Gå til innhold

Israel innfører photoshop-lov

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Loven går ut på at alle bilder av modeller der modellenes kropper har blitt retusjert eller redigert på må merkes på en måte som gjør det klart at dette har blitt gjort.

Må innrømme at jeg syntes dette høres ut som en ganske grei lov som vi gjerne også kunne ha hatt i Norge.

Hva syntes dere?

Anonymous poster hash: 581c9...d69
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at folk flest tydeligvis ikke forstår forskjell på retusjering og redigering.

Anonymous poster hash: b5da6...790

• Liker 2
Skrevet

Så lenge kvinner velger å kaste penger etter de som formidler urealistiske idealer så vil dette fortsette. Jeg tror bevissthet blant forbrukerne er bedre enn statlige pålegg.

Skrevet

Et slikt statlig pålegg vil jo nettopp skape bevissthet rundt det.

• Liker 2
Gjest Evans
Skrevet

Jeg syns det er et utrolig fint tiltak, og håper flere land følger etter - også Norge. Uten at jeg vet noe om det, antar jeg automatisk at det også vil være en straff for å bryte loven, ikke bare litt risting med pekefingeren.

Skrevet

Høres fornuftig ut

Skrevet

Støtter helt klart denne.

Et lite merke med en link til feks retusjert.no/10002023 der du kan se bildene før og etter de ble retusjert hadde også vert fint.

• Liker 2
Skrevet

Støtter helt klart denne.

Et lite merke med en link til feks retusjert.no/10002023 der du kan se bildene før og etter de ble retusjert hadde også vert fint.

Men da vil jo alle få se horna til Nethanyahu. Det er vel ikke det israelske publikum klare for riktig enda?

Skrevet

Loven går ut på at alle bilder av modeller der modellenes kropper har blitt retusjert eller redigert på må merkes på en måte som gjør det klart at dette har blitt gjort. Må innrømme at jeg syntes dette høres ut som en ganske grei lov som vi gjerne også kunne ha hatt i Norge. Hva syntes dere? Anonymous poster hash: 581c9...d69

Gjelder dette for malerier også?

Skrevet

Men da vil jo alle få se horna til Nethanyahu. Det er vel ikke det israelske publikum klare for riktig enda?

Ja, ikke sant?

Og glorien til Mads Gilbert forsvinner jo i samme slengen!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Problemet er at folk flest tydeligvis ikke forstår forskjell på retusjering og redigering.

Anonymous poster hash: b5da6...790

Hvorfor er dette et problem?

Enhver form for redigering av et bilde er - redigering.

Alle endringer - uansett om det er lett retusjering, endret belysning og farge og/eller å fjerne en sjette tå - fra original-bildet er en endring, som skal merkes.

Ganske enkelt egentlig!

Endret av Sir Winston
  • Liker 1
Gjest Trollkarlen
Skrevet

Jeg synes folk kan trygt anta at alle bilder er retusjert.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med cropping eller bare helt vanlig fargekorrigering og oppskarping? Hvor går grensa egentlig?

Er det bare RAW bilder hentet rett fra minnekortet på kameraet som går gjennom heretter?

Anonymous poster hash: aaf38...516
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med cropping eller bare helt vanlig fargekorrigering og oppskarping? Hvor går grensa egentlig?

Er det bare RAW bilder hentet rett fra minnekortet på kameraet som går gjennom heretter?

Grensa går vel når man fysisk forandrer det som blir vist på bildet. Feks gir en modell finere hud enn hva hun faktisk har, fjerner appelsinhud, forandrer kroppsproposjoner, hudfarge og liknende. Feks vil det være greit å korrigere fargene på hele bildet men ikke når man justerer kun modellens hudfarge, greit å fjerne artifakter fra linsen men ikke når man fjerner føflekker fra modellen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes photoshopping skal være lov! Man kan gjøre seg penere med sminke, så hvorfor ikke med photoshop? Om jeg velger å photoshoppe bildene av meg så bør jeg ikke ha noen opplysningsplikt om det. Hvordan jeg egentlig ser ut er ikke noe andre har noe med.

Anonymous poster hash: 48989...10b
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er et utrolig fint tiltak, og håper flere land følger etter - også Norge. Uten at jeg vet noe om det, antar jeg automatisk at det også vil være en straff for å bryte loven, ikke bare litt risting med pekefingeren.

Skal vi virkelig synke så lavt som samfunn at vi kaster folk i fengsel for å photoshoppe litt på bildene sine?

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge kvinner velger å kaste penger etter de som formidler urealistiske idealer så vil dette fortsette. Jeg tror bevissthet blant forbrukerne er bedre enn statlige pålegg.

Ja, gi kvinnen kunnskap!

Anonymous poster hash: 3c86c...46c

AnonymBruker
Skrevet

Da må det vel bli ulovlig å gjøre huden finere med sminke også da? Utrolig tåpelig lov! Jeg synes bare det er fint at de prøver å få modellene så pene som mulig, enten det er med sminke eller redigering. Vi tar ikke skade av å se noen vakre kvinner på reklameplakater. Makan!

Skrevet

Jeg tror dette blir vanskelig å håndheve. Som andre har nevnt, ALLE bilder blir redigert, så hvor går grensa? Uten tilgang til råfilene, hvordan skal man i det hele tatt se at bildene er endret? Dessuten gjøres mye arbeid i post fordi det er billigere. Det er ikke som om disse tingene ikke lar seg ordne på settet; det er først og fremst mer tid- og utstyrskrevende. Foretrekker selv å gjøre så mye som mulig bak kamera, men ofte er det rett og slett mer hensiktsmessig å ta det etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Grensa går vel når man fysisk forandrer det som blir vist på bildet. Feks gir en modell finere hud enn hva hun faktisk har, fjerner appelsinhud, forandrer kroppsproposjoner, hudfarge og liknende. Feks vil det være greit å korrigere fargene på hele bildet men ikke når man justerer kun modellens hudfarge, greit å fjerne artifakter fra linsen men ikke når man fjerner føflekker fra modellen.

Mange ganger vil man løfte opp detaljer i deler av bildet som ligger skygge for eksempel. Da endrer man fargene i bare i en enkelt del av bildet. Om det da er en person i denne delen av bildet, eller en del av en person, da er det altså forbudt?

Man kan selvsagt sammenligne med råfilene fra kameraet, men man vil få store problemer med å definere hvor grensene skal gå. Så her vil det bli mye vurderinger etter skjønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...