Gå til innhold

ekstremt plaget av smatting.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har det på samme måte. Å høre folk som tygger mat eller tyggis, høre tenner som støter sammen, svelging, høre folk ta biter av maten sin. Jeg kjenner jeg får brekningsfornemmelser og iblandt får jeg tårer i øynene av det, for jeg blir så ukomfortabel og irrritert.



Anonymous poster hash: 3e5db...6c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir skikkelig sur innvendig på personer som smatter, og da spesielt med tyggis. Fy fader så irriterende :bond:



Anonymous poster hash: abeb4...6ac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det også slik. Spesielt med folk som tygger sprø, harde ting, f.eks. Knekkebrød eller eple, gulrot. Kjenner et ukontrollerbart sinne ved disse lydene, og må finne på en unnskyldning til å gå bort litt når jeg er i nærheten av en som tygger høyt. Det kan være problematisk å hå på kino og takle knasende potetgulltygging. Jeg velger alltid bråkete actionfilmer, hvor filmlydene drukner spiselydene.

Andre kroppslyder som snorking eller andre nattlige gumle/smatte/klikkelyder blir jeg også sprø av, og jeg legger meg alltid før min mann, slik at jeg slipper å ligge og lytte til hans sovelyder. Jeg må sovne først! :)

Merkelig at man skal bli så hissig av slike lyder, hvordan kan det ha seg at så mange av oss har det slik? Naturen pleier jo ha en grunn til det meste, men akkurat dette.....

Anonymous poster hash: 531d9...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også fly forbanna av sånt. Har alltid vært sånn. Jeg gruer meg ofte til middagsbesøk, julemiddager og sånne ting, for jeg vet at jeg kommer til å sitte og eksplodere invendig, for folk klarer jo faen ikke å spise med munnen lukket.

Det verste er jo når man spør folk (pent) om de kan slutte å smatte, også svarer de med å smatte enda høyere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så glad jeg er det ikke bare er meg!! Holder på å bli gal av dette. Har en samboer som spiser på en særdeles bråkete måte. En del i familien også. Hører leppene gli fra hverandre og gå sammen, maten som tygges og blandes med spytt, og hvordan det svelges. Klikker seriøst over folk som spiser med åpen munn, smatter eller prater imens. Si meg, lærer ikke folk bordskikk lenger?? Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Har vurdert å ikke spise på samme sted/tidspunkt som samboer, men det er jo litt tragisk. Tror jeg må begynne å gå i middagsselskap med ørepropper...

Anonymous poster hash: 62946...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv og fokuser på andre ting så skaldu se det forsvinner.



Anonymous poster hash: 44cb5...780
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv og fokuser på andre ting så skaldu se det forsvinner.

Anonymous poster hash: 44cb5...780

Dette hjelper fint lite. Og jeg har prøvd i typ 28 år...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv og fokuser på andre ting så skaldu se det forsvinner.

Anonymous poster hash: 44cb5...780

Nok et eksempel på en av de som bare ikke evner å sette seg bare en brøkdel inn i andres situasjon. Synes det er trist at det er så mange som har mistet den evnen. Jeg kan hjelpe deg litt på vei: Hvis jeg tar en kniv og kutter deg litt i tommelen, så synes du sikkert at det svir litt. Dette gjør jeg mot deg jevnlig. Men, bare fokuser på noe annet, så skal du se at du sikkert ikke kjenner noen ting. Du hører vel selv hvor dumt det høres ut? Vi som har det sånn sier jo vi synes det er grusomt. Ergo: Vi velger det ikke selv. Det har ofte en neurologisk forklaring. Husk, når du blir snurt av at noen, passende nok, ber deg tygge maten med munnen lukket, så har den som må be deg om dette det tusen ganger verre enn deg.

Anonymous poster hash: 62946...492

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv og fokuser på andre ting så skaldu se det forsvinner.

Anonymous poster hash: 44cb5...780

Sier du det samme til de som lider av andre psykiske lidelser, som depresjon eller angst også? Dette er snakk om en lidelse som man ikke bare kommer over av seg selv. Tro meg, hvis det var tilfellet så hadde ikke denne tråden eksistert. Hvis det var tilfellet så kunne folk som meg spist et måltid sammen med et annet menneske uten å kjenne et overveldende fysisk ubehag i hele kroppen. Hvis det var et valg hadde jeg selvfølgelig valgt å kunne sitte i sofaen sammen med kjæresten min og spise chips uten å begynne å grine og få en trang til å skrike eller skade noen, men det valget er ikke så enkelt som du skal ha det til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle oppdatere her :)

Etter to timer hos psykologen min hvor vi hovedsakelig har snakket om dette med lyder så tror hun at det er relatert til tvangslidelser, så hun skulle høre med OCD-teamet om det er noe de kan hjelpe med samtidig som jeg skal fortsette med henne. Det er veldig deilig at hun i hvert fall tar det på alvor, noe jeg var redd for at hun ikke skulle!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle oppdatere her :)

Etter to timer hos psykologen min hvor vi hovedsakelig har snakket om dette med lyder så tror hun at det er relatert til tvangslidelser, så hun skulle høre med OCD-teamet om det er noe de kan hjelpe med samtidig som jeg skal fortsette med henne. Det er veldig deilig at hun i hvert fall tar det på alvor, noe jeg var redd for at hun ikke skulle!

så bra du er kommet i gang og blir tatt seriøst. :) Håper du forsetter å oppdatere.

for min del startet jeg tråden da jeg ble økende irritabel på min samboer sin spising, no som aldri har plaget meg særlig før. Vel, hormoner er tydeligvis en trigger hos meg, for jeg har oppdaget at irritasjonen satte i gang for fullt i det jeg ble gravid. Kommer til å bli et festelig svangerskap dette :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Dette var spennende- trodde det bare var meg siden jeg aldri har hørt noen klage på dette..jeg blir også utrolig irritert av smatting og knasking på knekkebrød, gurgling og slafsing! Blir helt satt ut og da spesielt på jobben... Jeg blir også irritert på folk som tygger tyggegummi - de ser helt nevrotiske og dustete ut!

Anonymous poster hash: c2a79...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har problemer med dette jeg også, det er veldig plagsomt, blir jo ikke hyggelig å spise sammen med andre:/ Hos meg er det noen personer som er verre enn andre, mamma feks får jeg helt panikk av å høre spise, selv om hun ikke spiser med munnen åpen eller noe sånt.. men det klikker i kjeven og hun gjør noe rart med tungen eller noe og ja åh, lydene er helt uutholdelige.

I en periode når jeg var tenåring var det så ille at jeg nesten ikke kunne spise med andre, men nå er det mye bedre, det er bare noen personer og noen mat-typer som er forferdelig å høre på. Og såklart folk som spiser med åpen munn og smatter (de som tygger tyggis med åpen munn på bussen feks... de må dø.. eller en dame jeg satt rett ved på restaurant som pratet på innpust og utpust mens hun tygget med munnen åpen..herregud)



Anonymous poster hash: 6de8f...2eb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har problemer med dette jeg også, det er veldig plagsomt, blir jo ikke hyggelig å spise sammen med andre:/ Hos meg er det noen personer som er verre enn andre, mamma feks får jeg helt panikk av å høre spise, selv om hun ikke spiser med munnen åpen eller noe sånt.. men det klikker i kjeven og hun gjør noe rart med tungen eller noe og ja åh, lydene er helt uutholdelige.

I en periode når jeg var tenåring var det så ille at jeg nesten ikke kunne spise med andre, men nå er det mye bedre, det er bare noen personer og noen mat-typer som er forferdelig å høre på. Og såklart folk som spiser med åpen munn og smatter (de som tygger tyggis med åpen munn på bussen feks... de må dø.. eller en dame jeg satt rett ved på restaurant som pratet på innpust og utpust mens hun tygget med munnen åpen..herregud)

Anonymous poster hash: 6de8f...2eb

Veldig likt som hos meg, det er for det meste enkelte personer og da spesielt mamma og en venninne av meg.

Da jeg var yngre hadde jeg en kjæreste med en søster som smattet noe helt forferdelig. Jeg sluttet å spise middag hos dem, noe som ofte gjorde at jeg ikke spiste mellom lunsj og frokost. Har gjerne blitt noe bedre i løpet av årene, men klarer enda ikke enkelte settinger.

Og hvorfor hvooorfor kjøpte jeg en pose med chips til samboer i går?! Har måtte rømme inn på soverommet og føler meg som kjipeste kjæresten ever...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...