AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #1 Del Skrevet 7. april 2015 Dette er vel de to tingene jeg ser på som mest utfordrende. Lukeparkering kan jeg få til ganske bra, men da vil jeg ha en ganske stor luke uten noe særlig med biler bak. Kan fort bli litt stresset om det står 2-3 biler bak meg i en skråning eller midt i byen. Rygging med henger kan jeg greie brukbart, om jeg klarer å ta meg sammen skikkelig og litt veiledning i forhold til svingradius er heller ikke å forakte. Noen som kan gi meg et par enkle tips til dette? Anonymous poster hash: a147b...5fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #2 Del Skrevet 7. april 2015 Haha, jeg slet også da jeg var fersk. Skulle parkere alene med henger for første gang, hadde ikke rygget med det før en gang, og jeg brukte et kvarter til noen kom og hjalp meg xD Legger du rattet helt til venstre, vil hengeren rygge til høyre. Når du er ganske nerme så langt mot kanten den skal stå, stopper du og legger bilen rett frem eller litt til høyre, da inntar hengeren seg. ikke lett å forklaere skriftlig Anonymous poster hash: 85ba4...fc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #3 Del Skrevet 8. april 2015 Dette er vel de to tingene jeg ser på som mest utfordrende. Lukeparkering kan jeg få til ganske bra, men da vil jeg ha en ganske stor luke uten noe særlig med biler bak. Kan fort bli litt stresset om det står 2-3 biler bak meg i en skråning eller midt i byen. Rygging med henger kan jeg greie brukbart, om jeg klarer å ta meg sammen skikkelig og litt veiledning i forhold til svingradius er heller ikke å forakte. Noen som kan gi meg et par enkle tips til dette? Anonymous poster hash: a147b...5fa Det er ikke mulig å gi deg en generell veiledning om svingradius fordi dette varierer veldig avhengig av type bil, lengden på draget, akselavstand hvis det er en boggihenger mm. Det beste tipset jeg kan gi er at du må trene på det og gjøre deg godt kjent med den bilen/hengeren du skal kjøre. Når du skal rygge rett bakover er det viktig å stoppe hengeren i det øyeblikket den har lyst til å skjære ut til en av sidene og det gjørt du ved å ta en liten rattbevegelse i den retningen du ser hengeren i speilen. Skal du rygge i en sving så legger du over ganske mye til du ser hengeren har den retningen du vil den skal ha, deretter lar du bilen "følge" etter.Anonymous poster hash: 5c20d...9a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #4 Del Skrevet 8. april 2015 Jeg lastet ned en app som heter parking mania. Den er mer som et spill, men etter at jeg begynte å spille har jeg blitt mye flinkere til å se og skjønne hva og hvordan jeg skal gjøre det for å få til lukeparkeringer og rygging med henger. Anonymous poster hash: 9aac5...ba9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StineN Skrevet 8. april 2015 #5 Del Skrevet 8. april 2015 Ta fire 1,5l med vann i. Putt en pinne i den så du ser dem i speila dine. Og plasser de som en parkeringsplass, film deg selv og øv og øv på lukeparkering. Samme med henger. Film deg selv rygge. Lærer mye av å se på seg selv etterpå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maximillian Cohen Skrevet 9. april 2015 #6 Del Skrevet 9. april 2015 Jeg tviler på at du kan lese deg til mestring av noe som er såpass praktisk som dette. Det gjelder nok heller å øve. Det er faktisk ikke så mye trening som skal til heller. De fleste som skal ta førerkort for klasse BE klarer seg med minstekravet til kjøretimer, selv om de aldri før har rørt en tilhenger. Nå er det ikke den mest avanserte ryggingen en må utføre under førerprøven, men en må ha en viss idé om hva en holder på med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. april 2015 #7 Del Skrevet 9. april 2015 Kan bare si som andre her. Øv, øv, øv og mer øving. Spillet ingen rolle hva andre skriver eller sier. Du må ut pg finne din flow Selv tok jeg CE lappen for noen år siden. Kjørelæreren min ba meg om å ryggen trailer og vogntog mellom noen kjegler. Han gikk og tok seg lunch mens jeg fikk beskjed om å gjenta prosedyren hele tiden frem til jeg følte meg trygg på hva jeg drev med. Han mente det bare ble dumt å sitte der og fortelle meg masse greier og stresse meg opp. Og han hadde rett. Når jeg satt der alene, fant roen, så klarte jeg det til slutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 9. april 2015 #8 Del Skrevet 9. april 2015 Siste du gjør når du kjører frem er å sette hjulene i den posisjonen de skal ha når du rygger bak over, uansett om du skal rygge med henger eller ikke, da blir hele prosessen mer nøyaktig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #9 Del Skrevet 9. april 2015 Dette er vel de to tingene jeg ser på som mest utfordrende. Lukeparkering kan jeg få til ganske bra, men da vil jeg ha en ganske stor luke uten noe særlig med biler bak. Kan fort bli litt stresset om det står 2-3 biler bak meg i en skråning eller midt i byen. Anonymous poster hash: a147b...5fa Du må øve. Hver gang du skal parkere finner du en litt kortere luke, til du finner minsteluka til bilen din. I starten må du bare stoppe bilen, gå ut og se, og fortsette litt til. Hver gang du parkerer vanlig bør du rygge inntil, både fordi det er en bedre måte å parkere på, og for å øve på rygging mot et objekt. Gå alltid ut av bilen og se avstanden selv, vs det du så i speilet. Anonymous poster hash: 89471...51b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cumulus Skrevet 9. april 2015 #10 Del Skrevet 9. april 2015 Ofte er det enklest å hekte av hengeren. Min mann er rå på å rygge med henger men ofte hekter han bare av for å spare tid. Ikke at det ikke er kjekt å kunne rygge altså! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #11 Del Skrevet 9. april 2015 Ofte er det enklest å hekte av hengeren. Min mann er rå på å rygge med henger men ofte hekter han bare av for å spare tid. Ikke at det ikke er kjekt å kunne rygge altså! Hvis han er så rå på å rygge som du sier så sparer han ikke tid på å koble hengeren av og på!Anonymous poster hash: 5c20d...9a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cumulus Skrevet 10. april 2015 #12 Del Skrevet 10. april 2015 Hvis han er så rå på å rygge som du sier så sparer han ikke tid på å koble hengeren av og på!Anonymous poster hash: 5c20d...9a6 Tja, det kommer an på hvor man skal rygge. Hvis du må rygge for å snu, vil det etter min mening oftere være kjappere å hekte av hengeren, særlig hvis det er litt liten plass å snu på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå