hash: 2fd5a...de3
AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser alt.

Hva med annen hver gang? Annen hver gang din mat, annenhver gang deres mat.. Selvfølgelig lager de mat selv når de skal ha deres tur ;)

Anonymous poster hash: f4cf1...9c7

AnonymBruker
Skrevet

Tror du er tjent med å få faren til å lage middag flesteparten av dagene barna hans er der og du ellers. Så får dere heller alltid sørge for kokt brokkoli eller salat ved siden av. Kan fint ha ulike skåler med grønnsaker så alle kan lage sin egen salat?

Makaroni hadde jeg forsøkt å fase ut, evt gå over til fullkorn.

Anonymous poster hash: aa62d...553

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...