eliano Skrevet 7. april 2015 #1 Skrevet 7. april 2015 Hei! Jeg har livmorhalskreft i familien og har selv ikke vært hos legen og sjekket. Forrige gang sa legen at jeg var for ung til å ha det. Men jeg vet om flere på min alder som har hatt kreft! Jeg er 23 år og vet at man blir innkalt når man er 25. Jeg har heller aldri vært hos gynekolog før, og lurer på hvilken alder er det vanlig å dra til gynekolog? Og burde jeg dra til legen og sjekke for livmorhalskreft nå?
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #2 Skrevet 7. april 2015 Det er ikke arvelig. Det kommer av seksuell smitte av hpv-virus. Anonymous poster hash: fe894...e45 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #3 Skrevet 7. april 2015 Tok celleprøve første gang da jeg var 18, deretter 21. Nå venter jeg på innkallelse til ordinær screening da jeg fyller 25 år. Du kan fint be om celleprøve, selv om du ikke er i screening-gruppen Anonymous poster hash: cb832...cd6
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #4 Skrevet 7. april 2015 Det er ikke arvelig. Det kommer av seksuell smitte av hpv-virus. Anonymous poster hash: fe894...e45 En del av livmorhalskreften gjør det, men det er også sett sammenheng mellom ulike vevstyper (genetisk) og livmorhalskreft. http://tidsskriftet.no/article/218554/Anonymous poster hash: b788e...6eb 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #5 Skrevet 7. april 2015 Hei! Jeg har livmorhalskreft i familien og har selv ikke vært hos legen og sjekket. Forrige gang sa legen at jeg var for ung til å ha det. Men jeg vet om flere på min alder som har hatt kreft! Jeg er 23 år og vet at man blir innkalt når man er 25. Jeg har heller aldri vært hos gynekolog før, og lurer på hvilken alder er det vanlig å dra til gynekolog? Og burde jeg dra til legen og sjekke for livmorhalskreft nå? Ja, spør om legen kan ta celleprøve pga din familie og teoretisk forhøyede risiko. Spør også om du bør ta hpv vaksine. Kanskje burde du vurdere det.Anonymous poster hash: cdefa...148
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #6 Skrevet 8. april 2015 En del av livmorhalskreften gjør det, men det er også sett sammenheng mellom ulike vevstyper (genetisk) og livmorhalskreft. http://tidsskriftet.no/article/218554/Anonymous poster hash: b788e...6eb Interessant. Lærte noe nytt Da burde jo kvinner testes for den vevstypen, og så kunne man fulgt opp de i risikogruppen ekstra nøye.Anonymous poster hash: fe894...e45
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #7 Skrevet 8. april 2015 Interessant. Lærte noe nytt Da burde jo kvinner testes for den vevstypen, og så kunne man fulgt opp de i risikogruppen ekstra nøye.Anonymous poster hash: fe894...e45 Ja, vet ikke om det er en omfattende prosess å finne ut av. Men vet at de som har en del livmorhalskreft i familien skal få tilbud om å se om de har de vevstypene:)Anonymous poster hash: b788e...6eb
eliano Skrevet 8. april 2015 Forfatter #8 Skrevet 8. april 2015 Ja, spør om legen kan ta celleprøve pga din familie og teoretisk forhøyede risiko. Spør også om du bør ta hpv vaksine. Kanskje burde du vurdere det.Anonymous poster hash: cdefa...148 Men kan man ta denne vaksinen etter at man har hatt sex? Er det ikke en regel for det??
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #9 Skrevet 8. april 2015 Men kan man ta denne vaksinen etter at man har hatt sex? Er det ikke en regel for det?? Man kan ta den etter at man har hatt sex men det har best forebyggende effekt om man tar det før.Anonymous poster hash: b788e...6eb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå