Gå til innhold

Hva svarer du i butikken?

Anbefalte innlegg

Gjest imperio
Skrevet

Når de sier "Ha en fin dag"... hva svarer du da? Synes det er så kleint, bruker å si "Takk, du også". i dag fikk jeg et smil og "takk skal du ha" tilbake, vanligvis så får jeg ingenting tilbake. Skjønner at de sier det på autopilot og ikke får med seg hva du svarer. Og det å være høflig er en del av jobben. Men synes det er så innmari kleint når jeg ikke vet hva jeg skal svare.

Når de spør om pose eller kvittering, så sier jeg alltid "Nei takk". Føler meg så "over"høflig når jeg er i butikken :fnise:

Når de sier hva prisen blir så ser jeg opp og smiler, vet jo ikke hva jeg skal si. Det å si takk blir jo for dumt, og når de gir vekslepengene tilbake, da også må jeg bare smile, kan jo ikke si takk, det er jo mine penger jeg får tilbake :fnise:

Må nevnes at jeg har sosial angst... så det å gå i butikken er ikke bare bare, her må ruten planlegges på forhånd, og når de da slenger ut et "ha en fin dag" så får jeg nesten panikk, for jeg har ikke peiling på hva jeg skal si!
Noen som jobber i butikk som har "preferanser" for hva du ønsker å få tilbake?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"Takk lige så" når de sier ha en fin dag. "jatakk/neitakk" om de spør om jeg vil ha pose/kvittering (supplerer med å nikke/riste på hodet siden de ofte ikke får med seg hva jeg sier pga bakgrunnsstøy). "takk" om jeg av en eller annen bisarr grunn har betalt med kontanter og får penger tilbake. Det er da ikke overhøflig å si neitakk, vel?

Anonymous poster hash: f970d...f85
  • Liker 6
Gjest imperio
Skrevet

"Takk lige så" når de sier ha en fin dag. "jatakk/neitakk" om de spør om jeg vil ha pose/kvittering (supplerer med å nikke/riste på hodet siden de ofte ikke får med seg hva jeg sier pga bakgrunnsstøy). "takk" om jeg av en eller annen bisarr grunn har betalt med kontanter og får penger tilbake. Det er da ikke overhøflig å si neitakk, vel?

Anonymous poster hash: f970d...f85

Hmm, vanligvis så hører jeg andre si "nei" strengt eller fjernt, noen roper det fra enden av kassen for de er så trege til å svare :fnise:

Føler meg så dum som sier takk hele tiden :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Når de sier "Ha en fin dag"... hva svarer du da? Synes det er så kleint, bruker å si "Takk, du også". i dag fikk jeg et smil og "takk skal du ha" tilbake, vanligvis så får jeg ingenting tilbake. Skjønner at de sier det på autopilot og ikke får med seg hva du svarer. Og det å være høflig er en del av jobben. Men synes det er så innmari kleint når jeg ikke vet hva jeg skal svare.

Når de spør om pose eller kvittering, så sier jeg alltid "Nei takk". Føler meg så "over"høflig når jeg er i butikken :fnise:

Når de sier hva prisen blir så ser jeg opp og smiler, vet jo ikke hva jeg skal si. Det å si takk blir jo for dumt, og når de gir vekslepengene tilbake, da også må jeg bare smile, kan jo ikke si takk, det er jo mine penger jeg får tilbake :fnise:

Må nevnes at jeg har sosial angst... så det å gå i butikken er ikke bare bare, her må ruten planlegges på forhånd, og når de da slenger ut et "ha en fin dag" så får jeg nesten panikk, for jeg har ikke peiling på hva jeg skal si!

Noen som jobber i butikk som har "preferanser" for hva du ønsker å få tilbake?

Tror du gjør dette til en unødvendig stor sak og normal høflighet med "Takk det samme" og "Ja takk" og "Nei takk" er veldig vanlig og kan ikke kalles overhøflig.

Anonymous poster hash: 9f1e0...c59

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ansatt: Hei! *smiler*

Jeg: Hei! *smiler*

Ansatt: pose?

Jeg: Ja, takk.

Ansatt: kvittering?

Jeg: Ja, takk.

Ansatt gir meg eventuelle vekslepenger (sjelden, betaler som regel med kort eller så har de myntautomat), jeg sier "Ha det bra" eller eventuelt "Takk, det samme" hvis den ansatte sier "ha en fin dag".

Men sånn generelt, så lenge du spanderer et smil eller to og faktisk svarer på spørsmålene som stilles, så er den ansatte strålende fornøyd.

Anonymous poster hash: a3d5b...abd

• Liker 1
Gjest Keikolina
Skrevet

Du også, svarer jeg og smiler. Er selv glad i smilende kunder :)

Skrevet

Om du er overhøflig, så er jeg det også. :) Og uansett er det bedre å være overhøflig enn sur og brysk.

• Liker 4
Gjest imperio
Skrevet

Tror du gjør dette til en unødvendig stor sak og normal høflighet med "Takk det samme" og "Ja takk" og "Nei takk" er veldig vanlig og kan ikke kalles overhøflig.

Anonymous poster hash: 9f1e0...c59

Kan være angsten som tuller med hodet mitt, det er jeg klar over. Så jeg overanalyserer alt.

Fikk bare litt ekkel følelse av at han syntes jeg var dum som sa "takk, du også", siden de to som var foran meg sa ingenting da han sa det. At han tenkte "trur hun virkelig at jeg bryr meg om at hun har en fin dag eller ikke? hvor dum går det an å bli".

Gjest Brienne of Tarth
Skrevet

Jeg sier "hei", "ja takk" og "nei takk", og "I lige måde" hvis de ønsker en fin dag, god jul/påske etc. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært ansatt som butikkmedarbeider i 10 år (deltid), hvor det finnes mye forskjellig oppførsel fra kunder. Noen bare grynter, andre går så langt som å slå av en prat.

Som kunde, er jeg alltid hyggelig mot ansatte, for jeg vet hva slags drit de går gjennom av kunder i løpet av en dag. Anbefaler å være en av deres positive opplevelser i arbeidsdagen deres!

Å si hei tilbake, gjerne et smil er alt som skal til :)

Anonymous poster hash: 4d8e7...e47
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan være angsten som tuller med hodet mitt, det er jeg klar over. Så jeg overanalyserer alt.

Fikk bare litt ekkel følelse av at han syntes jeg var dum som sa "takk, du også", siden de to som var foran meg sa ingenting da han sa det. At han tenkte "trur hun virkelig at jeg bryr meg om at hun har en fin dag eller ikke? hvor dum går det an å bli".

Hehe, det var litt morsomt. Ser for meg en ansatt som vrir leppa nedover fordi noen sa "takk, du også".

Noen kunder svarer, andre ikke. Noen fordi de ikke hører det, er beskjedne, var ikke forberedt og vet ikke hva de skal si. Jeg tror ikke det finnes en butikkansatt som hadde blitt sur for å få en "ha en fin dag" tilbake. De som sier det i det hele tatt er nok generelt personer som er i litt bedre humør enn andre. For det er ikke noe man må si (eller er det noen butikkkjeder der ute som terper på at man skal si det?)

Anonymous poster hash: 7c163...a46

Skrevet

Jeg bruker alltid nei takk og ja takk når de spør meg om pose, kvittering o.l. Om jeg glemmer å bruke takk etter ja/nei så føler jeg at jeg har besteforeldrene mine på nakken :P De var alltid så opptatt av at man måtte være høflig og bruke nei takk og ja takk. Noe som jeg forsåvidt er enig i :)

Når de sier beløpet så pleier jeg bare å komme med "å okei" eller bare "okei". Som oftest får jeg ikke med meg beløpet de sier en gang og dessuten om jeg vil ha det med meg så står jo beløpet på den skjermen foran.

Sier også "i likeså" eller "takk, det samme" når de sier ha en god dag osv.

Og innimellom så står jeg der som en tulling og får ikke med meg hva de i kassen sier. Som oftest ikke fordi jeg ikke hører etter/er oppmerksom...Men fordi noen kassebetjenter momler ut de innøvde setningene, bare for å få det gjort og man hører kun halve ord :P så står jeg der og sier "hæ?" "hæ?" "unnskyld hva sa du igjen?" "ehm kan du si det en gang til?". Og så ser de på meg som om det er jeg som er en tulling, mens det er de som momler :P Selvfølgelig i noen tilfeller så kan det hende jeg er i min egen verden, men jeg pleier ikke det :P

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier "hei" når kasseren sier hei eller ser på meg. Når han eller hun forteller meg totalsummen sier jeg om jeg tar det på kort eller kontant. Så sier jeg "Ja takk" eller "Nei takk" til pose og kvittering, og derfra og ut gjengjelder jeg de frasene som måtte komme, altså "I like måte", "Du også" med et smil, "Ja, ha det bra" eller noe sånt avhengig av hva de sier. Hvis de ikke sier noe pleier jeg å si "Ha det bra!" idet posene er ferdigpakket og jeg går min vei, med mindre den i kassen er i prat med neste kunde akkurat da.

Det går på autopilot alt sammen, men det er vel sånn jeg gjør det. Jeg kan umulig se for meg at det kan være galt å være like blid og grei som den i kassen. Jeg skjønner at du har en slags oppskrift på hvordan du skal oppføre deg når du handler, TS, og det du beskriver lyder som en helt, helt vanlig og upåfallende kunde. Så du kan bare fortsette som nå, du er bare en helt vanlig høflig kunde :)

Anonymous poster hash: c8bff...4ff
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Takk skal du ha" sier jeg når jeg får penger tilbake, å ikke takke fordi det strengt tatt er ens egne penger blir bare for dumt.

Ønsker de meg en god dag svarer jeg iligemåde og smiler. Jeg svarer nei takk til pose, er da ingenting overhøflig ved det?

Anonymous poster hash: 8340c...1e9
Skrevet (endret)

Det er ikke noe galt i å være høflig... Eller jo foresten vi bor jo i Norge, her skal vi jo helst ikke smile til folk iallefall ikke ukjente og vi skal iallefall ikke si noe til fremmede enten på butikken eller bussen eller i busskuret. Vi skal helst unngå blikkkontakt, og det å takke for noe eller si værsegod det blir betegnet som falskhet.

(Ofte virker det slik iallefall)

Jeg synes ikke det er noe flaut eller rart eller falskt og si verken "jo takk, du må ha god påske du også" når betjeningen sier "god påske", eller smile, si ha det bra, si takk og værsegod til fremmede når det faller naturlig, møte blikket til både buss sjåfører eller Rema 1000 ansatte og ellers utøve høflighet til fremmedfolk i butikker eller andre plasser.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
Skrevet

Jeg svarer "Takk det samme"

Om betjeningen ikke sier noe så sier jeg noe sånt som "Ha en fin dag"

Sier også "Ja, takk" eller "Nei, takk" til pose og/eller kvittering.

Føler meg ikke ekstra høflig egentlig, siden jeg alltid takker o.l.

Skrevet

Jeg tenker sånn at de som jobber i butikk for nok drit og uhøflige kommentarer gjennom en dag, så jeg smiler og takker når jeg betaler og får igjen penger. Så klart hender seg at jeg er distre og ikke følger med og svarer litt knapt, men står ikke å grynter og svarer surt.

Skrevet

Jeg tror jeg sier "Jo, takk det samme." om noe slikt skulle skje.

Gjest imperio
Skrevet

Føler jeg er så innmari overhøflig. Slipper ofte frem kunder som har mye mindre varer enn meg, dersom noen går til kassen uten varer så vet jeg at de skal enten ha snus eller noe bak kassen, og det tar 2 sekunder, så jeg slipper de frem. Så klart, om det er lang kø, så slipper jeg ikke frem 5 personer, men om jeg er bakerst.

Smiler og sier hei, og så klart, takk etter nesten hvert et ord :fnise:

Snakker aldri i telefonen når jeg står i kassen, da sier jeg jeg i fra til personen på telefonen, og tar den ned fra øret mens jeg er i kassen.

Føler meg så dum som er så over høflig, for jeg har ikke sett andre som er sånn. Men så er jeg veldig opptatt med meg selv da, må følge med hvor jeg går og passe på at jeg ikke tryner. (angsten sin skyld).

Glad for å høre at jeg ikke er unormal, takk for svar :laugh:

AnonymBruker
Skrevet

I lige måde. Når de ansatte på den lokale Remaen sier "hadet", sier jeg "hadet" på vei ut.

Anonymous poster hash: 07df5...50f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...