Gå til innhold

Slag mot hodet, kvalm

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk et slag mot hodet, av et familiemedlem (uhell), fikk et kutt og hevelse der jeg ble truffet. Ca 4-5 timer siden. Nå er jeg kvalm. Kan det være derfor? Noe å være obs på? Tenker på hjernerystelse. Traff under øyenbrynet. Jeg er gravid, så vet ikke om kvalmen kan være pga det, men kvalmen hadde egentlig gått over for en uke siden. Så ikke godt å vite

Anonymous poster hash: 507da...739

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Et typisk tegn på hjernerystelse er kvalme og oppkast. Men da er man gjerne veldig svimmel og trøtt i tillegg. Har du noe dobbeltsyn eller lignende, eller var du bevisstløs etter slaget? Hvis ikke så hadde jeg bare sett det an. En tommelfingerregel er hvert fall å ikke bruke skjerm (tv/pc/telefon) i 3-4 dager etterpå, for at hjernen og øynene skal få slappe av best mulig. Det fikk hvert fall vi beskjed om på sykehuset da et av barna våre fikk hjernerystelse for noen måneder siden.

Endret av Ultiva
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var ikke bevisstløs, men hadde kortvarig hodepine. Ikke noe særlig hodepine nå.

Skrevet (endret)

Var ikke bevisstløs, men hadde kortvarig hodepine. Ikke noe særlig hodepine nå.

Trur ikke jeg hadde giddet å sitte i kø på legevakta i 4-5 timer hvert fall. Bare hold deg unna skjermer og prøv å slappe av mest mulig. Blir du ustø/nedsatt syn/opplever forvirring/begynner å kaste opp så må du jo dra på legevakta (hvert fall ringe), men det er sjelden at symptomene blir verre så lang tid etter. Hjerneblødning/kraftig hjernerystelse får stort sett kraftige symptomer (bevisstløshet/forvirring/oppkast/ustøhet) veldig raskt. Her kan du lese litt om hjernerystelse:

http://www.sinnetshelse.no/artikler/hjernerystelse.htm

Vår ett-åring fikk i desember i fjor påvist hjernerystelse (umiddelbar ustøhet/sjangling og svært trøtt etter slag mot hodet, men ikke oppkast/bevissthetstap) og vi ble innlagt til observasjon i 12 timer. Men dro hjem igjen samme kveld og ortopeden fortalte at vi ikke trengte å vekke ham på natten.

PS: man skal være forsiktig med å ta smertestillende etter harde slag mot hodet da det kan dempe evt tegn på komplikasjoner. Men alt har jo helt sikkert gått veldig fint da :)

Endret av Ultiva
  • Liker 1
Skrevet

Ha noen rundt deg og slapp av så mye du kan. Om du ikke blir bedre eller du blir værre ville jeg ringt lege

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...