Gå til innhold

Spørsmål om glutenintoleranse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser svært sjeldent brød, spiser omtrent alltid knekkebrød eller yoghurt i stedet til frokost/kvelds. Dette har jeg gjort i de siste 6 årene. Men nå i påsken har jeg spist et lyst rundstykke nå og da, og lys pizzabunn osv. Når jeg spiser dette, blir jeg oppblåst med èn gang, type gravid i 7. mnd. Ca en halvtime/time etter dette får jeg diarè (unnskyld for detaljene).

Jeg har aldri fått påvist cøliaki/gultenintoleranse eller før. Og jeg kan spise pasta? Lys pasta gjør jeg oppblåst, men fullkornspasta går ganske greit.

Jeg har laget min egen, lille teori om at jeg har vendt kroppen min av hvetemel, og da reagerer jeg på det? Kan dette stemme? Jeg har på en måte gjort meg selv allergisk mot hvetemel? Jeg har jo ikke cøliaki osv, for jeg kan jo fremdeles spise gluten. Jeg skjønner ingenting.

(Litt mer ekkel info), det er snakk om skikkelig diarè, sitte på do i en good stund.

Noen som har peiling?

Anonymous poster hash: 8b703...5f1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det opp med lege. Du kan ha allergi eller intoleranse mot gluten, eller det kan rett og slett være at det bare gjør deg oppblåst mm.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan prøve å spise glutenfritt i ett par uker, så kjører du full rulle med det du ikke tåler. Da bør det komme en reaksjon på gluten om du har gluten allergi.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 2c184...4ab
Skrevet

Jeg tåler ikke gluten.

Spiser jeg de får jeg frostanfall, forferdelige kramper i magen og enten så spyr jeg eller så kommer det den andre veien :( Da kan jeg springe opp i mot 20 ganger.

Jeg har ikke cøliaki, men intoleranse.

Jeg kan ikke spise noe som inneholder gluten.

Skal jeg spise knekkebrød så er det kun de uten gluten og laktose jeg tåler.

Det er gluten i mye mer enn brød. Begyn å les på pakkene på mat så får du se hvor mye som faktisk inneholder gluten.

Tror du at du har en intolleranse så må du utføre tester hos legen og evt gjennomføre en elliminasjonsdiett sammen med kyndig helsepersonell.

Jeg tåler ikke melkprotein, gluten, egg og gjær.

Det er veldig krevende å ta vekk ting fra kosten siden du kan risikere å ende opp med mangelsykdommer og et lite variert kosthold.

Jeg hadde en lege og en ernæringsfysiolog som fulgte meg opp i over 1 år :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...