Havbris Skrevet 5. april 2015 #21 Skrevet 5. april 2015 Hva syns du selv? For meg er det innlysende, barn skal ikke bli TILBUDT det bedre tilbudet, de skal ikke få noen alternativer. Det eneste alternativet burde være en sunn og frisk kropp ettersom barna ikke kan ta ansvar for dette selv. Dårlig kosthold bringer med seg utallige plager og hinder og ikke noe man som voksen utsetter et barn for. At man som foreldre er overvektige selv er skyld i problemer, og man viderefører det til barna fordi man selv ikke vil eller klarer å ta tak i det. Jeg vet ikke jeg, synes overvektige barn taler for seg selv. Det er ikke snakk om "vanskelige" unger som stakkars ikke vil ut og leke eller bare ha drittmat. Det er snakk om å ta fra de dårlige alternativer for de evner ikke å velge. Foreldre som mener barn kan velge burde jo ikke være foreldre. Barn skal være barn og ikke trenge å måtte ta ansvar for sånt. Jeg er enig med deg i mye, men undret meg mer om hva som kvalifiserer til å bruke begrepet omsorgssvikt. Det er jo et begrep som slenges ut her ofte. Jeg har voksne barn og er ferdig med min del av omsorgen så langt, men er nysgjerrig på hva som legges i begrepet i dag.
Havbris Skrevet 5. april 2015 #22 Skrevet 5. april 2015 Når barnet utsettes for fysiske, psykiske og latente skader eller lider overlast pga. manglende omsorg i hjemmet. Å overfore et barn kan gi barnet helseskader, både fysisk og psykisk. Det er ikke god omsorg å ha et dårlig kosthold, å overfore et barn og å ikke sette grenser for barnet. Det er også dårlig omsorg å ikke veilede barnet til å ta gode ernæringsvalg.Anonymous poster hash: 29276...a96 Jeg ser at du svarer meg på et svar som jeg ga til en annen bruker, Jeg forstår hva manglende omsorg innebærer.
Jade Skrevet 5. april 2015 #23 Skrevet 5. april 2015 Jeg ville absolutt sagt i fra! Å spise sunt i normale mengder og droppe brus og snop i hverdagen er ikke å slanke et barn, men å ta vare på det! Både for helsen sin skyld, og faren for å bli mobbet (dessverre).
Gjest HeiHade Skrevet 5. april 2015 #24 Skrevet 5. april 2015 Da datteren min var i den alderen begynte puberteten og hun fikk endel valpefett. dessverre så så hennes stemor på henne på samme måte som deg, far og stemor gjorde alt de kunne for å fortelle henne hvor feit hun var. Med det resultat at hun fikk store problemer med selvfølelsen og spisevegring. Så vær varsom! Jeg har alltid vært slank og vi var alltid veldig aktive ute..idag er hun voksen Og det sitter fortsatt den psykiske terroren de holdt på med..selv om hun er utrolig flottAnonymous poster hash: a301e...a4e Man får ikke "valpefett" i puberteten. Vektøkning i puberteten kan komme av økt apetitt, men dette er ikke fett som bare oppstår uten endring i spisevanene. Som oftest forbrenner barna bare mer fett når de begynner å vokse hurtigere. Så klart kan dette roe seg med tiden, men det er ingen grunn til å ikke ta det på alvor når barnet er overvektig. Det er slettes ikke alle som klarer å legge av seg overspisingen når de er ferdig utvokst.
Biloba Skrevet 6. april 2015 #25 Skrevet 6. april 2015 Da datteren min var i den alderen begynte puberteten og hun fikk endel valpefett. dessverre så så hennes stemor på henne på samme måte som deg, far og stemor gjorde alt de kunne for å fortelle henne hvor feit hun var. Med det resultat at hun fikk store problemer med selvfølelsen og spisevegring. Så vær varsom! Jeg har alltid vært slank og vi var alltid veldig aktive ute..idag er hun voksen Og det sitter fortsatt den psykiske terroren de holdt på med..selv om hun er utrolig flottAnonymous poster hash: a301e...a4e Hvis et barn har et sunt kosthold, skal en ikke få panikk om det legger på seg litt ved pubertetens inntreden. Ts skriver at hun får i seg bøttevis med cola og godterier. Det er ikke bra for noen, enten en holder normal vekt eller blir fet av det. Da må foreldre sette grenser og veilede.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2015 #26 Skrevet 6. april 2015 Jeg ville i første omgang ikke fokusert på vekt, men at du er bekymret for at hun får i seg for mye sukker og for lite av viktige vitaminer. Snakk med faren, slik at han kan ta tak videre med moren for å få et bedre kosthold for barnet. Det er jo ikke bare pga. tykkhet at man bør spise nogenlunde sunt.. en 11-åring bør jo ikke drikke brus og spise godteri osv flere ganger i uken (og jeg er ingen helsefrik).. Anonymous poster hash: 6133c...a1b
AnonymBruker Skrevet 6. april 2015 #27 Skrevet 6. april 2015 Et forslag: Når hun er hos dere, hva med å inkludere henne i matlaging? Lær henne å lage og like noen sunne retter, både enkle mellommåltider hun kan lage selv (feks når hun kommer hjem fra skolen) og middager. Se om hun synes dette er gøy, og foreslå at hun kan lage middag til seg og moren sin med det hun har lært hos dere. Kanskje kan du snikinnføre noen gode vaner den veien iallfall Anonymous poster hash: 6133c...a1b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå