GÃ¥ til innhold

-30 kg, hvor starter man? HJEEEELP! 😄


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er altså 30 kg overvektig! Hvordan kiloene har kommet på er jo selvsagt trøstespising og diverse feil ernæring. Så nå veier jeg over 90 kg er deprimert!!!! Har begynt å trene 3-4 dager i uken, ca 1-2 timer pr gang. En del styrke trening samt 30 min kondisjonstrening..

Holdt på en måned med dette nå, til absolutt ingen nytte da jeg har ett elendig kosthold, og drikker STORE mengder Pepsi Max!!!

Så kjære medskrivere her innpå!

Hjelp meg med å få motivasjon og hva jeg bør gjøre for å klare å gå ned i vekt? Hvilken type trening er best?

Anonymous poster hash: ae37d...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må endre kostholdet ditt!

Slutte med brus først og fremst i hvert fall. Drikk vann!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All trening er god trening. For at du skal holde ut med treningen, må dette være noe du liker. Men for all del. kom deg ut av komfortsonen og press deg litt.

Tell kalorier, det er mange fine apper og sider. http://www.myfitnesspal.com/de har også app, så du kan bruke begge plattformene :)

Start med delmål. Ned 5 og 5 kg kanskje?

Ikke tenk: det var 1 kg, 29 igjen.

Tenk heller: Wow! 1 kg, så gøy. Fortsett med det som fungerer.



Anonymous poster hash: 04409...c31
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HeiHade

Det er jo, som du selv ser ut til å skjønne, kostholdet som er problemet her. Det er ingen kalorier i Pepsi Max, så hvis du kutter ut den og fortsetter med de andre spisevanene dine vil du ikke gå ned i vekt av det. Finn ut hvor mange kalorier du spiser i løpet av en dag, så får du kanskje litt innblikk i hvor alle kiloene kommer fra og hvor mye over behovet ditt du faktisk spiser.

Deretter kan du regne ut hvor mange kalorier du har bruk for for å opprettholde vekta di, trekke ifra 500 (for en nedgang på ca en halv kg i uka) og holde deg til det kaloribudsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen ting, endre på litt om gangen. Å ta alt på engang blir for overvelmende og man er omtrent dømt til å mislykkes.

Tell kalorier, fortsett med treningen din. Finn ut hvor dine fallgruer er, og endre kostholdet litt etter litt. Det kan ta tid, vær tålmodig. Med små endringer i hverdagen, kan man få store,men også varige endringer :)



Anonymous poster hash: 04409...c31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er altså 30 kg overvektig! Hvordan kiloene har kommet på er jo selvsagt trøstespising og diverse feil ernæring. Så nå veier jeg over 90 kg er deprimert!!!! Har begynt å trene 3-4 dager i uken, ca 1-2 timer pr gang. En del styrke trening samt 30 min kondisjonstrening..

Holdt på en måned med dette nå, til absolutt ingen nytte da jeg har ett elendig kosthold, og drikker STORE mengder Pepsi Max!!!

Så kjære medskrivere her innpå!

Hjelp meg med å få motivasjon og hva jeg bør gjøre for å klare å gå ned i vekt? Hvilken type trening er best?

Anonymous poster hash: ae37d...665

Det er dessverre ingen automatikk i at du går ned i vekt hvis du kun trener og ikke endrer kostholdet. Jeg skal også ned i vekt, og til nå (utenom i påska, da skar det seg litt) har det gått bra. Jeg prøver å spise vanlig mat, men regner litt på kaloriene slik at jeg kommer omtrent 400-500 kalorier under det jeg vanligvis forbrenner. Jeg spiser det jeg har lyst på, men ligger unna de verste kaloribombene, da disse ofte ikke gir metthetsfølelse og kan få deg til å overspise. På lørdager jukser jeg med litt lørdagsgodt. La oss si at du forbrenner 2300 kcl hver dag. Da kan du spise 1800 kcl om dagen og gå ned i vekt. Om du kommer litt over den ene dagen, og litt under den andre er ikke så farlig, så lenge det ikke er ekstreme mengder. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du skal ned så mange kilo, er mitt beste tips å ta en ting om gangen.

Enten forbedre kondis/ bygge muskler, eller gå ned i vekt.

For min del er det lettest å forandre kostholdet først, gå en del ned i vekt, og etter en stund innføre trening.

De gangene jeg har begynt å trene som sterkt overvektig har kroppen bare bedt om flere kalorier for å kompensere for treningen.

Gjør motsatt av bodybuilderne; først bli kvitt fett, deretter tone/ trene.



Anonymous poster hash: 80ae9...05b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kostholdet som er viktigst. Du må rett og slett kutte kalorier. Hvis du ønsker tips, kan du skrive ned hva du spiser i løpet av en typisk dag.



Anonymous poster hash: 33e7e...c68
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Kutt ut brus, blir jo så oppblåst. Prøv å drikk saft eller vann. Ja, det er kjedelig. Elsker cola, men ser gravid ut etter et glass, jeg er ikke noe kjempe tynn men ikke skikkelig feit heller.

Endret av Keikolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosthold har mer å si enn trening.

Pepsi max inneholder 0 kalorier, og bidrar ikke til overvekten din. Det er mer tannhelsen som er problemet der.

Begynn med å få en oversikt over hva du inntar av kalorier. Loggfør absolutt alt du spiser. Vei det, mål det, legg det inn i verktøy som diett.no. Regn ut hvor mye kalorier du trenger med f.eks. http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced.

Så kan du begynne å gjøre endringer. Øk grønnsaksmengdene. Spis magert kjøtt, som kylling og kalkun, renskåret rødt kjøtt, karbonadedeig. Spis fisk som torsk og sei, og litt laks og makrell. Bruk grove kornprodukter, fullkornsris, fullkornspasta. Magre melkeprodukter. Pass på det sunne fettet. Selv om laks og nøtter og avokado er sunt, er det ikke slik at jo mer, jo bedre. Du trenger bare litt sunt fett hver dag. Om du spiser laksefilet med nøtteskorpe og avokadosalat til kan du fint ete to ganger ditt eget dagsbehov av kcal i ett måltid.

Og sett deg delmål... IKKE tenk 30 kg. Ta det et kg av gangen.



Anonymous poster hash: 9c2e3...708
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å kutte ut Pepsi Max for å gå ned i vekt, men jeg ville kutta ned med tanke på tennene dine.

Det er nok et annet sted i kostholdet feilen ligger. Kan du ikke skrive hvordan en dag ser ut for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En typisk dag for meg sånn matmessig:

Frokost: ingenting

Mellommåltid: en banan

Lunsj: veksler litt men gjerne 2 grove knekkebrød med pålegg eller 2 skiver.

Middag: veldig variert, men definitivt for mye, men spiser en del kyllingfilet (taco,wook, kylling med ris Etc) svinefilet med grønnsaker, torsk med gulrøtter og poteter

Kvelds: gjerne 2 skiver eller ingenting...

Og mellom dette er jeg gjerne veldig flink til å spise noe godteri :-( tenker ikke over at man tar noe wingummig.... :-/

Anonymous poster hash: 06d69...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor høy er du?

Anonymous poster hash: 80ae9...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Hvis du vet at du har et dårlig kosthold, foreslår jeg at du begynner med å legge om kostholdet uten å telle kalorier. Skaff deg kunnskaper om hva som utgjør et sunt og variert kosthold, kutt ned på sukker, raske karbohydrater og usunt fett, lær deg å kjenne på sult og metthetsfølelse. Når du føler at du har fått grep om dette, kan du begynne å telle kalorier. Jeg kan på det varmeste anbefale bøkene til dr. Berit Nordstrand, det er en dame som har mye fornuftig å komme med når det gjelder et sunt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du starter med å sette deg ett kortsiktig mål. Ett du KAN nå, men må jobbe litt for.

5 kg før sommeren kan f.eks. være ett bra mål.

Deretter ser du på hvor mye du spiser i løpet av en hel dag. Her skal ALT med. Også drikke, og vingummi og alt som inntas mellom måltidene.

Hva er svakheten din? Er det vingummien? Hva får deg i så fall til å spise den? Er det fordi det er en vane? Fordi den er lett tilgjengelig? fordi du har søtsug? Eller fordi du egentlig er sulten, og det er litt lenge til mat?

Med det kostholdet som beskrives i innlegg #13, så er du litt i nærheten av der jeg var da jeg startet.

Hele kaloriinntaket kom nesten samlet på ettermiddag/kveld. Og så litt ekstra innimellom, fordi jeg var sulten.

For min del hjalp det veldig å spise jevnere. Mer mat på formiddagen, og som mellommåltid før middag, så jeg ikke ble så sulten og måtte dekke inn med søtsaker før og etter middagen.

Innimellom fylte jeg opp med grønnsaker. Knaskerøtter, småtomater, agurkbiter, paprikastrimler o.s.v. Det kan spises i nesten ubegrensede mengder, da det inneholder lite kalorier og mye kroppen har nytte av.

Men ta ett steg av gangen! Sett deg ett delmål, lag en tidsfrist for det. Finn ut hvor mange kalorier du spiser, og hvor mange du burde spise. Ikke legg deg for lavt.

Hvis du sliter med frokost, forsøk å få i deg ett glass melk eller en juice/frukt. Spis en ordentlig lunsj, ikke en banan. (Noe som metter mer. Om det er grønn salat med kylling, eller om det er havregrøt eller matmuffins eller noe annet, spiller liten rolle.)

Forsøk også å få inn en frukt, ett knekkebrød, en yoghurt eller noe grønnsaker mellom lunsj og middag.

Forhåpentlig er du da ikke så sulten til kvelds og middag, og spiser kun det du trenger.

(Følg hele veien med i kaloriregnskapet, så du vet ca hvordan du ligger an.)

Og så til det fine...

Ikke gi opp når du en dag ikke gjør det du skal, og vekta kanskje stopper opp eller går oppover igjen. Bare start på nytt igjen, og tenk framover mot målet. (Ikke bakover på da du gjorde en feil.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Vampen

Et enkelt tips mtp mengde er faktisk å bruke en liten tallerken. :) Ellers liker jeg Lifesum (app) bedre enn sider som diett.no. Det gjør det enklere å logge hva man spiser. Og det kan være lurt å logge unntak en periode, for å bli bevisst på hva du bør ligge på og hva du faktisk ligger på av kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Det er kjempeflott at du trener, fortsett med det, men for å gå ned i vekt er det som mange sier kostholdet som må gjøres noe med. Jeg bestemte meg i fjor og har lykkes for første gang.Bare ordet slankekur har gjort at jeg før har blitt sulten, men nå har jeg endelig funnet noe som funker for meg.

1. Finn substitutter for godteriet, for meg funket blåbær og bringebær godt.

2. Tenk over hvorfor du spiser som du gjør, er det vaner, fyller du tomrom etc.

3. Husk at magen bruker 20 minutter på å bli mett- du må stoppe å spise før du blir mett.

4. Hvis du blir veldig sulten, finn på noe annet å gjøre som tar bort oppmerksomheten fra sulten.

5. Ikke spis på kvelden.

6. Belønn deg selv av og til, kuren må være mulig å overleve.

7. Når du vet at du kommer til å spsie utover dietten, tren mer for å kompensere.

Når du har nådd målet ditt kan du ikke gå tilbake til ditt vanlige kosthold, kroppen din er da er vant til mindre mat og forbrenner ikke like mye som før. Vei deg hver dag slik at du ser hvor mye mat som er nok til å ikke få vektoppgang. Du må nesten akseptere at du må legge om livsstilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må endre kostholdet ditt!

Slutte med brus først og fremst i hvert fall. Drikk vann!

Jeg ville ikke begynt med å kutte ut brusen. Den bidrar ikke til overvekten og det er vanskelig å endre mange ting på en gang. Derfor ville jeg fokusert på kostholdet og latt brusen være frem til du føler kostholdet går greit.

Jeg er i samme situasjon som deg og det er kjempevanskelig. Jeg har klart å gå ned 5 kg nå, og de har jeg jobbet hardt for. For meg er trening viktig fordi jeg klarer å lure meg selv. Jeg vil ikke ødelegge det jeg har trent, derfor er det lettere å holde meg på matta. Hadde jeg vært av typen som tenkte at jeg må belønne meg selv litt for treningen, hadde jeg nok valgt å foksuere mindre på den. I bunn og grunn er det kosthold som er viktigst, det er betraktelig lettere å spise 500 kcal mindre enn å trene bort 500 kcal. En annen viktig ting er å ikke overvurdere verdien av treningen.

Anonymous poster hash: 12103...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange som ber deg om å ikke kutte Pepsi Max. Dette er bare tull.

Nei - Pepsi Max inneholder ingen kalorier, og du legger derfor ikke på deg direkte av Pepsi Max. MEN det inneholder kunstige søtningsmidler og denne søtsmaken i munnen gjør at kroppen tror du får i deg sukker og derfor vil produsere en overvekt av insulin for å forbrenne "sukkeret".

For å kompensere for insulinoverskuddet blir du sulten, får søtsug og blodsukkerfall og hjernen reagerer med signaler om å få i deg mer mat, noe som igjen fører til overspising og vektoppgang.

Mitt tips er: kutt Pepsi Max.



Anonymous poster hash: 70f54...b4b
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...