Gå til innhold

Kan jeg se Hobbiten uten å ha sett Ringenes Herre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at Hobbiten går på TV i kveld, og lurer på om jeg skal se den. Jeg har sett Ringenes Herre for mange år siden, men husker veldig lite av hva som skjedde i filmene (og har bare lest den ene boka). Er det nødvendig å ha sett (og forstått) RH for å kunne se Hobbiten? Jeg mener å ha hørt at handlingen i Hobbiten er lagt til før Ringenes Herre, men ser på reklamen at det er mange av de samme skuespillerne. Orker ikke se en film dersom jeg ikke skjønner bæret.

Anonymous poster hash: 2d03d...be8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil sovne fort er det god sovemedisin.

Anonymous poster hash: 8fe71...bcd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan du absolutt, det er en separat filmserie med handling som er mer eller mindre helt urelatert til Ringenes Herre. Det er et par ting som man setter mer pris på om man har sett RH, men det er ingen nødvendighet.

Anonymous poster hash: 0aa6b...a4c
Skrevet

Hobbiten er før Ringenes Herre så den kan du trygt se sånn sett, men vær forberedt på at det bare er én av tre filmer som sendes i kveld så den har ingen endelig slutt.

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke å se Ringenes Herre først, fordi Hobbiten foregår 60-70 år før handlingene i Ringenes Herre.

Gjest crazycatlady
Skrevet

Nei, det er ikke lovlig. Ser du Hobbiten uten å ha sett og forstått Ringenes Herre kommer onkel politi og tar deg.

• Liker 2
Gjest Bruce Wayne
Skrevet

Ja, like kjedelig og uinteressant uansett.

Gjest Ravna
Skrevet (endret)

.

Endret av Ravna
AnonymBruker
Skrevet

For min del, som er blodfan av Ringenes Herre, så satt jeg mer pris på Hobbiten enn om jeg ikke hadde sett Ringenes Herre. Anbefaler deg virkelig å se Ringenes Herre også, enten før eller etter :-)

Anonymous poster hash: e483f...479
Skrevet

Så den første Hobbiten, og det virket som en kjedeligere versjon av Ringenes Herre, med mange lignende scener. Hadde jeg vært deg ville jeg sett Ringenes Herre-filmene og satt punktum.

AnonymBruker
Skrevet

Så den første Hobbiten, og det virket som en kjedeligere versjon av Ringenes Herre, med mange lignende scener. Hadde jeg vært deg ville jeg sett Ringenes Herre-filmene og satt punktum.

For min del liker jeg Hobbiten bedre enn Ringenes Herre, selv om jeg også er veldig glad i Ringenes Herre. Hver sin smak. :)

Anonymous poster hash: fd1d3...ffa

Gjest Blondie65
Skrevet

Nei, det er ikke lovlig. Ser du Hobbiten uten å ha sett og forstått Ringenes Herre kommer onkel politi og tar deg.

Hjelpes. Du mener selvsagt ikke politiet. Du mener Gandalv. Men det er greit med en feil, denne gangen.

Skrevet

Det er vel faktisk en fordel å ha sett hobitten før Ringenes Herre, siden det som skjer i Hobbiten forklarer mye av det som foregår i Ringenes Herre.

Tolkien skrev Hobbiten mange år før Ringenes Herre, forøvrig. Den er mer episk, og jeg tror ikke Tolkien var riktig i gang med å lage hele mytologien og språkene i Middle Earth på det tidspunktet. Så mer handling, mindre prat, og mye mindre lore.

Men det er altså boka. Filmene er overdramatiske, syns jeg. Det er merkelig at det ikke skal være mulig å dramatisere Tolkien for film uten å henfalle til utstrakt bruk av fysikkfrie soner og tåpelig slapstick-humor, som ikke finnes i bøkene.

Når jeg sier "fysikkfri sone" så henviser jeg til de mange og lange fallene gjennom huler og ned fra fjellskrenter som skikkelsene overlever. Jeg kunne kanskje kjøpt at en alv eller en trollmann kunne overlevd, men hobbiter og dverger er ikke magiske.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel faktisk en fordel å ha sett hobitten før Ringenes Herre, siden det som skjer i Hobbiten forklarer mye av det som foregår i Ringenes Herre.

Tolkien skrev Hobbiten mange år før Ringenes Herre, forøvrig. Den er mer episk, og jeg tror ikke Tolkien var riktig i gang med å lage hele mytologien og språkene i Middle Earth på det tidspunktet. Så mer handling, mindre prat, og mye mindre lore.

Men det er altså boka. Filmene er overdramatiske, syns jeg. Det er merkelig at det ikke skal være mulig å dramatisere Tolkien for film uten å henfalle til utstrakt bruk av fysikkfrie soner og tåpelig slapstick-humor, som ikke finnes i bøkene.

Når jeg sier "fysikkfri sone" så henviser jeg til de mange og lange fallene gjennom huler og ned fra fjellskrenter som skikkelsene overlever. Jeg kunne kanskje kjøpt at en alv eller en trollmann kunne overlevd, men hobbiter og dverger er ikke magiske.

Enig! Merket det spesielt godt i den siste Hobbiten-filmen. Vanligvis legger jeg ikke merke til det/bryr meg ikke noe særlig om det, men i den siste filmen var det veldig tydelig. Orlando Bloom var jo helt fysikkfri.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker nok mer enn jeg trodde fra RH, for hadde ingen problemer med å forstå Hobbiten. Den var for så vidt ganske lik RH, en lang tur med mange rare troll og andre merkelige vesener som man ikke helt skjønner hvorfor er der, men som man skjønner at er farlige.

AnonymBruker
Skrevet

Husker nok mer enn jeg trodde fra RH, for hadde ingen problemer med å forstå Hobbiten. Den var for så vidt ganske lik RH, en lang tur med mange rare troll og andre merkelige vesener som man ikke helt skjønner hvorfor er der, men som man skjønner at er farlige.

?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De var inne i et fjell, og så plutselig dukket det opp noen helt nye vesener som man ikke hadde hørt om før, men de var visst fiender. De med han svære sjefen, inne i fjellet der Bilbo kom seg unna. Jeg trodde først det var orker.

Skrevet

De var inne i et fjell, og så plutselig dukket det opp noen helt nye vesener som man ikke hadde hørt om før, men de var visst fiender. De med han svære sjefen, inne i fjellet der Bilbo kom seg unna. Jeg trodde først det var orker.

Det er tussene du snakker om.... du må følge med :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg skjønte det, men ikke før de allerede var tatt til fange. De sprang jo rundt der og var redd for orker, det sverdet lyste, og vips så ble de tatt av noen andre vesener.

Skrevet

Det er kanskje greit å ikke ha sett Ringenes Herre, for da slipper man å irritere vettet av seg over de ubrukelige "cameos" av karakterer fra RH som aldri var i Hobbiten-boka.

Tre f*kkings filmer av den lille boka? Herregud. Zzz...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...