AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #1 Skrevet 8. april 2015 Hvordan er det å ta opp igjen fag som privatist? Er sånn at man har en stor prøve som dekker alle temaene, man har hatt om på vidergående, hvis du foreksempell tar opp igjen Naturfag for og forbedre karakteren i detAnonymous poster hash: 208e1...cf7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #2 Skrevet 8. april 2015 Naturfag er 30 minutters muntlig prøve. Du trekker et tema, får 30 minutter til forberedelse med bok tilgjengelig, 10 minutter forelesning i starten, 10 minutter med harde spørsmål der de spør og graver om alt som er relevant til temaet og 10 minutter til et forsøk på slutten der du må forklare alt som skjer. Startet å lese bokstavlig talt 48 timer før jeg skulle ha eksamen, fikk 5 på eksamen. Andre fag som feks matematikk eller norsk vil derimot være langt hardere å få god karakter på eksamen enn gjennom vanlig skole. I de aller fleste fag på de aller fleste skoler er karaktersnittet vesentlig høyere fra skolen enn hva elevene oppnår på eksamen. Anonymous poster hash: 4d7ae...139
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #3 Skrevet 8. april 2015 Norsk må nesten nevnes, utrolig lett å få gode karakterer gjennom vanlig skole, nesten umulig å få det samme som privatist. Anonymous poster hash: 4d7ae...139
Gjest Christina146 Skrevet 9. april 2015 #4 Skrevet 9. april 2015 Norsk må nesten nevnes, utrolig lett å få gode karakterer gjennom vanlig skole, nesten umulig å få det samme som privatist.Anonymous poster hash: 4d7ae...139 Er enig her. Jeg var kjempeheldig på muntlig, hadde repetert akkurat temaEt de hadde spurt om, fikk 6er. På norsk skriftlig fikk jeg 2er, jeg kan svært lite om gaza osv, det som var tema på eksamenen.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #5 Skrevet 9. april 2015 Før du tar eksamen er det lurt å å sjekke med kompetansemålene, har du dreisen på de kan du komme langt. Jeg tok mange privatsteksamener grunnet sykdom, så kan dele litt erfaring. Men merk at jeg har store konsentrasjonsvansker, og at mange sannsynligvis vil trenge å lese mindre enn meg for å oppnå samme resultat. Markedsføring 1: Muntlig eksamen, 30 min forberedelsestid hvor vi fikk utdelt en problemstilling og et A4 ark og notere på. Selve problemstillingen alene så ikke vanskelig ut, men jeg var glad jeg hadde terpet på begrep da jeg både måtte bruke dem mye, samt at det var en del av problemstillingen og forklare hva de betydde. Brukte rundt 4 uker på å forberede meg, da jobbet jeg med stoffet i 5-12 timer hver dag (gikk på skole samtidig). Brukte oppgaver fra NDLA for å øve meg, samt at jeg den siste uken øvde på gamle eksamensoppgaver. Fikk 5. Markedsføring 2: Skriftlig eksamen. Stor oppgave, og vesentlig mer krevende enn ML 1, her leste jeg ikke like intensivt, og jeg angret veldig på at jeg ikke søkte om ekstra tid da jeg gjerne skulle skrevet MYE mer (somsagt, jeg har konsentrasjonsvansker, bruker veldig lang tid på alt). Fikk 3. I mine øyne bygget den mye på ML 1 begresmessig, så jeg var glad jeg hadde lest så mye til ML 1 eksamen. Fikk 3. Samfunnsfag: Muntlig eksamen. 30 min forberedelsestid før man skal snakke med sensor. Er man litt glad i politikk og dagsaktuelle tema trenger man ikke lese mye, jeg brukte 1 uke på forberedelse og fikk 4. I mine øyne veldig enkle spørsmål, men mine sensorer satt pris på at jeg reflekterte så mye som jeg gjorde. Geografi: Muntlig, 30 min forberedelsestid. Jeg startet å øve samme dagen, og er glad jeg sto. Fikk 2. Snakket med de som hadde fått 6 og de hadde jobbet mye de foregående månedene, og selv de syntes det var veldig vanskelig. Så antar det er en eksamen man bør pugge mye til. Fransk 2: Skriftlig. Øvde i et år med en lærer, men endte opp med en 2er. Hadde øvd med gamle eksamensoppgaver, lydbøker på fransk etc, men både lærer og jeg var enige om at jeg hadde fått et veldig dårlig grunnlag fra ungdomskole (der hadde jeg 5 i faget). Jeg tok faget med flere elever, og det var flere som snakket om den store variasjonen i kunnskap fra ungdomsskolen selv om alle hadde 4 eller mer der i fra. Fikk 2. Norsk sidemål og hovedmål: Skriftlig. Her var det lurt å være litt oppdatert på hva som foregår i samfunnet + lest en del skjønnlitteratur. Jeg pugget ikke mye her, men fokuserte i stede på å lese MYE, samt å terpe nynorsk. På eksamenen i nynorsk brukte jeg de to siste timene av eksamen til å gå over med ordboka, og fikk luket ut mye feil. Vær å veldig obs på sjangeren. Fikk 5 på begge. Matematikk 1 P: Skriftlig. Angret på at jeg ikke ba om ekstra tid, enkel eksamen, men jeg hadde ikke rukket å pugge mye da jeg prioriterte en annen eksamen. Her er det bare å pugge, og å prøve å forstå hvorfor det er som det er. Jeg brukte også gamle eksamensoppgaver så jeg viste litt hva som kunne forventes. Jeg syntes det var greit å ta opp fag som privatist, men det kan være veldig tidkrevende, fordelen er at man vet man skal opp i eksamen og at en må pugge. Men man har ingen lærer til å hjelpe seg hvis man står fast. Det krever også mye selvdisiplin. Når det er sagt så blir det mindre arbeid summa summarium med faget i å med man slipper mange innleveringer etc. men man mister jo også mye læringsutbytte. Anonymous poster hash: 638f0...35d
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #6 Skrevet 9. april 2015 Er enig her. Jeg var kjempeheldig på muntlig, hadde repetert akkurat temaEt de hadde spurt om, fikk 6er. På norsk skriftlig fikk jeg 2er, jeg kan svært lite om gaza osv, det som var tema på eksamenen. Nå hadde da de som hadde norsk på vgs samme skriftlige eksamen. Har ikke så veldig bra gazakunnskaper selv, men fikk femmer, så det var nok ikke utslagsgivende. Er for øvrig glad jeg slipper å ta muntlige eksamener som privatist, ettersom de ofte er mer omfattende og med kortere tid til forberedelse enn på ordinær vgs. De skriftlige er i noen fag like.Anonymous poster hash: e92a2...c36
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #7 Skrevet 9. april 2015 Nå hadde da de som hadde norsk på vgs samme skriftlige eksamen. Har ikke så veldig bra gazakunnskaper selv, men fikk femmer, så det var nok ikke utslagsgivende. Er for øvrig glad jeg slipper å ta muntlige eksamener som privatist, ettersom de ofte er mer omfattende og med kortere tid til forberedelse enn på ordinær vgs. De skriftlige er i noen fag like.Anonymous poster hash: e92a2...c36 Vel jeg hadde norsk sidemål, fikk 6. Norsk hovedmål, fikk 3, norsk muntlig, fikk 4. Det er så utrolig utslagsgivende om oppgaven passer deg. Det gjelder egentlig for alle privatisteksamener, ekstremt mye flaks involvert. Fikk feks 2 på engelsk muntlig første gang. Leste ikke i det HELE tatt, ikke en side en gang før jeg tok den andre gang, fikk da 6 og var i følge sensorene en av de beste de noensinne hadde hatt med masse ny informasjon om boken jeg snakket om som ingen av de andre hadde nevnt en gang til tross for at veldig mange hadde brukt samme bok. Det er også ekstremt store forskjeller på sensorer, hva de legger vekt på, hvilken type elever de setter pris på. Noen liker elever som kan alle detaljer og trekker om du ikke husker et spesifikt navn eller liknende, andre driter i hvor mange detaljer du kan og prøver å finne ut om du har "skjønt" faget og fått med deg det viktige. Anonymous poster hash: 4d7ae...139
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #8 Skrevet 9. april 2015 Takk for lange svarAnonymous poster hash: 208e1...cf7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå