Gå til innhold

Mensen etter fødsel

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det 13 mnd siden fødsel. Jeg ammet fram til baby var 5 mnd, dvs 8 mnd siden jeg sluttet å amme. Jeg har ikke fått mensen tilbake enda, og synes det er rart. Jeg har tatt blodprøver og hormonprøver hos legen, alt er innenfor normalområdet. Jeg føler det er noe som "ikke stemmer" likevel. Fastlegen mente det var normalt å gå opptil 18 mnd etter fødsel uten mens, men dette gjelder jo helst for de som ammer...?

Burde jeg ivært henvist til gynekolog? Har BMI på ca 20, har det noe innvirkning? Mensen har vært litt ustabil før barn også, borte i noen måneder, for så å komme tilbake igjen noen måneder osv... Ble gravid etter 3 mnd prøving. Rett før jeg ble gravid var mensen stabil. Veide det samme da som nå.

Anonymous poster hash: e0877...1e8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, kroppen er innrettet slik at tidspunktet for retur av mens henger sammen med tidspunktet kroppen er i såpass stand igjen etter fødsel at den anser seg som i stand til å bære frem et barn. (Veldig enkelt sagt, selvsagt.)

Lav kroppsvekt, dårlig kosthold, amming ++ er vanlige faktorer som forlenger denne perioden. Så det gjelder ikke helst de som ammer, det gjelder alle som ikke har nok reserver i kroppen. Hvorfor du ikke har det? :vetikke:

Og dette (at kroppen kun må være "oppegående" igjen) er grunnen til at enkelte kvinner faktisk både kan og blir gravide første mnd etter fødsel. Selv om de av en eller annen uklar grunn anser seg som trygge siden de ammer. Men har kroppen energireserver til begge deler så multitasker den.

Anonymous poster hash: 2c732...ca7
Skrevet (endret)

.

Endret av Ike
Skrevet

Tja, du sier jo at du alltid har hatt litt uregelmessig mens så det kan jo henge sammen med dette. Og mensen kan jo utsettes av stress så det hjelper vel heller ikke. Du kan jo be fastlegen din henvise deg til GU eller bestille privat (myyyye kortere ventetid selv om prisen svir) og ta det opp der.

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker, on 09 Apr 2015 - 08:45, said:

Og dette (at kroppen kun må være "oppegående" igjen) er grunnen til at enkelte kvinner faktisk både kan og blir gravide første mnd etter fødsel. Selv om de av en eller annen uklar grunn anser seg som trygge siden de ammer. Men har kroppen energireserver til begge deler så multitasker den.

Anonymous poster hash: 2c732...ca7

jotakk dette vet jeg alt om, men det var pappan som var helt sikker på at fullamming var fullgod prevansjon,

så jeg ble gravid på første eggløsning etter fødsel og har da det som kalles psudotvillinger, bare litt over ti mnd mellom to barn,

og jeg har alltid hatt uregelmessig mens, så viss du ikke ønsker bli gravid igjen på første eggløsning så bruk kondom Anonymous poster hash: ae9ad...367

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...