AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #1 Skrevet 5. april 2015 En nær slektning har svulst i hodet og har nettop operert og hatt stråling. Hun var på besøk idag og da var hun ikke seg selv. det var som hun var full, tullet med ordene og snakket mye tull. Hun var også svært direkte og "enkel" om jeg kan si det slik, som en full person snakker. Hun blander ord og snakker om fortid/nåtid om hverandre og var ikke seg selv. Er dette vanlig? Og vil det bli normalt igjen?Anonymous poster hash: 284a2...934
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #2 Skrevet 5. april 2015 En nær slektning har svulst i hodet og har nettop operert og hatt stråling. Hun var på besøk idag og da var hun ikke seg selv. det var som hun var full, tullet med ordene og snakket mye tull. Hun var også svært direkte og "enkel" om jeg kan si det slik, som en full person snakker. Hun blander ord og snakker om fortid/nåtid om hverandre og var ikke seg selv. Er dette vanlig? Og vil det bli normalt igjen?Anonymous poster hash: 284a2...934 Dette er det umulig å gi et godt svar på uten å ha full tilgang til journalen hennes. Det har mye å si hvor svulsten satt, hvor stor den var, hvor raskt den har vokst, hva slags vev den bestod av, hvilke strukturer den har ligget inntil, om den var innkapslet eller invaderte omkringliggende vev, hva slags prosedyre som er brukt kirurgisk etc. Hvorfor spør du ikke behandlende leger? Du får ikke noe ordentlig svar her.Anonymous poster hash: 84307...6e1 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #3 Skrevet 5. april 2015 Det sies at det tar ett år fra noen er operert i hodet og til endringene er der de vil bli "mentalt og fysisk" i fremtiden. (Har hatt pårørende med stor hjerneblødning.)Anonymous poster hash: 12293...170 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #4 Skrevet 5. april 2015 Godartet? Ondartet? Hva slags type svulst, enten den er godartet eller ondartet? Jeg har selv en hjernesvulst, men med såpass lite informasjon blir dette dessverre nesten som å svare på "Jeg kjenner en som er syk, går det over?". Enig med den over, snakk med legen(e). Det er mange som får permanente skader enten av selve svulsten eller av behandlingen, men det kan også være forbigående, og det er ofte vanskelig å vite selv for legen. Jeg har ikke fått noen skader som helst, mens en jeg ble kjent med underveis i behandlingsløpet mitt ikke er til å kjenne igjen overhodet. Helt individuelt. Anonymous poster hash: b0e53...e53 1
Cata Skrevet 5. april 2015 #5 Skrevet 5. april 2015 Direkte uvanlig er det i allfall ikke. Det kommer an på hvor svulsten lå. Har den ligget i nærheten av talesenteret så kan slikt forekomme, enten fordi svulsten selv har infiltrert eller klemt på vevet rundt den eller fordi kirurgen i løpet av operasjonen har kommet borti deler av talesenteret. Det som da kan skje (uten at jeg på noen måte vet om dette gjelder akkurat din slektning) er at vedkommende godt vet hva han/hun vil si, intellektet fungerer som før, men ordene vil ikke ut - eller de kommer ut feil. Dermed kan både grammatikk og ordvalg bli fullstendig annerledes enn det samme person ville brukt i frisk tilstand og dermed oppfattes det som om hun/han prater tull. Om det normaliseres eller ei, er ofte vanskelig å si på forhånd. Sannsynligvis vil vedkommende få tilbud om timer hos logoped for å få hjelp til å trene opp språket igjen.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #6 Skrevet 5. april 2015 Jeg kan gi deg én generell opplysning: Når man har vært inne og skåret i folk vil det vevet man har manipulert respondere med inflammasjon, og det skjer en rekke både mekaniske og kjemiske forandringer. Den viktigste forandringen i dette tilfellet er at det vil oppstå hevelser, og inne i kraniet er det dårlig plass, slik at funksjoner kan forstyrres på fgrunn av disse hevelsene. Når hevelsen går ned, kan man begynne å ane en kontur av hva resultatet vil bli, men det kan være en svært langvarig prosess. Snakk med behandlende leger. De kjenner pasienten og journalen. Vi kan faktisk ikke hjelpe deg.Anonymous poster hash: 84307...6e1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #7 Skrevet 5. april 2015 Dette er det umulig å gi et godt svar på uten å ha full tilgang til journalen hennes. Det har mye å si hvor svulsten satt, hvor stor den var, hvor raskt den har vokst, hva slags vev den bestod av, hvilke strukturer den har ligget inntil, om den var innkapslet eller invaderte omkringliggende vev, hva slags prosedyre som er brukt kirurgisk etc. Hvorfor spør du ikke behandlende leger? Du får ikke noe ordentlig svar her.Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 84307a2b8ce14d4fbb65685e485be6e1"] 84307...6e1 [/ i] Vanligvis ett godt råd å spørre behandlende lege, men er dette en tante eller onkel, fetter eller kusine, eller ett annet familiært medlem, så får man ikke kontakt med behandlende lege. Det er vanligvis nærmeste pårørende som får informasjon fra behsndlende lege®. Da er det vel forståelig at ts spør der det går an å spørre? Anonymous poster hash: 12293...170 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #8 Skrevet 5. april 2015 Vanligvis ett godt råd å spørre behandlende lege, men er dette en tante eller onkel, fetter eller kusine, eller ett annet familiært medlem, så får man ikke kontakt med behandlende lege. Det er vanligvis nærmeste pårørende som får informasjon fra behsndlende lege®. Da er det vel forståelig at ts spør der det går an å spørre?Anonymous poster hash: 12293...170 Det er høyst forståelig - men man bør spørre der man kan få et svar som er korrekt. Det er ikke selv med den beste vilje mulig å få her på forumet. Anonymous poster hash: 84307...6e1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå