Gå til innhold

Innendørs belysning og synet


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lamper med slik sparelyspære i, en på avstand og en nær sitteplass. Den nær sitteplassen skjærer i øynene og jeg lurer på om dette er vanlig? Ellers merker jeg at synet mitt virker forstyrret. Kanskje også en kombinasjon av mye pcbruk.

Men er det vanlig at synet blir uklart når en holder en ting nærmere enn 25 cm? Alt ettersom hva det er blir synet mitt uklart. Små ting blir tydeligere enn feks en muffins, hvis jeg holder den 10-15 cm fra øyet.

Mistenker at det er pcbruken og den sparepæra som lager problemer fordi jeg ikke har hatt slike problemer før og fordi problemet forsvinner når jeg er opplagt.

Eller er uklart syn nærmere enn 25 cm et alderstegn? :vetikke:



Anonymous poster hash: c06bd...939
Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Med tiden blir ikke linsen like flink til å tilpasse seg, og da kan/vil ting som kommer for nært bli uklart.

- sa Pus som for 5 år siden måtte innse at hun trang lesebriller fordi skjermarbeid begynte å bli slitsomt for øynene :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Det er vanlig å bli langsynt med årene, men det starter ikke når man er 20 år liksom :P Det er ikke så uvanlig å få dårlig syn iløpet av 20årene da forsåvidt, men de fleste er da nærsynte, såvidt jeg vet. Ta deg en tur til optiker du:) Om du opplever synsforstyrrelser utover å se dårlig så bør du gå til legen og høre med dem kanskje, men jeg ville gått til optiker først.

Jeg kan ikke tenke meg at en flimrende sparelyspære kan påvirket synet ditt på permanent basis. Men når man ser rett på sterkt lys kan man jo en stund etterpå se prikker osv.



Anonymous poster hash: c451c...fe3
Gjest Lille-pus
Skrevet

Hvor gammel er du? Det er vanlig å bli langsynt med årene, men det starter ikke når man er 20 år liksom :P Det er ikke så uvanlig å få dårlig syn iløpet av 20årene da forsåvidt, men de fleste er da nærsynte, såvidt jeg vet. Ta deg en tur til optiker du:) Om du opplever synsforstyrrelser utover å se dårlig så bør du gå til legen og høre med dem kanskje, men jeg ville gått til optiker først.

Jeg kan ikke tenke meg at en flimrende sparelyspære kan påvirket synet ditt på permanent basis. Men når man ser rett på sterkt lys kan man jo en stund etterpå se prikker osv.

Anonymous poster hash: c451c...fe3

Signerer å bestille time til synsundersøkelse hos optiker :Nikke:

Optikere er også flinke til å se symptomer på eventuell øyesykdom, og de har som regel ikke lang ventetid heller, så start hos optikeren du.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Det er vanlig å bli langsynt med årene, men det starter ikke når man er 20 år liksom :P Det er ikke så uvanlig å få dårlig syn iløpet av 20årene da forsåvidt, men de fleste er da nærsynte, såvidt jeg vet. Ta deg en tur til optiker du:) Om du opplever synsforstyrrelser utover å se dårlig så bør du gå til legen og høre med dem kanskje, men jeg ville gått til optiker først.

Jeg kan ikke tenke meg at en flimrende sparelyspære kan påvirket synet ditt på permanent basis. Men når man ser rett på sterkt lys kan man jo en stund etterpå se prikker osv.

Anonymous poster hash: c451c...fe3

Jeg er 47, og har generelt godt syn ellers. Kun når jeg har anfall får jeg dobbeltsyn og det forsvinner etterhvert. Jeg har lurt på om et anfall er på vei, men det føles litt grøtete i øynene og det har vært litt puss der i det siste.

Men ja jeg bør få det sjekket ut, tenkte bare noen her kunne dele sine erfaringer :)

Anonymous poster hash: c06bd...939

AnonymBruker
Skrevet

Vær litt obs på fargetemperaturen på led og sparepærer.

De vanlige glødepærene vi er vandt med, er på 2700kelvin. Som er et gult/orange lys.

Mye av de billigste sparepærene er på 3500-6200kelvin. Noe som er et veldig hvitt og skjærende lys. Som mest egner seg til garasje og utebelysning.

Neste gang du handler pærer. Se etter en som har 2700K. Det står på pakka. Kanskje det hjelper?



Anonymous poster hash: 9b822...67f
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 47, og har generelt godt syn ellers. Kun når jeg har anfall får jeg dobbeltsyn og det forsvinner etterhvert. Jeg har lurt på om et anfall er på vei, men det føles litt grøtete i øynene og det har vært litt puss der i det siste.

Men ja jeg bør få det sjekket ut, tenkte bare noen her kunne dele sine erfaringer :)

Anonymous poster hash: c06bd...939

"Anfall", dobbeltsyn og grøtete/puss i øynene er jo ikke vanlig.. Om det er gult puss kan det tyde på betennelse. Jeg ville dratt til optiker eller lege og få sjekket dette, det høres ikke ut som om alt er som det skal, men det kan likevel være noe helt ufarlig :)

Anonymous poster hash: c451c...fe3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...